Beléptünk a fény időszakába, egyre közeledik a karácsony, talán nem véletlenül pedig épp most került be a Városháza aulájába Bohus Zoltán szobrászművész nyolc különleges, belső fénnyel rendelkező fényszobrászati alkotása. Egyszerre ősi és futurisztikus formák ezek üvegből, mintha csak az üvegművészet régi tradícióit és a most épülő jövőt jeleznék. Mindazt, aminek lenyomatait Veszprémben és a térségben is láthatjuk.
Hiszen néhány évtizede még egyenesen a szilikát völgyeként emlegették a környéket, nem véletlenül: a Pannon Egyetem kiváló Szilikát tanszéke, a herendi porcelángyár és a korábban Városlődön működő majolikaüzem, valamint az ajkai üveggyár elég indok volt ehhez. A dicső korszak pedig Brányi Mária alpolgármester szerint újra visszatérhet: az egyetemen továbbra is működik a tanszék, sőt egy új, üveg szakirányú továbbképzés is elindul, a Laczkó Dezső Múzeum nívós üveggyűjteménnyel rendelkezik Bohus Zoltán munkáiból, a városvezetés azon munkálkodik, hogy ne csak az itt élőket szólítsa meg, de azok is csodálják a várost, akik idelátogatnak, mindehhez pedig becsvágyó, ötletekkel teli fiatalok és a Bohus-Lugossy Alapítvány víziói is segítségül szolgálnak.
A kiállítás ugyanis nem csak egy szimpla kiállítás. Egyfajta betekintés is a jövőbe. A 2020-ban létrehozott alapítvány fő célkitűzése ugyanis, hogy Bohus Zoltán és felesége, Lugossy Mária tárgyi, szellemi, oktatási és mentorálási hagyatéka a nemzeti kulturális identitás szerves részévé váljon.
Ahogy arról Bohus Eszter alapító is beszámolt, ezt az örökséget nagy hiba lenne veszni hagyni: Bohus Zoltán 1966-ban indította el az üveg szakot a Magyar Iparművészeti Főiskola (ma MOME) Szilikát Tanszékén, majd kidolgozta a felsőfokú oktatás stratégiáját és felszerelte a szakot minden fontos eszközzel. Ebben nagy segítségére volt a Pannon Egyetem Vegyészmérnöki Kara, ahonnan sok támogatást kapott művészeti-oktatási tevékenységének anyagismereti moduljaihoz, de szoros kapcsolatot ápolt a hazai üvegvállalatok vezetőivel, ahova szakmai gyakorlatra vitte tanítványait – elsősorban Ajkára és Salgótarjánba. Mintegy 44 évig oktatta és mentorálta diákjait itthon és külföldön egyaránt. Feleségével, Lugossy Máriával – akinek két alkotása is látható Veszprémben, a jelenleg restaurálás alatt álló Milleniumi emlékmű, illetve a sportuszoda előtti alkotás – megteremtették a kortárs magyar üvegművészetet, innovatív technológiával készített formabontó alkotásaikat pedig Amerikától kezdve Japánig a legrangosabb magán- és közgyűjtemények őrzik.
A művészek elhunytával azonban mintha az üvegipar is lejtmenetbe kapcsolt volna, egyre gyengül a vegyipar is, miközben nemzetközi szinten az üveg egyre fontosabbá válik a 21. században az autógyártástól kezdve az építőiparon át az elektronikáig. Így született meg a magyar üvegipar újraindításának és a Térspirál kortárs európai üvegművészeti központ létrejöttének víziója. Utóbbi Bohus Zoltán egy korábbi alkotását veszi alapul formájában, amelynek makettja szintén megtekinthető a Városházán. A múzeum remek lehetőséget kínálna az üvegipar- és gyártás átláthatóságának növelésére, emellett kiállításoknak, workshopoknak is helyet adna, kreatív befogadó térként funkcionálna, ahol Dobos András építész-tervező szerint az üveg mint szervezőelv jelenne meg és az egész épület egy inspiráló, kreatív, közösségteremtő aurával bírna.
A kiállítás 2024. január 5-ig tekinthető meg.