Sokszor elhangzik a veszprémiektől, hogy otthonuk a „körforgalmak városa” annyi ilyen közlekedési megoldás van már a városban. Hogy ez az állítás mennyire állja meg a helyét, egy korábbi cikkünkben már megírtuk, most viszont nem egy újabb veszprémi körforgalom került az érdeklődés középpontjába, hanem az, amit Balatonfüreden alakítottak ki a város szívében.
A tóparti településen hiába kétszer kétsávon lehet keresztülmenni a 71-es főúton, a város közepén időről időre megakasztotta a forgalmat az a lámpás kereszteződés, ahol a Jókai utca keresztezi a főutat.
Az itteni közlekedési rendszer megreformálása érdekében Balatonfüred önkormányzata több alternatívát is megvizsgált, ami felválthatja a lámpákat, végül egy egészen érdekes hibrid-megoldás mellett döntöttek.
Szakmai nyelven egy körgeometriás jelzős csomópontot építettek meg, ilyen egyébként alig tíz helyen van az országban. A lényege, hogy alapvetően úgy kell felfogni, mint egy hagyományos lámpás kereszteződést: az autós megérkezik a csomóponthoz és besorol aszerint, hogy egyenesen szeretne haladni, vagy valamelyik irányba kanyarodna. Ezt ugyanúgy lámpák szabályozzák, mint eddig, viszont, amikor elkanyarodna az autós balra nagyívben, akkor besorol egy látszólag körforgalomnak tűnő sávba, amin belül szintén egy jelzőlámpa mutatja, hogy mehet-e, vagy pedig meg kell állnia és kivárnia a zöldjelzést.
A csomópont működéséről Sipos Balázs tervező, a Közlekedés Kft. munkatársa beszélt részletesen a Füred TV-nek.
Ebben a riportban a szakember elmondta, a szilvamag alakjához hasonló csomópontban a haladást alapvetően a lámpák irányítják, viszont amikor ezek nem működnek, akkor úgy kell kezelni, mint bármelyik másik körforgalmat, azaz annak van elsőbbsége, aki belül halad a körpályán, jelen esetben egy elnyújtott ellipszisen inkább.
Az érthetőség érdekében egy infógrafikát is megmutattak, hogy a gyakorlatban hogyan működik a csomópont.
A lámpák összehangolt rendszer szerint működnek, így lényegesen felgyorsítják a haladást, ígérte a tervező, aki megjegyezte, hogy az első tapasztalatok után még lehetséges, hogy hangolnak a rendszeren a még nagyobb hatékonyság érdekében.
Arra a kérdésre, hogy egy egyszerű egysávos körforgalom miért nem volt elegendő azt mondta, több vizsgálatot is végeztek a helyszínen a tervek elkészítése előtt, ahol azt tapasztalták, hogy a lámpák segítségével sokkal dinamikusabb haladás érhető el, főleg, mert a csomópontban zebra is van, így pedig a gyalogosok sem akasztják meg a forgalmat, ők is csak a saját zöld időablakukban tudnak áthaladni.
Mindenesetre a szakember felhívta a figyelmet, hogy érdemes már a csomópont megközelítésekor figyelni, hogy a nekünk megfelelő sávban vagyunk, hiszen azon belül a sávváltáskor számos tényezőre kellene egyszerre figyelni.