Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Így mentett meg egy fiatal életet egy telefonhívás Veszprémben

2023. április 20. 22:03
Akár tragédia is lehetett volna a közelmúltban történt esetből, amikor egy fiatal tizenötéves lány a veszprémi Vidauktról leugorva akart véget vetni az életének. Ma mégis úgy emlékezhetünk erre az esetre, mint amikor tökéletesen működött az a civil segítségnyújtó szolgálat, ami, mint a mellékelt példa mutatja emberéletet is megmenthet. A fiatal lány megmentése után Kiss Katalin, a veszprémi "Kapaszkodó" Mentálhigiénés Egyesület részéről nyilatkozott portálunknak. Ők a veszprémi képviselői annak a telefonos lelki elsősegély szolgálatnak, akik csupán a beszélgetés erejével hoznak vissza embereket az öngyilkosság kapujából, ahogy ez legutóbb is történt.

A Viadukt korlátján néhány méterenként van egy figyelemfelhívó tábla, vagy matrica, ami a 116-123-as telefonszámot hirdeti. Szokatlan megoldás, ám nem véletlenül kerültek oda. Ezt a számot a Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Szövetsége üzemelteti azért, hogy legyen egy mentsvár, egy kapaszkodó azoknak, akikben szuicid gondolatok fogalmazódtak meg és látszólag egyedül maradtak ezzel a krízissel.

A hét minden napján, a nap 24 órájában hívható számon olyan anonim segítők jelentkeznek be, akiknek egy céljuk van, a szavak erejével a vonal túlsó végén segítsenek azoknak, akiknek válságba jutott életük és segítséget kérnek.

Röviden összefoglalva valami ilyesmi játszódhatott le a közelmúltban a Viadukton is, amikor egy fiatal lány mielőtt a mélybe vetette volna magát, felhívta a 116-123-as telefonszámot, ma pedig ugyanúgy köztünk él.

Kiss Katalintól megtudtuk, hogy az országban több városban vannak olyan önkéntesek, akik fogadják ezeket a hívásokat, a veszprémi esetnél is egy másik város önkéntese volt az, akinél csörgött a telefon. Általában 7-12 ilyen kolléga fogadja a hívásokat egyszerre, ők mindannyian a Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Szövetségének (LESZ) tagjai, de anonimitásuk mindvégig biztosított.

Kapcsolódó cikk
Név és arc nélkül segítenek pusztán a beszélgetés erejével
Létezik egy ingyenes telefonszám, amit ha valaki felhív, egy olyan emberrel találkozhat a vonal túlsó végén, aki minden esetben feltétel nélkül meghallgatja a hívót és segít a lelki eredetű problémák megoldásában. A telefonos lelki elsősegély szolgálatnak Veszprémben is vannak munkatársai, de hogy kik ők valójában, arra ebből a cikkből sem kapnak választ. Viszont sok másra igen, a lelki krízishelyzetekről, némely esetben az öngyilkosságok problémájáról és megelőzéséről is.

A mostani veszprémi eset kapcsán a rendőrségi beszámoló arra is kitér, hogy a hatóságokat a telefonszolgálat ügyeletese értesítette. Kíváncsiak voltunk arra is, hogy ez az általános protokoll része-e?

A protokoll az, hogy a 112-t abban az esetben értesíthetjük, ha a hívó ebbe beleegyezik, jóváhagyja, hogy segítséget küldjünk, vagyis itt is tudott a lány róla. A hívások anonimek, földrajzilag bárhonnan befuthatnak, vagyis a hívó beleegyezése nélkül nem tudunk fizikális segítséget küldeni, hiszen nem tudjuk, hova kell mentő, rendőrség, tűzoltóság. De addig, amíg elérünk a kommunikációban odáig, hogy ezeket megadja a hívó, egyrészt sok idő eltelik a hívás kezdetétől, másrészt a segítőbeszélgetés összes technikáját alkalmazzuk, a tudásunk legmélyére is lenyúlunk, hogy megakadályozzuk a tragédiát. – mesélte  Katalin portálunknak.

Miután Veszprémben a fiatal lánnyal sikerült odáig eljutni, hogy elárulta, hogy éppen hol van és milyen célból ment ki a közel 40 méter magas hídra, valamint beleegyezett, hogy értesítsék a mentőket és a rendőrséget, a hívás még mindig nem szakadt meg.

Ebben az esetben azt gondolom akkornyugodott meg a kolléga, amikor a kiérkező rendőr átvette a telefont és beleszólt. A fizikális segítség megérkezéséig minden bizonytalan, hisz bármi lehet a végkifejlet. Csak a fülünkre hagyatkozhatunk és verbálisan, a vokális elemekre koncentrálva ott kell lenni. Itt nincs hibázási lehetőség, nem lehet ismételni, egy rossz reagálás a részünkről (ami nem is biztos, hogy rossz, de a hívó úgy érzi, hogy mást várt), és a hívó megszakítja a vonalat. Fontos, hogy ott tartsuk őket a vonalban, az „itt és mostra” koncentrálva, mert ebben a cry for help (utolsó segélykiáltás) helyzetben csak így lehet eredményes a munkánk. Csak így lehetünk biztosak abban, hogy sikerült! A helyszínre kiérkező kollégától nem kapunk bővebb információt – XY vagyok átvettem, köszönöm -, hisz más feladatai vannak, neki akkor arra kell koncentrálni.

A mostani eset különösen nagy nyilvánosságot kapott, tekintettel a fiatal lány életkorára is, viszont Katalin megosztott velünk egy esetet, ami éppen veleük történt meg pár hónapja. Akkor a hívó úgy hívta fel a 116-123-at, hogy már bevette a gyógyszereket azért, hogy kioltsa az életét, de kollégájának sikerült elérnie, hogy elárulja helyzetét, és beleegyezett, hogy segítséget küldjenek neki.

A Viadukton kétségbeesett lány is ezt a számot tárcsázta, aminek a hat számjegye több táblán is látszik az ominózus hídon. Katalin elárulta, az, hogy ezek a prevenciós elemek kikerülhettek oda egy civil összefogásnak az eredménye, amiről eddig kevesebb szó esett. A grafikát a  Paper Dog Hungary kollégái tervezték ingyenesen, a kihelyezésben pedig egy kádártai vállalkozó, Gazsi Tamás segített. Ő, amikor Katalin megkérdezte, hogy mivel tartoznak a munkájáért állítólag azt mondta: „Semmivel, ha csak egy életet mentek meg ezzel a munkával, már meg volt a fizetség!” A mostani esetre pedig így reagált szintén Katalinnak: „Azt gondolom, ez volt a legkifizetődőbb projektem."

Ha önnek vagy hozzátartozójának segítségre van szüksége hivja az ingyenes lelkisegély szolgálatot a 116-123 számon.

Hajas Bálint
további cikkek

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.