Ez tényleg kell valakinek?!
A kérdés már az alkoholmentesített bor puszta említése kapcsán elhangzik, és a tömör válasz az: igen. A számok legalábbis ezt mutatják: az alkoholfogyasztás globálisan folyamatosan csökken, a szűkülő piacon pedig az találja meg a számítását, aki az új igényeket képes kiszolgálni.
De mégis mi okozza a csökkenést? Egyfelől a demográfia: a nyugati kultúrához tartozó országok népessége csökken, a Föld népességnövekedését jelenleg Ázsia (a jövőben pedig várhatóan inkább Afrika) generálja, ahol a mély gyökeret vert vallások és a kultúra nem támogatják az alkoholfogyasztást.
A helyzet azonban ennél bonyolultabb. A földrajzi különbségek mellett ugyanis generációs trendek is megmutatkoznak, vagyis a mai fiatalok sokkal kevesebb alkoholt fogyasztanak, mint a szüleik és nagyszüleik tették ugyanebben az életkorban. A Michigani Egyetem és a Texas Állami Egyetem közös kutatása során számszerűsítették a megfigyeléseket: 2002 és 2018 között az Egyesült Államokban a 18-22 évesek körében 20-ról 28 százalékra nőtt az alkoholt egyáltalán nem fogyasztó főiskolások aránya, míg ugyanebben az életkorban azok között, akik nem járnak felsőoktatásba, 24-ről 30 százalékra nőtt az önmegtartóztatók aránya.
Ez csak egy konkrét kutatás a sokból, ami alátámasztja az egész világon megfigyelhető trendet: már két évtizede folyamatosan csökken a fiatalok alkoholfogyasztása, és még azok is kevesebbet isznak, akik nem mondtak le teljesen az alkoholról. Ennek részben az az oka, hogy a mai fiatalok tájékozottabbak, jobban ismerik az alkohol káros hatásait, és értik azt is, hogy az alkohol valójában nem javítja, inkább rontja az olyan mentális problémákat, mint a szorongás vagy a depresszió. Másfelől pedig státusszimbólummá vált az egészséges életmód. Míg a hatvanas évek férfiideálja cigivel a szájában pörgette az ujján a slusszkulcsot, mára ez inkább visszatetszést kelt, és az a menő, aki futni jár és gyümölcsös smoothie-t iszik. A Z generáció számára ugyanis a fizikai és a mentális egészség is sokkal előkelőbb helyen szerepel a fontossági sorrendben, mint a korábbi generációknál.
Átalakul a piac
Az idősebbek értetlenül állnak a jelenség előtt. Gyakran találkozhatunk azzal a meggyőződéssel, hogy az alkoholos italokat gyártó cégek tukmálják ránk az alkoholmentes söröket, holott ennek inkább az ellenkezője lehet igaz: a csökkenő alkoholfogyasztást már a piac is érzékeli, zsugorodik a torta, és ha a gyártók nem akarnak fogyasztókat (és profitot) veszíteni, akkor alkalmazkodniuk kell a változó elvárásokhoz. Márpedig ebben az iparágban az alacsony és nulla alkoholtartalmú (no/low) italok részesedése az, ami igazán növekedést tud produkálni. A szegmens már most 13 milliárd dollárt termel globálisan, tavaly öt százalékkal nőtt a no/low italok fogyasztása, a következő négy évre pedig összesen 6 százalékos piaci növekedést vetítenek előre (ennek nagyobb részét az alkoholmentes termékek adják majd). Ráadásul a szakértők az igazán látványos növekedést még csak ez utánra várják.
A szegmenst egyelőre az alkoholmentes sörök és ciderek uralják, de már megjelentek az első alkoholmentesített borok is a polcokon.
Alkoholmentesített bor? Azt eszik vagy isszák?
Spoiler: isszák. De azért előtte történik vele egy s más. Az alkoholmentesített bor – szemben az alkoholmentessel – pontosan úgy készül, mint az „igazi”. Hagyják, hogy a szőlő erjedjen, majd a kész borból kivonják az alkoholt – jellemzően egy ozmózis nevű folyamat révén a vizet és alkoholt szétválasztják a bor többi alkotóelemétől, a vízből desztillációval kivonják az alkoholt, majd az így megtisztított folyadékot újravegyítik a bor többi alkotóelemével.
A borban így létrejönnek azok az ízanyagok, amelyeket a fermentáció során keletkeznek – noha azt el kell ismernünk, hogy az a test, amit az alkohol biztosít, fájóan hiányzik az italból.
Mi egy dél-afrikai shirazt bontottunk meg, amit interneten rendeltünk (az alkoholmentesített borokat több hazai kereskedő webshopjában is megtaláljuk). Színében, állagában és illatában hozza azt, amit egy vörösbortól elvárhatunk, az íze azonban még nem az igazi. Savanykásabb, és bár megjelenik benne a shirazra jellemző gyümölcsösség, mégis hiányérzet marad utána. Számomra egyelőre ezért marad le a bevásárlólistáról: egy ilyen terméktől azt várnám, hogy hozza a bor ízét alkoholtartalom nélkül, ezen a vizsgán pedig az általunk kóstolt ital megbukott. Azt azonban jól jelzi, hogy a piaci szereplők újfajta megoldásokban gondolkoznak, és csak idő kérdése, hogy elfogadható minőségű és árú no/low italokkal álljanak elő, amelyekkel már szélesebb tömegeket is megnyerhetnek maguknak.