A művészpáros az Európa Kulturális Fővárosa program meghívására érkezett Magyarországra, hogy a környékbeli bolhapiacokat bejárva bővítsék gyűjteményüket, és a tárgyakat egy kiállítás keretében be is mutassák a Dubniczay-palotában. Felkeresték a lengyel piacot, Devecsert és a fővárosi Ecseri úti piacot is, ahogy Európa számos hasonló helyén is jártak már. A céljuk, hogy megőrizzék az utókornak a tárgyi kultúránkat, mert a digitális világban egyre kevésbé van értéke a korábban akár generációkon át őrzött relikviáknak. A huszonnegyedik órában vagyunk – vallják –, amikor még meg lehet menteni a kacatokat, mielőtt megsemmisülnének, és velük együtt eltűnne egy korszak tárgyi emlékezete.
Az alkotók szerint a tárgyaknak manapság hasonló a sorsuk, mint az embereknek. Egy új népvándorlás korát éljük, rengetegen hagyják el a hazájukat (és itt most nemcsak a más földrészekről érkező menekültekre kell gondolni, hanem az unión belül szabadon mozgó európaiakra is), és ezzel valahol az identitásukat is elvesztik. Ugyanez történik a tárgyakkal is: azzal, hogy eredeti tulajdonosuktól új kezekbe kerülnek, elveszítik a hozzájuk kapcsolódó emlékeket, történeteket, új kontextusba kerülnek, ahol új tulajdonságokkal ruházhatjuk fel őket.
Mint említettük, a Dubniczay-palotában látható kiállítás mellett épül egy online fotóarchívum is, amit az europearchive.eu címen érhetünk el, és ahol országonként tallózhatjuk végig a kacatokat, köztük a hazánkra oly’ jellemző erotikus kártyanaptárat vagy a hímzett falvédőt.
A Művészetek Háza kiállítását csütörtökön nyitotta meg Désirée Bonis holland és Claire Legras francia nagykövet, a tárlat augusztus 20-ig látogatható a Dubniczay-palota barokk termeiben.