Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Ahogy a diákok látják a várost

2022. június 22. 15:00
Veszprém arca ezerféle, de hogyan látják a középiskolások? Ennek felderítésére vállalkozott a VEB2023 ZRt. által támogatott STAMP-kulturális korlenyomat gyerekszemmel nevű komplex pályázati program, amelyet a DEMO Egyesület hívott életre több másik szervezettel együtt méghozzá helyi iskolák bevonásával. A program VeszprémParticipi néven futó projektjének résztvevőivel beszélgettünk.

Berta-Szénási Panna a DEMO Egyesület képviseletében megkeresésünkre a program előzményeiről mesélt: „2021-ben elkezdtünk gondolkozni a leendő együttműködő partnerinkkel, mint a Veszprém Megyei Honismereti Egyesület, a Művészetek Háza Veszprém, vagy az Eötvös Károly Megyei Könyvtár, és a pécsi székhelyű KultúrAktív Egyesülettel , hogy közös programjainkkal miként tudnánk kapcsolódni a Veszprém-Balaton 2023 programévhez.

Célunk, hogy 5-15 éves fiatalokkal és családjaikkal az egyes városrészek épített és tárgyi környezetéről közösen fogalmazzunk meg észrevételeket, terveket a design eszközrendszerén keresztül.

Hisszük, hogy Veszprém valóban a gyerekek városa is, ezért érdemes hasznosítani és értékként megőrizni igényeiket, ötleteiket a jövő számára. A kultúrAktív Egyesülettel közös, most elkezdett projektben egy úgynevezett közösségi társasjátékot tervezünk, mely a diákok látószögéből és ötletei által készül el.”

Fotó: Domján Attila/vehirFotó: Domján Attila/vehir

Tóth Eszter, a kultúrAktív képviseletében így fogalmazott: „Célunk, hogy a fiatalok otthon érezzék magukat a városban, s hogy erősítsük a helyi kötődésüket. Fontos bevonnunk őket a város tervezésébe, akár fejlesztésébe – ösztönözni a döntéshozókat, hogy a diákok is aktívan alakíthassák a várost. Ehhez oktatási programokat szervezünk, illetve olyan eszközöket fejlesztünk, amelyek segítik a folyamatot. Jelen esetben a társasjátékot. Azt a Veszprémet fogja tükrözni, amit a fiatalok látnak. Fontos a részvétel. Olyan kisebb léptékű cselekvési minták is felbukkannak, mint a virágültetés, vagy a padfestés: vagyis, amivel pozitív változást képesek elérni a legszűkebb környezetükben.”

A programban négy veszprémi iskola vett részt, így a VSZC Jendrassik - Venesz Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája, melynek igazgatója, Szabó Zoltán így nyilatkozott az együttműködésről: „A covid után hatványozottan fontos lett, hogy a közösségeket összetartsuk, akár újjászervezzük. Azt akartuk, hogy az intézményünkben elsajátítható hét különböző szakma külön identitása egybeolvadjon az iskoláéval, majd a városéval is. A szóban forgó projekt a tevékenységre épül, ami intézményünk egyik hitvallása. A gyermekek bevonása alapvető eleme annak, hogy kreativitásuk is megmutatkozhasson.”

Szűcs Attila a Vetési Albert Gimnázium igazgatója az első foglalkozás után így összegezte gondolatait: „A kultúrAktív Egyesület csapata kiváló hangulatú, igazán érdekes interaktív foglalkozáson mérték össze 9. évfolyamos diákjaink városi terekről alkotott képét. Az elkészült város-tér-képek minden esetben egyedi szemlélete, illetve a közös térhasználati szokások megismerése kicsit közelebb hozta iskolánkat a városhoz, felhívta a tanulók figyelmét a város és az ember különös kapcsolatára. Várjuk a további foglalkozásokat, játékos tanórákat.”

A Szilágyi Erzsébet Keresztény Általános és Alapfokú Művészeti Iskola igazgatója, Eveli Péter a következőket mondta a projektről: „Fontos ez a projekt, mert teret enged a tanulói kreativitásnak a városfejlesztés és a városépítészet terén.

Örömteli, hogy a gyerekek nézőpontja és igényei is megjelenhetnek a közösségi terek kapcsán.

A játékos, korosztályhoz illő városismereti kiadványok célirányosan tudják erősíteni a helyismeretet, a helyi identitás érzését.”

További résztvevő a Veszprémi Szakképzési Centrum Ipari Technikuma, ahol Ujj Norbert a diákönkormányzat képviseletében így fogalmazott: „Véleményem szerint a projekt nyitottsága a diákok felé nagyon fontos, hiszen így pont azoknak a véleménye jelenik meg a város fejlesztésében, akik a legtöbbet használják a város közösségi tereit. Emellett az, hogy játékos formában közelíti meg az egészet, még inkább felhívja magára a fiatalok figyelmét.”

Szabó Eszter
további cikkek
Középpontban a környezeti nevelés Pannon Egyetem Középpontban a környezeti nevelés A Pannon Egyetemen 2022 óta fut a Tématerületi Kiválósági Program 2021 keretében a Nemzeti Kutatások alprogram, amely a környezettudatos életmóddal kapcsolatos társadalmi és nyelvi attitűdök vizsgálatát veszi górcső alá online szövegek és kérdőíves felmérések alapján. A projekt 2025 végéig tart. 2024. december 19. 18:19 Digitális eszközökkel a jövő oktatásáért: laptopokat kaptak az 5. és 9. évfolyamos diákok Digitális eszközökkel a jövő oktatásáért: laptopokat kaptak az 5. és 9. évfolyamos diákok Újabb lépést tett a magyar oktatási rendszer a digitalizáció felé: immár negyedik alkalommal osztottak ki számítástechnikai eszközöket az iskolások számára kormányzati támogatásból. A program keretében országszerte 125 ezer laptopot kaptak az 5. és 9. évfolyamos tanulók, amelyek tabletként is funkcionálnak. A diákoknak csupán igényelniük kellett a gépeket, és mindenki, aki jelentkezett, meg is kapta az eszközt. 2024. november 28. 12:20 Mestereket avattak az Iparkamarában közélet Mestereket avattak az Iparkamarában Huszonégyen vehették át mesterlevelüket kedd délelőtt a Veszprém Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara rendezvénytermében. 2024. november 26. 14:29 125 éves a herendi iskola közélet 125 éves a herendi iskola Fennállásának 125. évfordulóját és az új épület felavatásának félévszázados jubileumát ünnepelte pénteken a Herendi Német Nemzetiségi Általános Iskola. 2024. november 16. 14:51

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.