Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

A régi szüreti felvonulásokon még a földesúrnak is beszólhattak a munkások

2023. szeptember 10. 17:42
szuret3_1-600x400
szuret3_1-600x400
szuret3_1-600x400
Sok kultúrtörténész elemezte már, hogy honnan ered a bor iránti szenvedély. Ha túllépünk a modern trendeken és visszanézünk a múltba, ezernyi népszokást, olykor meghökkentőeket is találhatunk, ami választ adhat erre a kérdésre is.

Elegáns szalonban vagyunk. Egy somelier tökéletesre vasalt fehér ingben éppen precízen töltögeti ki decinként az újbort a hasonlóan stílusos, már-már sznobériába átcsapó vendégseregnek. Közben mindenféle reduktív eljárásról, natúr borokról és pet-nutokról beszél. Gyors vágás és már egy szőlőhelyen vagyunk. Az embertömeg itt sem kicsi, de ők foltos, átizzadt ruhában vannak, a körmük piszkos a földtől, de nem kevésbé vidámak, mint az előbbi elegáns teremben lévők, esetleg valamivel harsányabbak.

Mindkettő jelenet ugyanúgy a magyar borkultúrának a része, és bár sok évtized és társadalmi osztály választja el egymástól a kettőt, a hagyományos szüreti mulatságok nem tűntek el máig sem a vidéki Magyarország kultúrájából, csupán a korábbi igazodási pontnak számító ünnep helyett ma inkább a falunapok hangulatát idézi.

Pedig a középkorban, a 16. és 17. századokban a szüret annyira fontos esemény volt egy térség életében, hogy ezekre a napokra még a hadviselő vitézek is hazautazhattak, helyben pedig szünetelt a törvénykezés is, hiszen az embereknek fontosabb dolga is volt a szőlőültetvényeken, mint vitás dolgaikkal foglalkozni.

A szüretek ideje nagyjából mindenhol egybeesett. Szeptember végén, de inkább október elején kezdtek hozzá, de például a tokaji vidéken konkrét dátum is volt, amihez igazodtak; október 28. Simon-Júda, a szőlők védőszentjének napja volt az, amikor nekiláttak az emberek szüretelni. Ma mindegy, hogy géppel, vagy kézi erővel szedik a szőlőt, ez a dátum törvényszerűen előrébb került a naptárban, és jogosan élhetünk a gyanúval, hogy van némi párhuzam a globális felmelegedéssel, amiért a szőlő is előbb beérik nyáron.

forrás: Fortepanforrás: Fortepan

De vissza a múlt századokba, amikor a szüret kezdetét sok szőlőhegyen a templomharangok megkondításával és mozsárágyúk elsütésével is jelezték. Ilyenkor a kisebb birtokoknál kalákában szedték a gyümölcsöt az emberek, a nagyobb földesúrnál viszont napszámba szegődött emberek, akiket nem is a házigazda, hanem az általa megbízott szüretgazda irányított. Rendszerint az ültetvények tulajdonosa meg sem jelent a munka során.

Egy viszont közös volt a kalákázásban és az irányított szüretekben is, méghozzá az, hogy utána fergeteges szüreti mulatsággal zárták az eseményt, ahol mindenki ott volt, akik részt vettek a munkában, még a gyerekek is.

Ez egy olyan fontos ünnep volt a közösségek életében, hogy rendszeresen összekötötték rokoni látogatással, de eljegyzéseket is előszeretettel szerveztek erre az alkalomra.

A szüreti mulatság valójában már a szőlőhegyen elkezdődött, amikor a munkások együtt elkezdtek levonulni. Ilyenkor nagy koszorút készítettek, amit aztán a vállukon vittek. A koszorú kerete fémből, vagy fából készült, erre szőlőfürtöket, leveleket, búzát, vagy még borosüveget is aggattak.

forrás: Fortepanforrás: Fortepan

Főleg a feudalizmus idejében volt divat, hogy ezután a menet a szőlősgazda házához vonult, ahol hangos rigmusokkal dicsérték a jószívűségéért, vagy éppen kigúnyolták mondókáikban a fukarságáért. Ezután vette kezdetét az éjszakába torkolló szüreti bál.

Ugyanúgy, ahogy a szüreti nótáknak, mondókáknak is megvolt a hagyománya, hogy melyik munkafolyamatnál, vagy éppen a korábban említett földesúri háznál csendülnek fel, úgy a szüreti báloknak is voltak visszatérő szokásai. Ilyenkor előtérbe került a tréfálkozás és némileg a farsangra hajazva bizonyos szerepekbe bújtak az ünneplők.

Az egyik leggyakoribb a csőszlányok és csőszlegények voltak. Az ő feladatuk az volt, hogy őrizzék a legszebb szőlőfürtöket, amelyeket felaggattak a faragott botokra. A vendégsereg ugyanis előszeretettel lopkodta a szemeket ezekről, akit viszont lopáson értek, annak jelképes összeget kellett befizetni. Ezt pedig a bál költségeinek fedezésére fordították. Ez a szokás egyébként az 1970-es években szervezett szüreti bálokon is feltűnt.

Szentgálon szombaton tartottak vidám szüreti felvonulástSzentgálon szombaton tartottak vidám szüreti felvonulást

Hasonlóan nem haltak ki, sőt reneszánszukat élik a szüreti felvonulások is. Ezekben is számos népi motívum megjelenik, amelyek viszont a magyar folklórnál sokkal régebbi gyökerekkel rendelkeznek. Az egész szüreti felvonulás szokása még a római időkre nyúlik vissza, akkor Bacchust, a bor istenét ünnepelték ezzel együtt.

Az ő alakja a magyar lovasszekereken is megjelent régebben, vagyis egy vörösbe öltöztetett férfi bábué, akit viszont „magyarosítottak” és így lett belőle Baksus Pajtás. Volt olyan hely is, ahol egyenesen huszárruhába öltöztették és egy hordó tetejére ültették.

De Baksus Pajtás mellett a borkirály és borkirályné is megjelent, ők azok az emberek voltak, akik házigazdái voltak az az évi szüreti bálnak. A menet során vidám színházi jeleneteket is megidéztek, például, ahogy a csősz és a tolvaj veszekszik egymással, de jelmezekben megidézték a törököt, a szerecsent, a cigányt, a vándorárust, de még a medvetáncoltatót is a magyar történelemből és mondavilágból.

Ehhez hasonló szüreti felvonulások környékünkön is megjelennek, Gyulafirátóton és Szentgálon például minden évben sokaknak állandó programja szeptemberben.

A hagyományőrzés Szentgálon is fontos. Az ünnepségre Ovádi Péter, országgyűlési képviselő is  minden évben hivatalos.A hagyományőrzés Szentgálon is fontos. Az ünnepségre Ovádi Péter, országgyűlési képviselő is minden évben hivatalos.

balint_1080x1080
balint_1080x1080
balint_1080x1080
Hajas Bálint
kovacsbalint
kovacsbalint
kovacsbalint
Kovács Bálint
további cikkek
KhvBY-1024x576
KhvBY-1024x576
KhvBY-1024x576
Pulgaszari, a szörny, amit egy diktátor rendelt a filmvászonra Kevés furcsább és ellentmondásosabb történet van a filmvilágban, mint amikor egy diktátor elrabol egy rendezőt, hogy propagandafilmet forgattasson vele. Az 1985-ben bemutatott Pulgaszari című észak-koreai szörnyfilm márpedig pont egy ilyen megtörtént eset miatt készülhetett el, ami nem csupán egy Godzilla-utánérzés, hanem egy emberrablással és politikai manipulációval átszőtt groteszk alkotás is. Bemutatjuk Sin Szangok, Csve Ünhi és Kim Dzsongil elképesztő közös produkcióját és történetét. 2025. június 22. 14:42
fe_1180_600_agatha_christie_surrounde_009
fe_1180_600_agatha_christie_surrounde_009
fe_1180_600_agatha_christie_surrounde_009
Az irodalomtörténet legnagyobb rejtélyét nem egy regényben, hanem a való életben kell keresni 1926 telén egy hűvös brit estén Agatha Christie, a híres krimiírónő kilépett otthonából, majd nyom nélkül eltűnt. Tíz napig senki nem tudta, hogy hol van, életének ez a fejezete úgy vonult be az irodalomtörténetbe, mintha valósággá vált volna valamelyik regénye. Hogy mi történt vele pontosan, arra még ma is keresik a válaszokat, amik mögött nem kizárt, hogy egy lélektani krimi rejtőzik. 2025. június 24. 17:36
E98A6383
E98A6383
E98A6383
Veszprém igazi történetét a kövek alatt nyugvók írták Egy egész lexikont meg lehetne tölteni azokkal a történetekkel, amiket Veszprém legrégebbi temetőjében nyugvó emberek emlékei őriznek. Egykori városi elöljárók, hadvezérek, művészek, vagy a nép egyszerű gyermekei is olyan korokról mesélnek, amik formálták Veszprémet.  2025. június 11. 15:15

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.