Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. november 24. Emma
Veszprém
2°C
2024. november 24. Emma
Veszprém
2°C

A természet és az ember egyszerre volt hibás a tömegkarambolért

2023. március 16. 14:15
Megdöbbentő tömegbalesetről kellett beszámolnunk március elején, ami az M1-es autópályán történt és összesen 42 járművet érintett. Azóta a baleset okozóját is sikerült meghatározni: a váratlan porvihar, amit a böjti szelek okoztak. Egy új természeti jelenség, ami a klímaváltozással hozható összefüggésbe, és amivel nem árt megbarátkozni a jövőben. De van-e megoldás ellene? Mint az a környezet esetében oly sokszor megesik, rövid távon nem tudunk tenni ellene, de hosszabb távon lennének megoldások.

Nem csoda, hogy a néphagyomány is beszél a „böjti szelekről”, ezek bizony nem tréfálnak: elképesztő sebességgel robognak át a Kárpát-medencén, semmit nem kímélve. Metsző hideggel az embert bántják, de nem restek kiszárítani és felkapni a termőtalaj legfelsőbb rétegeit, és olyan porvihart kavarni, ami a legutóbbi tragikus kimenetelű tömegbalesethez is vezetett, írja a Greendex is az esettel kapcsolatban.

Nem újkeletű dolog az, hogy márciusban és áprilisban – hiába van már ereje a napnak – a nagykabátot még nem tehetjük el. Ennek egyik oka, hogy eltolódtak az évszakaink, és jóformán októberben is nyár van, karácsonykor pedig elmarad hó. Utóbbi mégis meg szokott jönni, csak sokszor márciusban vagy akár április elején. Az egyik évben az a furcsa élménye lehetett a hazai vadászoknak, hogy az április 15-i őzbak vadászati idényt is még a hófoltos tájon kezdhették meg.

A böjti szelek egyébként valóban menetrend szerint érkeznek hazánkba, de azt nem mondhatjuk, hogy nincs rájuk hatással a klímaváltozás. Átlagsebességük ugyanis az évtizedek során némiképp csökkent, de még mindig komoly bajokat tudnak okozni. Egyrészt valóban veszélyes egy-egy porátfúvás a gyorsforgalmi utakon, hiszen a látásviszonyok lecsökkennek és az autókat a hirtelen széllökésekben is nehezebb egyenesben tartani, a „vitorlaként” működő kamionokról nem is beszélve! Másrészt hazánk egyébként is kiszáradó földjein az értékes termőtalajt sem kíméli a szél, és képes kilométerekkel arrébb szállítani azt…

Itt pedig el is érkeztünk a tömegbaleset körülményeinek egy másik okához. Hiszen a böjti szelek önmagukban még nem lennének ilyen fenyegetőek az autópályákon – még akkor sem, ha végeláthatatlan szántóföldek mellett halad el az út – abban az esetben, ha nem lenne mit felkavarnia. Az alacsony csapadékmennyiség miatt azonban a talaj felső rétegében már nincs meg az a nedvességtartalom, ami összetartaná a szerkezetét, így pedig a száraz, porózus föld könnyen a szél játékszerévé válhat.

Ahogy korábbi cikkünkben mi is írtunk róla, Veszprémben idén februárban csapadékból csupán a sokéves átlag egyharmada hullott le, ez a tendencia pedig az egész országra érvényes.

De az sem lenne bölcs dolog, ha mindenért a természet erőit hibáztatnánk. A porviharok kialakulásában az emberi tevékenységnek legalább ekkora szerepe van, mint a természetnek. Kezdve onnan, hogy a nagyüzemi mezőgazdaság térnyerése miatt sok helyen kivágták azokat a fasorokat és erdősávokat, amelyek szegélyezték a szántóföldeket. Pedig ezek a sűrűbb szakaszok sok esetben elegendőnek bizonyultak ahhoz, hogy megtörjék a szél lendületét, így visszaszorítva a böjti szelek tombolását.

A másik tényező, ami szintén az emberi tevékenységhez vezethető vissza, a nem megfelelő talajművelés, így pedig a talajszerkezet romlása. Holott léteznek előírások is erre, amiket viszont sokszor nem tartanak be a gazdák, kezdve a minimálisan megkövetelt talajborítástól egészen a táblaméret korlátozásáig. Persze akadnak már jó kezdeményezések, amit sok gazda követ itthon is, például a forgatás nélküli talajművelés, de ahogy a cikk elején említettük, ezeknek csak hosszú évek múlva érezhetjük a pozitív hatását.

Addig nem árt felkészülni arra, hogy az ónos eső, a köd, a szél mellett egy újabb kockázati tényezőre is készülni kell az utakon, ez pedig a porviharok megjelenése, aminek a kockázatát, mint a közlekedésbiztonsági szakemberek annyiszor elmondták már, a megfelelően megválasztott sebességgel minimálisra lehet csökkenteni.

vehir.hu
további cikkek
Napsütés, csillogó hó időjárás Napsütés, csillogó hó tegnap 9:19 A ma szakképzése a holnap gazdasága szakképzés A ma szakképzése a holnap gazdasága Péntek délelőtt a Veszprém Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara szakképzési fórumán folytatódott az a több éve kezdődött folyamat, aminek a célja, hogy a kamara segítségével a vállalkozások szakképzésre vonatkozó konkrét igényei eljussanak a döntéshozókhoz. Ezúttal a fórumon résztvevő környékbeli vállalkozások képviselői személyesen a Nemzeti Szakképzési és Foglalkoztatási Hivatal elnökével konzultálhattak ezekről a témákról. tegnap 15:51 Ovádi Péter tételesen, tényekkel alátámasztva cáfolta meg Magyar Péter állításait állatvédelem Ovádi Péter tételesen, tényekkel alátámasztva cáfolta meg Magyar Péter állításait Ovádi Péter, az állatvédelmi cselekvési terv kidolgozásáért és végrehajtásáért felelős kormánybiztos a közösségi médiában reagált Magyar Péter állatvédelemmel kapcsolatos kijelentéseire. Mint írja Ovádi, határozottan kiáll az állatvédelem területén elért eredmények és az ezeket alátámasztó tények mellett, ezért is tartotta fontosnak reagálni a félrevezető állításokra. 2024. november 22. 13:05 Az ukrajnai háború ezer napja - most ugyanolyan közel állunk a tűzszünethez, mint a világháborúhoz ukrajnai háború Az ukrajnai háború ezer napja - most ugyanolyan közel állunk a tűzszünethez, mint a világháborúhoz Ezredik napja tart az orosz-ukrán háború, ezalatt több ezer civil és körülbelül egymillió katona sebesült, vagy halt meg. Az utóbbi pár hétben mégis egyszerre került a világ karnyújtásnyi közelségbe a tűzszünethez, de ugyanannyira a III. világháborúhoz is. A helyzet iróniája, hogy jelenleg egyik sem csak Putyinon, vagy Zelenszkijen múlik. Cikkünkben Dr. Ruszin-Szendi Romulusz, altábornagy, a Magyar Honvédség volt parancsnokának interjúján keresztül elemezzük a történéseket. 2024. november 22. 13:32

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.