Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. november 5. Imre
Veszprém
7°C
2024. november 5. Imre
Veszprém
7°C

A veszprémi turbókörforgalmak sehol sincsenek ahhoz, amit Balatonfüreden építettek

2023. július 18. 14:08
Aki ismeri a körforgalmakban való közlekedés alapvető szabályait és a piros, sárga, zöld jelzések jelentését, annak elméletileg nem okozhat gondot áthajtani Balatonfüred legújabb comópontján. Mindenesetre a közlekedési szakértő részletesen elmagyarázta, hogy mi, és miért épült meg a Jókai utca és 71-es főút találkozásánál.

Sokszor elhangzik a veszprémiektől, hogy otthonuk a „körforgalmak városa” annyi ilyen közlekedési megoldás van már a városban. Hogy ez az állítás mennyire állja meg a helyét, egy korábbi cikkünkben már megírtuk, most viszont nem egy újabb veszprémi körforgalom került az érdeklődés középpontjába, hanem az, amit Balatonfüreden alakítottak ki a város szívében.

A tóparti településen hiába kétszer kétsávon lehet keresztülmenni a 71-es főúton, a város közepén időről időre megakasztotta a forgalmat az a lámpás kereszteződés, ahol a Jókai utca keresztezi a főutat.

Az itteni közlekedési rendszer megreformálása érdekében Balatonfüred önkormányzata több alternatívát is megvizsgált, ami felválthatja a lámpákat, végül egy egészen érdekes hibrid-megoldás mellett döntöttek.

Szakmai nyelven egy körgeometriás jelzős csomópontot építettek meg, ilyen egyébként alig tíz helyen van az országban. A lényege, hogy alapvetően úgy kell felfogni, mint egy hagyományos lámpás kereszteződést: az autós megérkezik a csomóponthoz és besorol aszerint, hogy egyenesen szeretne haladni, vagy valamelyik irányba kanyarodna. Ezt ugyanúgy lámpák szabályozzák, mint eddig, viszont, amikor elkanyarodna az autós balra nagyívben, akkor besorol egy látszólag körforgalomnak tűnő sávba, amin belül szintén egy jelzőlámpa mutatja, hogy mehet-e, vagy pedig meg kell állnia és kivárnia a zöldjelzést.

A csomópont működéséről Sipos Balázs tervező, a Közlekedés Kft. munkatársa beszélt részletesen a Füred TV-nek.

Ebben a riportban a szakember elmondta, a szilvamag alakjához hasonló csomópontban a haladást alapvetően a lámpák irányítják, viszont amikor ezek nem működnek, akkor úgy kell kezelni, mint bármelyik másik körforgalmat, azaz annak van elsőbbsége, aki belül halad a körpályán, jelen esetben egy elnyújtott ellipszisen inkább.

Az érthetőség érdekében egy infógrafikát is megmutattak, hogy a gyakorlatban hogyan működik a csomópont.

A lámpák összehangolt rendszer szerint működnek, így lényegesen felgyorsítják a haladást, ígérte a tervező, aki megjegyezte, hogy az első tapasztalatok után még lehetséges, hogy hangolnak a rendszeren a még nagyobb hatékonyság érdekében.

Arra a kérdésre, hogy egy egyszerű egysávos körforgalom miért nem volt elegendő azt mondta, több vizsgálatot is végeztek a helyszínen a tervek elkészítése előtt, ahol azt tapasztalták, hogy a lámpák segítségével sokkal dinamikusabb haladás érhető el, főleg, mert a csomópontban zebra is van, így pedig a gyalogosok sem akasztják meg a forgalmat, ők is csak a saját zöld időablakukban tudnak áthaladni.

Mindenesetre a szakember felhívta a figyelmet, hogy érdemes már a csomópont megközelítésekor figyelni, hogy a nekünk megfelelő sávban vagyunk, hiszen azon belül a sávváltáskor számos tényezőre kellene egyszerre figyelni.

vehir.hu
további cikkek
Biztonságosabb lesz a veszprémi belváros közlekedése közlekedés Biztonságosabb lesz a veszprémi belváros közlekedése Négy kereszteződésben készül el új gyalogátkelőhely a Modern Városok Program részeként közel 50 millió forintból, hogy biztonságosabb legyen Veszprém belvárosának közlekedése.  2024. október 31. 16:53 Változik a MÁV-Volán járatok közlekedési rendje az ünnepek miatt közélet Változik a MÁV-Volán járatok közlekedési rendje az ünnepek miatt A kegyeleti ünnep alkalmából változik a vonatok, a buszok és a HÉV-ek közlekedési rendje - közölte a MÁV Zrt. szerdán. 2024. október 30. 13:01 Újabb részletek derültek ki az új KRESZ-ről - jöhet a 140-es autópályaszakasz és megszűnhet az araszolás a buszok mögött közélet Újabb részletek derültek ki az új KRESZ-ről - jöhet a 140-es autópályaszakasz és megszűnhet az araszolás a buszok mögött Jelenleg öt munkacsoport dolgozik a KRESZ megújításán, akik az Építési és Közlekedési Minisztérium irányítása mellett közlekedési szakértők, valamint a rendőrség bevonásával egy olyan javaslatot fognak letenni az Országgyűlés asztalára jövő márciusban, ami a tervek szerint jóval egyértelműbbé teszi a szabályokat és igazodik a mai kor közlekedési szokásaihoz. Most újabb részletek láttak napvilágot ebből a munkaanyagból, többek közt változhatnak a sebességhatárok és az indexelés szabálya is. 2024. október 28. 22:52 Elkészült a felújítás, újra járnak a vonatok Veszprém és Győr között közélet Elkészült a felújítás, újra járnak a vonatok Veszprém és Győr között Elkészült a nyár eleje óta tartó felújítás, október 10-étől kezdődően ismét teljes vonalon járnak a vonatok Veszprém és Győr között – közölte Váczi Viktor, a Máv Zrt. szóvivője.  2024. október 11. 13:52

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.