A Művészetek Háza legújabb tárlatát ugyanis olyan alkotásokból válogatták össze, amelyek fényképezőgép nélkül készültek. A kiállítás alapötletét Jokesz Antal 1979-es, Tűzpróba című alkotása adta. A művész akkor a sarkánál meggyújtott egy fotópapírt, aminek egy részét felemésztette a láng, és a tűz fénye exponálta be a fényérzékeny papír felületét. Ezután a fotópapír a szokásos előhívási folyamaton ment keresztül, és létrejött a kép, amit az őt elpusztító tűz fénye generált.
Az ezt az alapgondolatot megidéző kiállításon ismert képzőművészek mellett a Budapesti Metropolitan Egyetem hallgatói és tanárai mutatják be kísérleti munkáikat. Sokféle megközelítést láthatunk arra vonatkozóan, a fény, a hő, az energia hogyan hoz létre képeket, lenyomatokat, amelyek aztán a falra függesztve várják a nézők értelmezését.
Láthatunk az elektromos áram által – mintegy villámcsapás-szerűen – fatáblába égetett mintázatot, filmnegatívon tenyésztett penészgomba lenyomatát, camera obscurával készített telehold-fotót, és a szürke 604 árnyalatát bemutató fotópapír-sorozatot.
A tárlat pénteki megnyitóján Pfisztner Gábor, a Budapesti Metropolitan Egyetem docense vezette fel a kiállított alkotásokat. Elmondta: a kiállítás címe (A fény árnyéka) paradoxon, hiszen árnyéka a dolgoknak van, amelyekre a fény vetül, az árnyék tehát relatív, csak a fényhez képest létezik. Az, hogy a fény sötét árnyékot, lenyomatot vessen, csak a fototechnika révén válik elgondolhatóvá és bemutathatóvá.
A kiállítás november 26-ig tekinthető meg.