Kevés rosszabb ötletet lehet elképzelni annál, minthogy valaki télen is nyári gumit használva közlekedjen. Hogy miért? Több szempontból is extra kockázatot jelenthet ez a lépés. A cikkben a részleteket is megmutatjuk. Csak bízni tudunk benne, hogy ezáltal is redukálni tudjuk azon autók számát, amelyek télen is nyári gumikkal vesznek részt a forgalomban.
Mi a különbség a téli és nyári autógumik között?
A legfőbb eltérés az összetételben keresendő. A téli gumiknál ugyanis magas az úgynevezett szilikatartalom, tehát a nyárinál lágyabb gumikeverékekről van szó. Ennek köszönhetően a téli gumik +7 Celsius fok alatt sem merevednek meg és válnak rugalmatlanná. Így nem veszítenek a tapadásukból sem.
Nem véletlen, hogy az Olcsobbgumi.hu webáruház nyári gumi választékában elérhető modellek is tartósan +7 Celsius fok felett működnek igazán. Hidegben viszont rideggé, merevvé válnak, emiatt pedig azt a tapadást sem tudják megadni, amire egyébként nagyon is szükség lenne.
A téli gumiknál főként a speciális szilikatartalom az, ami a hatékonyság kulcsát jelentheti. Az összetétel azt eredményezi, hogy még fagypont alatt is megmarad a gumiabroncsok szükséges rugalmassága, ezáltal pedig jobban tapadnak.
Miért használnak sokan téli viszonyok között is nyári abroncsokat?
Az egyik leggyakoribb ok az anyagi megfontolás. Sokan egész egyszerűen spórolni akarnak azzal, hogy télre is fent hagyják a nyári gumikat. Az lebeg a szemük előtt, hogy megspórolják egy szett árát, és még a szerelőnek sem kell munkadíjat fizetni.
Ehhez kapcsolódik szorosan, hogy sokan a gumisnál nem akarják kivárni a sort. Ezért húzzák-halasszák a cserét, ameddig csak lehetséges. Aztán amikor már benne járnak a decemberben, jó eséllyel már nem is szeretnének foglalkozni a dologgal.
Ez viszont igencsak kockázatos döntés. Nem a véletlen műve, hogy a télen bekövetkezett országúti balesetek jelentős részében az érintett autókon nyári gumik vannak. A fizika törvényeit nem lehet megmásítani.
Amiért nem jó ötlet télen nyári gumikkal közlekedni
Ahogy azt fentebb is részleteztük, az összetételük miatt a nyári gumiabroncsok hidegben nem képesek megfelelően tapadni. Nem beszélve arról, hogyha megérkezik egy-egy havazás, illetve ha fagypont környéki hőmérsékletnél vált csapadékosra az időjárás.
Ilyenkor még téli vagy négyévszakos gumikkal is óvatosan kell vezetni. Nyári gumikkal viszont az autó úgy viselkedhet, mintha korcsolyapályán lennénk. Gyorsabban megtörténhet a baj, mint ahogy arra számítunk.
Így az elsőre jó ötletnek tűnő spórolás nagyon könnyen válhat hatványozottan rossz döntéssé. Hiszen aki télen is nyári gumikkal közlekedik, az egyszerre kockáztatja a saját testi épségét, mások testi épségét, a saját autóját, illetve növeli a mások járművében okozott kár nemkívánatos esélyét. Nem egy olyasfajta rizikófaktor, amivel érdemes játszadozni.