A pénteken megnyitott és október 9-ig látogatható kiállítás annak állít emléket, hogy százötven évvel ezelőtt, 1872-ben fejeződött be a veszprémi vasútvonal építése, és ezen év augusztus 9-én érkezett az első vonat városunkba Székesfehérvárról.
A magyarországi vasúthálózat kiépítésekor meglehetősen későn került sorra a Székesfehérvár–Veszprém–Kis-Czell (ma Celldömölk) kialakítása. A vonal költségvetését 1866-ban 818.225 forintra taksálták, amennyiben az állomást Jutaspusztánál építik fel, és további 113 ezer forint költséggel járt volna, ha az új vonal a várost is érinti – erről tehát anyagi okok miatt lemondott a Veszprém Megyei Gazdasági Egyesület Nemzetgazdászati Szakosztálya, ami báró Fiáth Ferenc alispán elnökletével tárgyalta a kérdést. A Székesfehérvár–Veszprém–Sárvár–Graz fővonal építését végül 1869-ben hagyta jóvá az Országgyűlés, és három évvel később már meg is indulhatott a menetrend szerinti közlekedés.
Ezt, és az ezt követő 150 év vasúttörténetét idézi meg a Baross Gábor Vasútmodellező és Vasútbarát Klub Agórában látható kiállítása, melyet péntek délután nyitott meg Ovádi Péter parlamenti képviselő. A vasúti ágazat múltbéli jelentőségét és jövőbeli potenciálját méltatva a képviselő arra is felhívta a figyelmet, hogy az Európa Kulturális Fővárosa évhez kapcsolódóan megújul a szebb napokat is megélt vasútállomás épülete és környezete.
Az ünnepségen Lukács György, a MÁV Zrt. Szombathelyi Pályavasúti Területi igazgatója is felszólalt, aki rámutatott, hogy a veszprémi vonal annak idején mindössze három év alatt épült ki, ami a mai építéstechnológiával is szép eredménynek számítana. Elárulta: a 150 éves kerek évfordulóhoz kapcsolódóan lesznek még rendezvények ebben az évben, például a tervek szerint október 15-én emlékvonatot közlekedtet a MÁV.
A tárlaton korabeli fotókat, térképeket, dokumentumokat, a vasúthoz kötődő egyenruhákat és különféle tárgyakat láthat az érdeklődő közönség az Agóra második emeleti kiállítótermében.