2023. január 30.
//
Martina névnap

Ahogy a diákok látják a várost

2022. június 22. 15:00
Veszprém arca ezerféle, de hogyan látják a középiskolások? Ennek felderítésére vállalkozott a VEB2023 ZRt. által támogatott STAMP-kulturális korlenyomat gyerekszemmel nevű komplex pályázati program, amelyet a DEMO Egyesület hívott életre több másik szervezettel együtt méghozzá helyi iskolák bevonásával. A program VeszprémParticipi néven futó projektjének résztvevőivel beszélgettünk.

Berta-Szénási Panna a DEMO Egyesület képviseletében megkeresésünkre a program előzményeiről mesélt: „2021-ben elkezdtünk gondolkozni a leendő együttműködő partnerinkkel, mint a Veszprém Megyei Honismereti Egyesület, a Művészetek Háza Veszprém, vagy az Eötvös Károly Megyei Könyvtár, és a pécsi székhelyű KultúrAktív Egyesülettel , hogy közös programjainkkal miként tudnánk kapcsolódni a Veszprém-Balaton 2023 programévhez.

Célunk, hogy 5-15 éves fiatalokkal és családjaikkal az egyes városrészek épített és tárgyi környezetéről közösen fogalmazzunk meg észrevételeket, terveket a design eszközrendszerén keresztül.

Hisszük, hogy Veszprém valóban a gyerekek városa is, ezért érdemes hasznosítani és értékként megőrizni igényeiket, ötleteiket a jövő számára. A kultúrAktív Egyesülettel közös, most elkezdett projektben egy úgynevezett közösségi társasjátékot tervezünk, mely a diákok látószögéből és ötletei által készül el.”

Fotó: Domján Attila/vehirFotó: Domján Attila/vehir

Tóth Eszter, a kultúrAktív képviseletében így fogalmazott: „Célunk, hogy a fiatalok otthon érezzék magukat a városban, s hogy erősítsük a helyi kötődésüket. Fontos bevonnunk őket a város tervezésébe, akár fejlesztésébe – ösztönözni a döntéshozókat, hogy a diákok is aktívan alakíthassák a várost. Ehhez oktatási programokat szervezünk, illetve olyan eszközöket fejlesztünk, amelyek segítik a folyamatot. Jelen esetben a társasjátékot. Azt a Veszprémet fogja tükrözni, amit a fiatalok látnak. Fontos a részvétel. Olyan kisebb léptékű cselekvési minták is felbukkannak, mint a virágültetés, vagy a padfestés: vagyis, amivel pozitív változást képesek elérni a legszűkebb környezetükben.”

A programban négy veszprémi iskola vett részt, így a VSZC Jendrassik - Venesz Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája, melynek igazgatója, Szabó Zoltán így nyilatkozott az együttműködésről: „A covid után hatványozottan fontos lett, hogy a közösségeket összetartsuk, akár újjászervezzük. Azt akartuk, hogy az intézményünkben elsajátítható hét különböző szakma külön identitása egybeolvadjon az iskoláéval, majd a városéval is. A szóban forgó projekt a tevékenységre épül, ami intézményünk egyik hitvallása. A gyermekek bevonása alapvető eleme annak, hogy kreativitásuk is megmutatkozhasson.”

Szűcs Attila a Vetési Albert Gimnázium igazgatója az első foglalkozás után így összegezte gondolatait: „A kultúrAktív Egyesület csapata kiváló hangulatú, igazán érdekes interaktív foglalkozáson mérték össze 9. évfolyamos diákjaink városi terekről alkotott képét. Az elkészült város-tér-képek minden esetben egyedi szemlélete, illetve a közös térhasználati szokások megismerése kicsit közelebb hozta iskolánkat a városhoz, felhívta a tanulók figyelmét a város és az ember különös kapcsolatára. Várjuk a további foglalkozásokat, játékos tanórákat.”

A Szilágyi Erzsébet Keresztény Általános és Alapfokú Művészeti Iskola igazgatója, Eveli Péter a következőket mondta a projektről: „Fontos ez a projekt, mert teret enged a tanulói kreativitásnak a városfejlesztés és a városépítészet terén.

Örömteli, hogy a gyerekek nézőpontja és igényei is megjelenhetnek a közösségi terek kapcsán.

A játékos, korosztályhoz illő városismereti kiadványok célirányosan tudják erősíteni a helyismeretet, a helyi identitás érzését.”

További résztvevő a Veszprémi Szakképzési Centrum Ipari Technikuma, ahol Ujj Norbert a diákönkormányzat képviseletében így fogalmazott: „Véleményem szerint a projekt nyitottsága a diákok felé nagyon fontos, hiszen így pont azoknak a véleménye jelenik meg a város fejlesztésében, akik a legtöbbet használják a város közösségi tereit. Emellett az, hogy játékos formában közelíti meg az egészet, még inkább felhívja magára a fiatalok figyelmét.”

Szabó Eszter

További cikkek

Izgalmas előadásokkal szólították meg az egyetemek az Ipari diákjait
Izgalmas előadásokkal szólították meg az egyetemek az Ipari diákjait
Hétfő délelőtt pályaorientációs napot tartott a Veszprémi Szakképzési Centrum Ipari Technikuma.
Megemelték a sikeres nyelvvizsga díjához nyújtott támogatást
Megemelték a sikeres nyelvvizsga díjához nyújtott támogatást
A korábbi 50 ezer forintról 58 ezer forintra emelkedett januártól az első sikeres nyelvvizsga díjához nyújtott kormányzati támogatás - közölte a Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) fiatalokért felelős helyettes államtitkára.
Szombaton tartják a középfokú írásbeli felvételi vizsgákat
Szombaton tartják a középfokú írásbeli felvételi vizsgákat
Szombaton 10 órától írnak központi középfokú felvételi vizsgát a 9. évfolyamra, a hat és nyolc évfolyamos gimnáziumokba, továbbá a Belügyminisztérium által meghirdetett Arany János Tehetséggondozó Programba jelentkező diákok - tudatta az Oktatási Hivatal szerdán a honlapján.
Brusznyai örökségét viszik tovább
Brusznyai örökségét viszik tovább
Emlékhangversenyt szerveztek Brusznyai Árpád, 1956-os veszprémi tanár és a forradalom mártírjának emlékére szombat este a Pannon Egyetem aulájában. Az ünnepi eseményen adták át az idei Brusznyai-díjakat is, a hangversenyen pedig a Mendelssohn Kamarazenekar mellett fellépett a helyi általános és középiskolai kórusokból, valamint veszprémi énekkarokból álló Brusznyai oratóriumkórus is.
Fél évszázados a csetényi óvoda
Fél évszázados a csetényi óvoda
Születésnapi ünnepséggel emlékeztek meg Csetényben arról, hogy 50 éve működik a bakonyi település óvodája, ám a rendezvényen sokkal több olyan elem volt, ami már inkább a jövőbe mutatott. A köszöntők mellett országos díjjal is jutalmazták az intézmény családbarát törekvéseit.