Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

A természet és az ember egyszerre volt hibás a tömegkarambolért

2023. március 16. 14:15
Megdöbbentő tömegbalesetről kellett beszámolnunk március elején, ami az M1-es autópályán történt és összesen 42 járművet érintett. Azóta a baleset okozóját is sikerült meghatározni: a váratlan porvihar, amit a böjti szelek okoztak. Egy új természeti jelenség, ami a klímaváltozással hozható összefüggésbe, és amivel nem árt megbarátkozni a jövőben. De van-e megoldás ellene? Mint az a környezet esetében oly sokszor megesik, rövid távon nem tudunk tenni ellene, de hosszabb távon lennének megoldások.

Nem csoda, hogy a néphagyomány is beszél a „böjti szelekről”, ezek bizony nem tréfálnak: elképesztő sebességgel robognak át a Kárpát-medencén, semmit nem kímélve. Metsző hideggel az embert bántják, de nem restek kiszárítani és felkapni a termőtalaj legfelsőbb rétegeit, és olyan porvihart kavarni, ami a legutóbbi tragikus kimenetelű tömegbalesethez is vezetett, írja a Greendex is az esettel kapcsolatban.

Nem újkeletű dolog az, hogy márciusban és áprilisban – hiába van már ereje a napnak – a nagykabátot még nem tehetjük el. Ennek egyik oka, hogy eltolódtak az évszakaink, és jóformán októberben is nyár van, karácsonykor pedig elmarad hó. Utóbbi mégis meg szokott jönni, csak sokszor márciusban vagy akár április elején. Az egyik évben az a furcsa élménye lehetett a hazai vadászoknak, hogy az április 15-i őzbak vadászati idényt is még a hófoltos tájon kezdhették meg.

A böjti szelek egyébként valóban menetrend szerint érkeznek hazánkba, de azt nem mondhatjuk, hogy nincs rájuk hatással a klímaváltozás. Átlagsebességük ugyanis az évtizedek során némiképp csökkent, de még mindig komoly bajokat tudnak okozni. Egyrészt valóban veszélyes egy-egy porátfúvás a gyorsforgalmi utakon, hiszen a látásviszonyok lecsökkennek és az autókat a hirtelen széllökésekben is nehezebb egyenesben tartani, a „vitorlaként” működő kamionokról nem is beszélve! Másrészt hazánk egyébként is kiszáradó földjein az értékes termőtalajt sem kíméli a szél, és képes kilométerekkel arrébb szállítani azt…

Itt pedig el is érkeztünk a tömegbaleset körülményeinek egy másik okához. Hiszen a böjti szelek önmagukban még nem lennének ilyen fenyegetőek az autópályákon – még akkor sem, ha végeláthatatlan szántóföldek mellett halad el az út – abban az esetben, ha nem lenne mit felkavarnia. Az alacsony csapadékmennyiség miatt azonban a talaj felső rétegében már nincs meg az a nedvességtartalom, ami összetartaná a szerkezetét, így pedig a száraz, porózus föld könnyen a szél játékszerévé válhat.

Ahogy korábbi cikkünkben mi is írtunk róla, Veszprémben idén februárban csapadékból csupán a sokéves átlag egyharmada hullott le, ez a tendencia pedig az egész országra érvényes.

De az sem lenne bölcs dolog, ha mindenért a természet erőit hibáztatnánk. A porviharok kialakulásában az emberi tevékenységnek legalább ekkora szerepe van, mint a természetnek. Kezdve onnan, hogy a nagyüzemi mezőgazdaság térnyerése miatt sok helyen kivágták azokat a fasorokat és erdősávokat, amelyek szegélyezték a szántóföldeket. Pedig ezek a sűrűbb szakaszok sok esetben elegendőnek bizonyultak ahhoz, hogy megtörjék a szél lendületét, így visszaszorítva a böjti szelek tombolását.

A másik tényező, ami szintén az emberi tevékenységhez vezethető vissza, a nem megfelelő talajművelés, így pedig a talajszerkezet romlása. Holott léteznek előírások is erre, amiket viszont sokszor nem tartanak be a gazdák, kezdve a minimálisan megkövetelt talajborítástól egészen a táblaméret korlátozásáig. Persze akadnak már jó kezdeményezések, amit sok gazda követ itthon is, például a forgatás nélküli talajművelés, de ahogy a cikk elején említettük, ezeknek csak hosszú évek múlva érezhetjük a pozitív hatását.

Addig nem árt felkészülni arra, hogy az ónos eső, a köd, a szél mellett egy újabb kockázati tényezőre is készülni kell az utakon, ez pedig a porviharok megjelenése, aminek a kockázatát, mint a közlekedésbiztonsági szakemberek annyiszor elmondták már, a megfelelően megválasztott sebességgel minimálisra lehet csökkenteni.

vehir.hu
további cikkek
Még mindig szürkeség időjárás Még mindig szürkeség tegnap 8:53 A Balatoni Szövetség pártoló tagjává kíván válni a területfejlesztési miniszter közélet A Balatoni Szövetség pártoló tagjává kíván válni a területfejlesztési miniszter Navracsics Tibor közigazgatási és területfejlesztési miniszter pártoló tagság iránti kérelmet nyújtott be az önkormányzatokat tömörítő Balatoni Szövetséghez (BSZ), amit a szervezet elnöksége egyhangúlag támogatott a keddi ülésén, Alsóörsön. 2025. január 21. 18:04 Természetfilmek és fotók érkeznek Veszprémbe - bemutatkozik a Planet Lens nemzetközi filmfesztivál környezetvédelem Természetfilmek és fotók érkeznek Veszprémbe - bemutatkozik a Planet Lens nemzetközi filmfesztivál Magyarországon több, mint tízéves múltra tekint vissza a természet- és környezetvédelmi filmeket felvonultató nemzetközi filmfesztivál, amely idén nevében és tartalmában is megújul. Mindez májusban Veszprémben debütál majd Planet Lens néven. A megújult filmfesztiválról és a természetfilmek legújabb trendjeiről Áder János, a főszervező Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány kuratóriumi elnöke beszélt. tegnap 12:51 Putyin: Moszkva kész a konfliktus rendezésére a Trump-kormányzattal közélet Putyin: Moszkva kész a konfliktus rendezésére a Trump-kormányzattal Oroszország kész az ukrajnai konfliktus rendezésére Donald Trump amerikai elnök hivatalba lépő kormányzatával - jelentette ki Vlagyimir Putyin orosz elnök hétfőn az orosz biztonsági tanács moszkvai tanácskozásán. 2025. január 21. 11:13

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.