A felmérést idén január-februárban végezték 1000 ember megkérdezésével, az eredmény a 18-65 év közötti hazai lakosságra reprezentatív.
Vásárláskor az ár és az ár-érték arány a két meghatározó szempont. A válaszadók 79 százaléka mondta azt, hogy számára többnyire az ár a döntő tényező minden termék esetében. Legkevésbé a reklámok vagy a márka ismertsége befolyásolja döntéseket - ismertette Palincsár László, a EY brand, customer és marketing szolgáltatások vezetője. A vásárlók 82 százaléka vesz részt különböző akciókban, felerősödött ez a korábban is erős trend - tette hozzá.
A felmérés szerint ugyanannyit költenek a fogyasztók például élelmiszerre, gyógyszerekre, mint egy évvel ezelőtt, és nem vettek vissza a kommunikációs szolgáltatásokból. Kevesebbet költenek viszont egyebek mellett háztartási gépekre, cipőre és ruhaneműre, vagy utazásra. Az elromlott dolgokat 77 százalék igyekszik megjavíttatni.
A vevők 34 százaléka lemond kedvenc árucikkéről, ha kevesebb pénzből elfogadható alternatívával helyettesítheti, 25 százalékuk ragaszkodik a termékhez, de ritkábban veszi meg. A válaszadók 17 százaléka vásárol egyre gyakrabban a boltok saját márkás termékeiből.
A vállalkozásoknak extra szolgáltatásokat kell nyújtaniuk, hogy kiemelkedjenek a versenytársak közül, és hosszú távon megőrizzék a vevők lojalitását - hangsúlyozta László Roland, az EY üzleti tanácsadással foglalkozó területének partnere a sajtótájékoztatón.