Papkeszi külterületén, egy egykori TSZ majorban vagyunk. A raktárban hatalmas zsákokban több tonna napraforgómag; a szomszédos helyiségben nagy teljesítményű gépek „morognak” épp, préselik és szűrik ki az olajat sűrített levegős eljárással, hogy az aranyló folyadék aztán egy ujjnyi vékony csövön keresztül az ízesítéshez használt tartályokba folyjon: jelenleg chilis, rozmaringos és sós-fokhagymás ízekben készülnek a fűszerolajak, de Behring Balázs és párja, Gyulai Renáta tervei között szerepel a jövőben például szarvasgombás változat is. Hihetetlen szenvedély fűti őket és tele vannak ötletekkel.
A vállalkozó szellemet volt honnan örökölni. Behring Balázsnak már az apai nagyapja? Behring János is foglalkozott olajütéssel: 1946-ban egy budapesti társával kezdték még Enyingen, vállalkozásukat azonban rövid időn belül államosították, a nagypapa pedig Balatonalmádiba költözött. Fia, Behring Ferenc már itt, egy Papkeszin található bérleményben vágott bele a tevékenységbe ’93-ban és egészen 2017-ig folytatta, amikor is betegsége miatt be kellett rekesztenie az olajgyártást. Balázs aztán tavalyelőtt döntött úgy, hogy újra megnyitja az üzemet: a kezdetektől, huszonéves kora óta besegített a munkába, 2015-ben pedig az épületet is sikerült megvásárolnia, így semmi nem állta útját az örökség továbbvitelének.
Mint mondja, most sokkal kisebb mennyiségben, de a lehető legmagasabb minőségben igyekeznek gyártani. A napraforgómagot helyben, Papkeszin vagy esetleg Enyingen szerzik be, nem kifejezetten bio gazdaságból, de olyan termelőktől, akiket személyesen ismernek, megbíznak bennük, mert tudják, hogy bánnak a földdel, milyen körülmények között dolgoznak, a préseléskor keletkező granulátumot pedig továbbértékesítik takarmányozási célra. A gyártás során semmilyen vegyszert nem használnak, a sűrített levegős eljárásnak köszönhetően nem törik az olaj, és a hidegen sajtolás révén vitamin, valamint ásványi anyag tartalma is változatlan marad: egy evőkanál hidegen sajtolt napraforgómag olaj fedezi a napi E-vitamin szükségletet (nem véletlenül használták régebben a népi gyógyászatban a sebek, ekcéma kezelésére), emellett nagyon jó F-vitamin forrás, illetve telített és telítetlen zsírsavakban gazdag, melyek normalizálják a koleszterinszintet.
Balázs és Reni bevallása szerint megtehetnék, hogy nagyobb mennyiségben termeljenek, de az szembemenne a filozófiájukkal: „használunk gépeket, de alapvetően manufaktúra vagyunk. Magunk megyünk az alapanyagok után, figyelünk arra, hogy magyar gazdáktól vásároljunk, magunk kísérletezzük ki az ízeket és magunk palackozunk is, egyenként helyezve az üvegbe a rozmaring ágat és a fűszereket.”
Apropó, palack. Ebben sem kötöttek kompromisszumot. Műanyagot nem használnak, az olajat üvegbe töltik, amely ugyan megdrágítja a terméket, de egészség- és környezettudatosabb. És míg sokan az egyen zöld kocka formára szavaznak a fény hatására bekövetkező avasodás elkerülése végett, Balázs úgy gondolta, igenis meg kell mutatni az embereknek az olaj szépségét, sűrűségét, hiszen az átlaghoz képest az jóval sűrűbb és sötétebb, már-már az olívára hajaz, így a borospalackhoz hasonló formájú üveget választottak és ehhez mérten a címkét is kisebbre vették. „Olyan dizájnt akartunk, hogy ha bárhol a világon leveszik ezt a terméket a polcról, már a külső mutassa a minőséget. Persze ízlések és pofonok, nem hiszek benne, hogy mindenkinek szeretnie kell a termékünket, de már-már zavarba ejtő, mennyien dicsérik” – teszi hozzá viccesen.
Merthogy tényleg nem akármilyen olajról van szó. „Nem véletlen, hogy az áll a címkén: napraforgómag fűszerolaj és nem az, hogy étolaj. Elsősorban pác- és salátaöntet olajként ajánljuk, nagyon finom zsemle krutonon, de a hagyományos konyhatechnológiában is megállja a helyét” – magyarázza Reni. Ő például ebben süti a rántott húst és a fánkot (akár több körben, hiszen nagyon jó a hőtűrő képessége, nem habzik és nem ég le, illetve két-három leszűrés után is aranysárga marad), de jól illik pizzatésztába is, sógora pedig a rakott krumplit varázsolta pikánsabbá a chilissel – amihez a habanero paprikát a Veszprémi Chilitől szerzik be. Ez utóbbi főleg a férfiak körében hódít, míg a nagy kedvenc a fokhagymás – jómagam is ebben készítettem a bundás kenyeret, míg a rozmaringossal a sütőben sült zöldségeket locsoltam meg – az eredmény mindkét esetben egy kellemesen fűszeres ízvilág lett.
Balázs és Reni szerint egyébként épp ez a legnagyobb feladat: megértetni az emberekkel, hogy nem baj, ha valami nem semleges ízű. „Az elmúlt 50 évben hozzászoktunk, hogy bármi, amit olajban készítettek, az ugyanolyan ízű maradt. Itt viszont a hidegen sajtolás miatt az olajnak megmarad a szotyola íze és illata. A mi küldetésünk az, hogy elfogadtassuk az emberekkel ezeket az eredeti ízeket, megváltoztassuk a gondolkodásukat.”
Ez persze idő, de a cél elérésében minden bizonnyal segít, hogy a 2023-as Bakony Expón, alig egy hónappal az első olajok elkészülte után, 136 kiállító közül elnyerték az Innovatív termék díjat – Balázs szerint Czeglédi Zoltán munkájának köszönhetően is, aki a dizájnért felel. Másrészt nő fel egy generáció, amelyik egyre inkább egészségtudatos, miközben az idősebbek nosztalgiáznak a régi ízekkel. Harmadrészt rendszeresen tartanak kóstolóval egybekötött bemutatót, ahol a technológiáról is sokat mesélnek.
Szeretnék, ha minél többen megismerhetnék a terméküket, de ezt sem akarják lélektelenül csinálni. Hisznek benne, hogy egymást segítve lehet előre jutni, ezért is volt nagyon jó a Bakony Expó, ahol több barátság, együttműködés született, például így kerültek be a veszprémi Gusto Delikátba, illetve a Taste Balatonon is bemutatkoztak – a gasztro vonal, az éttermi jelenlét ugyancsak fontos része a kereskedelemnek. Emellett olajaik megtalálhatók a győri Gustoban és a Magyar termékek boltjában, a veszprémi Monokliban, Almádiban a Nagyi kamrájában és az Ecoil kútján. Nemrég csatlakoztak a Nagycsaládosok Országos Egyesülete vásárlói kosarához, és a Spar Régiók kincsei programjába is beadták pályázatukat, valamint készül a honlapjuk, amelyről szintén lehet majd rendelni tőlük.
Az biztos, ötletekből nincs hiány. Már elkészítették egy újratölthető spray-s üveg prototípusát, emellett a terveik között szerepel a külföldre szállítás, minél több workshop megtartása idén, ahol 10-15 fő együtt főzhetne és receptek megosztása is a közösségi oldalakon. Mint mondják, egyszerűen nagyon jó létrehozni valami finomat és egészségeset, amit szeretnek az emberek – ez állandó motivációt ad nekik.