Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

A veszprémi turbókörforgalmak sehol sincsenek ahhoz, amit Balatonfüreden építettek

2023. július 18. 14:08
Aki ismeri a körforgalmakban való közlekedés alapvető szabályait és a piros, sárga, zöld jelzések jelentését, annak elméletileg nem okozhat gondot áthajtani Balatonfüred legújabb comópontján. Mindenesetre a közlekedési szakértő részletesen elmagyarázta, hogy mi, és miért épült meg a Jókai utca és 71-es főút találkozásánál.

Sokszor elhangzik a veszprémiektől, hogy otthonuk a „körforgalmak városa” annyi ilyen közlekedési megoldás van már a városban. Hogy ez az állítás mennyire állja meg a helyét, egy korábbi cikkünkben már megírtuk, most viszont nem egy újabb veszprémi körforgalom került az érdeklődés középpontjába, hanem az, amit Balatonfüreden alakítottak ki a város szívében.

A tóparti településen hiába kétszer kétsávon lehet keresztülmenni a 71-es főúton, a város közepén időről időre megakasztotta a forgalmat az a lámpás kereszteződés, ahol a Jókai utca keresztezi a főutat.

Az itteni közlekedési rendszer megreformálása érdekében Balatonfüred önkormányzata több alternatívát is megvizsgált, ami felválthatja a lámpákat, végül egy egészen érdekes hibrid-megoldás mellett döntöttek.

Szakmai nyelven egy körgeometriás jelzős csomópontot építettek meg, ilyen egyébként alig tíz helyen van az országban. A lényege, hogy alapvetően úgy kell felfogni, mint egy hagyományos lámpás kereszteződést: az autós megérkezik a csomóponthoz és besorol aszerint, hogy egyenesen szeretne haladni, vagy valamelyik irányba kanyarodna. Ezt ugyanúgy lámpák szabályozzák, mint eddig, viszont, amikor elkanyarodna az autós balra nagyívben, akkor besorol egy látszólag körforgalomnak tűnő sávba, amin belül szintén egy jelzőlámpa mutatja, hogy mehet-e, vagy pedig meg kell állnia és kivárnia a zöldjelzést.

A csomópont működéséről Sipos Balázs tervező, a Közlekedés Kft. munkatársa beszélt részletesen a Füred TV-nek.

Ebben a riportban a szakember elmondta, a szilvamag alakjához hasonló csomópontban a haladást alapvetően a lámpák irányítják, viszont amikor ezek nem működnek, akkor úgy kell kezelni, mint bármelyik másik körforgalmat, azaz annak van elsőbbsége, aki belül halad a körpályán, jelen esetben egy elnyújtott ellipszisen inkább.

Az érthetőség érdekében egy infógrafikát is megmutattak, hogy a gyakorlatban hogyan működik a csomópont.

A lámpák összehangolt rendszer szerint működnek, így lényegesen felgyorsítják a haladást, ígérte a tervező, aki megjegyezte, hogy az első tapasztalatok után még lehetséges, hogy hangolnak a rendszeren a még nagyobb hatékonyság érdekében.

Arra a kérdésre, hogy egy egyszerű egysávos körforgalom miért nem volt elegendő azt mondta, több vizsgálatot is végeztek a helyszínen a tervek elkészítése előtt, ahol azt tapasztalták, hogy a lámpák segítségével sokkal dinamikusabb haladás érhető el, főleg, mert a csomópontban zebra is van, így pedig a gyalogosok sem akasztják meg a forgalmat, ők is csak a saját zöld időablakukban tudnak áthaladni.

Mindenesetre a szakember felhívta a figyelmet, hogy érdemes már a csomópont megközelítésekor figyelni, hogy a nekünk megfelelő sávban vagyunk, hiszen azon belül a sávváltáskor számos tényezőre kellene egyszerre figyelni.

vehir.hu
további cikkek
Elkészült a felújítás, újra járnak a vonatok Veszprém és Győr között közélet Elkészült a felújítás, újra járnak a vonatok Veszprém és Győr között Elkészült a nyár eleje óta tartó felújítás, október 10-étől kezdődően ismét teljes vonalon járnak a vonatok Veszprém és Győr között – közölte Váczi Viktor, a Máv Zrt. szóvivője.  2024. október 11. 13:52 Az őszi hónapokban a legnagyobb a vadakkal ütközés veszélye Az őszi hónapokban a legnagyobb a vadakkal ütközés veszélye Az elmúlt hetekben ismét megnőtt a vadbalesetekről szóló hírek száma, ami összefügésben áll az állatok párzási időszakban megváltozó viselkedésével - figyelmeztetett hétfői közleményében a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ). 2024. szeptember 23. 14:41 MÁV közlemény: Késések és változások a vihar okozta károk miatt több vasútvonalon közlekedés MÁV közlemény: Késések és változások a vihar okozta károk miatt több vasútvonalon 2024. szeptember 15. 11:10 Több mint százezer elektromos rollert használnak ma Magyarországon Több mint százezer elektromos rollert használnak ma Magyarországon Általános városi közlekedési eszközzé válik a magán és közösségi elektromos roller, a Jövő Mobilitása Szövetség adatai szerint Magyarországon már több mint 100 ezer e-rollert használnak az emberek, amelyek mintegy 10 százaléka bérelhető, a többi magántulajdonú eszköz. Számuk folyamatosan nő, különösen a városokban, mivel az e-rollerekkel kikerülhetők a közlekedési dugók és parkolni is könnyű velük. 2024. szeptember 4. 11:56

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.