Sok-sok ember összefogásának és kitartásának köszönhetően szerdán délután felavatták Veszprém határában a szentkirályszabadjai reptér bekötőútjánál a térség legújabb emlékművét, ami azoknak a katonáknak állít örök mementót, akik valaha a 87. Bakony Harci Helikopter Ezred kötelékében szolgáltak a közeli reptéren.
Ők pilótaként, vagy más műszaki feladatot ellátva egészen biztos, hogy találkoztak a 005-ös lajstromszámú géppel. Ez volt az a gép, ami elsőként érkezett a Szovjetunióból hazánkba még 1978-ban. Az emlékműként szolgáló gépre nem véletlenül festették fel ezt a számot, igaz, ez a helikopter nem szolgált a Magyar Honvédségben, mivel Németországból ékezett, viszont megjelenésében egy az egyben az ikonikus 005-ös mása, amit azóta már szétbontottak.
Szerdán ezt az emlékművet avatták fel, számos politikai és katonai elöljáró, valamint veterán jelenlétében, ahol felszólalt Vargha Tamás is, helyettes honvédelmi miniszter.
Beszédében felidézte, hogy székesfehérváriként őt is számos emlék köti a reptérhez és a gyakorlatozó helikopterekhez. Szerinte ez a méltó emlékmű nm csak azoknak büszkeség, akik az ezredben a hazájukat szolgálták, hanem mindenkin, aki tiszteli és őrzi a hagyományokat.
A hagyományok tiszteletéről beszélt Porga Gyula polgármester is, aki Morus Szent Tamást idézve úgy fogalmazott: „A hagyomány nem a hamu őrzése, hanem a láng továbbadása.”
A polgármester külön megemlítette Gulyás Zoltán, Kaptúr József és Simon-Jójárt Sándor nevét, akikben megfogalmazódott az emlékmű ötlete még 2017-ben, majd végig segítették annak megvalósulását. Ezt az ötletet aztán felkarolta a veszprémi önkormányzat is, majd a Honvédelmi Minisztérium is melléjük állt, így közös összefogással sikerült egy álmot valósággá váltani.
Szintén felszólat Ovádi Péter, országgyűlési képviselő is, aki Veszprém katonai hagyományairól emlékezett meg, ami a város ezeréves történelmében végig jelen volt, egyfajta „veszprémikum” ahogy ő fogalmazott, benne van az itt élők identitásában.
Az ünnepség fényét a Magyar Honvédség Légierő Zenekarának előadása is emelte, akik az ejtőernyős és Klapka-induló mellett a repülősök himnuszát is eljátszották.
Az emlékmű felállításával kapcsolatban az egyik ötletgazda, Kaptúr József a közösségi oldalán is közzétett egy hosszabb bejegyzést, ebben számos érdekességet árul róla, amiből kiderül az is, hogy a helikopter nem véletlenül áll éppen abban a szögben, ahogy az emlékműre helyezték.
2017 második felében Gulyás Zoltán barátommal összeültünk és megfogalmazódott a gondolat, hogy méltó emléket kellene állítani, a dicső múltú MH. 87. Bakony Harci Helikopter Ezred személyi állományának. A város vezetés örömmel fogadta a hírt, de rendkívül sok apró dologban kellett dönteni. Kértem, hogy a gép 338 fokos felszálló iránynak megfelelően, 15 fokos bólintási szöggel és kiengedett futókkal tervezzék, mintha épen a reptérről szállna fel. Kecskeméten is kérdezték, hogy mi legyen a gép festésével és az oldalszámmal, hiszen ez egy NDK-s gép volt. Javasoltam, hogy fessék a régi magyar tarkára és kapja meg a 005-ös oldalszámot, hiszen ez volt az első gép, amely leszállt Szentkirályon. Színesben kinagyítottuk az ezred logóját, ami a pilóta kabin oldalára került, valamint egyik oldalra a „Kerecsen” harci helikopter század és a hozzá tartozó „Fekete bárány” műszaki század logók, míg a másik oldalon a „Phoenix” harci helikopter század és a hozzá tartozó „Vörös sárkány” műszaki század logókat festették fel. Közben Veszprémben már a negyedik kiállítási helyszín mellett mentek a pro és kontra javaslatok. Végül közös beleegyezéssel döntöttünk a 8-as út és a repülőtér leágazás melletti terültről. Mikor megakadtak a kivitelezési munkák, segítséget kértem Ovádi Péter országgyűlési képviselőtől, aki nemes egyszerűséggel, segített. Felpörögtek a munkálatok és ez a csodálatos gép méltó helyére került. A sas végleg leszállt.