Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2025. december 5. Vilma
Veszprém
7°C
2025. december 5. Vilma
Veszprém
7°C

Nem szellemvonat: tényleg újra sínen van a veszprémi kisvonat

2022. október 5. 4:00
Pontosan 50 éve annak, hogy utoljára megtette azt az egy kilométeres szakaszt a veszprémi kisvonat, amivel a régi vidámpark és az állatkert között szállította az utasokat egy alagúton át. Arra, hogy a múltat sohasem kell véglegesen eltemetni, kiváló példa egy helyi összefogás, aminek eredményeképp keddtől ismét az egykori megállójában lehet találkozni az eredeti szerelvénnyel.

Az egykori Úttörővasút ugyan csak alig egy évtizedig volt Veszprém mindennapjainak a része, emléke mégis az egyik legelevenebb a mai napig. Ebben minden bizonnyal annak is nagy szerepe van, hogy az egykor méltán népszerű vidámparkot kötötte össze az állatkerttel, közben átkelt a dolomitsziklák alkotta hegybe vájt alagúton is.

Az első szerelvény 1961-ben indult el, és ezután minden évben májustól szeptember végéig közlekedett oda-vissza, egyszer maga előtt tolva, egyszer maga után húzva a kocsikat. A jegykezelésben pedig 6. és 7. osztályos diákok segédkeztek Kavalecz János mozdonyvezetőnek, ugyanígy ők jelezték sípszóval azt is, hogy mikor indulhat a kis szerelvény.

Az Úttörővasút egészen 1972-ig működött, bezárása után felszedték a síneket is, az egykori megállók épületei viszont megmaradtak, ahogy a mozdony és a kocsik sem vesztek el, azokat Németh Károly őrizte meg évtizedeken át.

Néhány éve, egészen pontosan 2018-ban egy civilektől jött ötlet nyomán fogalmazódott meg az, ha amúgy a mai napig megvannak az egykori vonatkocsik, miért ne lehetne felújítani őket és kihelyezni oda, ahol egykoron a fénykorukat élték? Egészen pontosan a Raffai Csilla helytörténeti kutató és idegenvezető által fémjelzett Túrajó egyik tematikus várostörténeti sétáján Kovács Zoltán mondta ki először, hogy érdemes lenne felkutatni és közös erővel helyreállítani a kisvasút szerelvényeit.

Az ötlet mellé nagyon hamar több helyi civil, valamint vállalkozás is odaállt, ahogy az önkormányzat is támogatásáról biztosította az ötletgazdákat.

Az egykori szerelvényt gyorsan az önkéntesek rendelkezésére bocsájtotta Némethné Károlyi Jolán. Az akkor még önkormányzati képviselőként tevékenykedő Jolán elhunyt férje volt az, aki megmentette anno a vonatot, ezzel az ő emlékét is ápolja a civil összefogás.

Ezután elkezdődtek a lakatosmunkák, a fényezés, a festés, beszerezték a síneket, ami az új alapja lett a vonatnak, valamint Raffai Csilla mélyreható helytörténeti kutatást is végzett a kisvasúttal kapcsolatban.

A keddi átadókor a Veszprémvölgyben a kisvonat mellett Brányi Mária alpolgármester köszönetét fejezte ki mindenkinek, aki áldozatos munkájával kicsit is hozzájárult a koremlék felélesztéséhez, kiváltképp Kovács Zoltánnak, aki az ötletgazda szerepe mellett a Polgármesteri Hivatal Városüzemeltetési Irodájának vezetője is, valamint Raffai Csillának, akinek kezdeményezésére a kisvonat és története mára már a helyi értéktár részét képezi.

Az ünnepélyes átadón Raffai Csilla röviden bemutatta a vonat történetét, amire úgy utalt, mint egy időkapszulára, amire ha felülünk, sokakban a múlt szép emlékei élednek újjá.

A történet addig él, amíg mesélünk róla” - fogalmazott a Túrajó vezetője, aki hozzátette, nem állnak meg a koremlékek gyűjtésével, hanem várják azokat a régi tárgyakat, történeteket is, amelyek az egykori úttörővasúthoz kapcsolódnak, ezzel is tovább bővítve az értéktárat.

Az ünnepség végén Kovács Zoltán is megköszönte minden segítőnek a közreműködést, hogy egy ilyen kedves veszprémi emlék ismét a nagyközönség elé kerülhetett, Brányi Mária társaságában pedig emléklapokat adtak át az összes ilyen résztvevőnek.

A kisvonatot a jövőben bárki megtekintheti a Kolostorok és Kertek rendezvénytéren az egykori megállója előtt. A gyerekek felmászhatnak rá, valamint a mozdonyban egy leírás is olvasható a történetéről régi képekkel illusztrálva.

Hajas Bálint
Domján Attila
további cikkek
Három kötet, több tucat veszprémi történet történelem Három kötet, több tucat veszprémi történet Már készül Veszprém nagy várostörténeti monográfiája, ugyanakkor a részeredmények is megérdemlik, hogy nagyobb nyilvánosságot kapjanak, hiszen mindegyik egy-egy érdekes fejezetét mutatják be a város több ezer éves történetének. A Laczkó Dezső Múzeum által kiadott, három könyvből álló tanulmánykötet-sorozat most ehhez a folyamathoz csatlakozik. 2025. december 1. 21:48 Aki még Deák Ferencet is megelőzte, amikor újrakeresztelték Balatonfüred híres sétányát kultúra Aki még Deák Ferencet is megelőzte, amikor újrakeresztelték Balatonfüred híres sétányát Balatonfüred egyik legismertebb része a tóparti Tagore-sétány, de vajon miért pont Tagore? Ki volt ő és milyen kapcsolata van ennek a látványosan nem magyar névnek a történelmi városhoz? 2025. november 15. 21:18 A sztyeppe rideg pusztájában, de még Afrika sivatagjában is élhetnek magyar rokonaink Mathias Corvinus Collegium A sztyeppe rideg pusztájában, de még Afrika sivatagjában is élhetnek magyar rokonaink Van egy közéleti téma Magyarországon, ami több vitát, közhelyet, elvarratlan szálat tartogat, mint bármelyik másik, beleértve a belpolitikát is. A magyar identitásnak, a magyarság eredetének kutatása ma már régen meghaladta a finnugor iskolát, de még mindig a sötétben tapogatózik a történész szakma, amikor őseinknek, a keleti magyaroknak a leszármazottjait keresik. Dr. Margittai Gábor, a Magyar Összetartozás Intézetének igazgatója nem levéltári anyagokat bújja, hanem kontinenseken kel át, hogy válaszokat találjon. Az útja pedig nemcsak Ázsiába, de Afrikába is elvezette magyarok után kutatva. Erről tartott előadást nemrég Veszprémben. 2025. november 11. 17:09

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.