Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

A veszprémi turbókörforgalmak sehol sincsenek ahhoz, amit Balatonfüreden építettek

2023. július 18. 14:08
Aki ismeri a körforgalmakban való közlekedés alapvető szabályait és a piros, sárga, zöld jelzések jelentését, annak elméletileg nem okozhat gondot áthajtani Balatonfüred legújabb comópontján. Mindenesetre a közlekedési szakértő részletesen elmagyarázta, hogy mi, és miért épült meg a Jókai utca és 71-es főút találkozásánál.

Sokszor elhangzik a veszprémiektől, hogy otthonuk a „körforgalmak városa” annyi ilyen közlekedési megoldás van már a városban. Hogy ez az állítás mennyire állja meg a helyét, egy korábbi cikkünkben már megírtuk, most viszont nem egy újabb veszprémi körforgalom került az érdeklődés középpontjába, hanem az, amit Balatonfüreden alakítottak ki a város szívében.

A tóparti településen hiába kétszer kétsávon lehet keresztülmenni a 71-es főúton, a város közepén időről időre megakasztotta a forgalmat az a lámpás kereszteződés, ahol a Jókai utca keresztezi a főutat.

Az itteni közlekedési rendszer megreformálása érdekében Balatonfüred önkormányzata több alternatívát is megvizsgált, ami felválthatja a lámpákat, végül egy egészen érdekes hibrid-megoldás mellett döntöttek.

Szakmai nyelven egy körgeometriás jelzős csomópontot építettek meg, ilyen egyébként alig tíz helyen van az országban. A lényege, hogy alapvetően úgy kell felfogni, mint egy hagyományos lámpás kereszteződést: az autós megérkezik a csomóponthoz és besorol aszerint, hogy egyenesen szeretne haladni, vagy valamelyik irányba kanyarodna. Ezt ugyanúgy lámpák szabályozzák, mint eddig, viszont, amikor elkanyarodna az autós balra nagyívben, akkor besorol egy látszólag körforgalomnak tűnő sávba, amin belül szintén egy jelzőlámpa mutatja, hogy mehet-e, vagy pedig meg kell állnia és kivárnia a zöldjelzést.

A csomópont működéséről Sipos Balázs tervező, a Közlekedés Kft. munkatársa beszélt részletesen a Füred TV-nek.

Ebben a riportban a szakember elmondta, a szilvamag alakjához hasonló csomópontban a haladást alapvetően a lámpák irányítják, viszont amikor ezek nem működnek, akkor úgy kell kezelni, mint bármelyik másik körforgalmat, azaz annak van elsőbbsége, aki belül halad a körpályán, jelen esetben egy elnyújtott ellipszisen inkább.

Az érthetőség érdekében egy infógrafikát is megmutattak, hogy a gyakorlatban hogyan működik a csomópont.

A lámpák összehangolt rendszer szerint működnek, így lényegesen felgyorsítják a haladást, ígérte a tervező, aki megjegyezte, hogy az első tapasztalatok után még lehetséges, hogy hangolnak a rendszeren a még nagyobb hatékonyság érdekében.

Arra a kérdésre, hogy egy egyszerű egysávos körforgalom miért nem volt elegendő azt mondta, több vizsgálatot is végeztek a helyszínen a tervek elkészítése előtt, ahol azt tapasztalták, hogy a lámpák segítségével sokkal dinamikusabb haladás érhető el, főleg, mert a csomópontban zebra is van, így pedig a gyalogosok sem akasztják meg a forgalmat, ők is csak a saját zöld időablakukban tudnak áthaladni.

Mindenesetre a szakember felhívta a figyelmet, hogy érdemes már a csomópont megközelítésekor figyelni, hogy a nekünk megfelelő sávban vagyunk, hiszen azon belül a sávváltáskor számos tényezőre kellene egyszerre figyelni.

vehir.hu
további cikkek
Tanulóvezetőnek állt kollégánk, le is kapcsolták a rendőrök – VIDEÓ közlekedés Tanulóvezetőnek állt kollégánk, le is kapcsolták a rendőrök – VIDEÓ Kollégánk, Simon Dani a Tempo Autós Iskola vezetőjével, Göncz Barnával feltérképezte Veszprém közlekedési rendszerét, amely nem kevés nehézséget tartogat a tanulóvezetők számára. Videónkban számos érdekességre fény derül, igaz, váratlan események többször is nehezítették a forgatásunkat. 2024. február 13. 21:36 Egyhónapnyi utazás mindössze egyetlen vonaljegy áráért Veszprémben, a diákoknak Egyhónapnyi utazás mindössze egyetlen vonaljegy áráért Veszprémben, a diákoknak Már az első napon több százan utaztak a február 1-től jelentős kedvezménnyel megvásárolható tanuló havi bérlettel a V-Busz járatain. 2024. február 3. 11:28 Veszprémi ellenzék: nem járható ez az út! 8-as út Veszprémi ellenzék: nem járható ez az út! A Veszprémet kikerülő 8-as főút nyugati szakaszának fejlesztését sürgeti a helyi ellenzék, valamint aggodalmuknak is hangot adtak, amiért ez a beruházás egyelőre – nem tudni meddig – kikerült az államilag finanszírozott projektek közül. Erről Hartmann Ferenc, az MSZP helyi önkormányzati képviselője és Grőber Attila, Veszprém vármegye és Pápa DK-s önkormányzati képviselője beszéltek hétfő délután az érintett szakasz mellett. 2024. január 30. 11:32 LMP: jól teljesít a helyi közösségi közlekedés, de nőhetne az utasszám LMP: jól teljesít a helyi közösségi közlekedés, de nőhetne az utasszám Gerstmár Ferenc, az LMP veszprémi önkormányzati képviselője péntek délelőtt tartott sajtótájékoztatót a Haszkovó utcai buszmegállóban, hogy beszámoljon a közösségi közlekedést érintő javaslatairól. 2024. január 26. 17:21

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.