Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

José Cura és a tanításai

2024. július 18. 13:49
A VeszprémFest szerdai napján José Cura argentin operaénekes lépett a História Kert színpadjára. Napjaink egyik legfoglalkoztatottabb művésze, akinek jelenléte némiképp nosztalgiával is szolgálhatott, hiszen 2004-ben az ő fellépésével indult útjának a VeszprémFest, azt követően pedig 2010-ben és 2018-ban is színpadra állt. A szerdai operaest nem csupán egy fellépés volt, amely zenei elemekből tevődött össze, hanem akaratlanul is valódi tanítást prezentált az argentin operacsillag.

A beengedésnél hemzsegő tömeg, izgatott, kíváncsi tekintetek mindenütt, köztük kiszúrom Miklósa Erikát, Kossuth-díjas operaénekest, aki együtt lépett fel José Curával az említett 2004-es VeszprémFestes koncerten, konstatálom, hogy az esten nem csak a színpadon lesznek tehát legendák.

José Cura fellépett a világ összes jelentős operaszínpadján, többek között Torinóban, Londonban, Párizsban, Rómában, Prágában és Bécsben is. Legemlékezetesebb alakítását 1997-ben a Berlini Filharmonikusokkal és Claudio Abbadóval Verdi Otellójaként nyújtotta, de Saint-Saëns Sámsonjaként is beírta magát az operatörténelembe. 

A sztereotípiákkal ellentétben rengeteg fiatal is volt a nézőtéren, nem igaz, hogy csak az idősebb korosztály hallgat operát. A szóban forgó műfaj esetében, annak érzékenysége okán talán hatványozottabban fontos a közönség. Hogy kibírjuk-e csendben, hogy néma-e a telefon, hogy megálljuk-e, hogy nem nézünk rá… Az utolsó sorban ültem, így remek rálátásom volt a dolgokra, és nyugodtan mondhatom, a koncert alatt végtelen fegyelem, az operaénekes által kiváltott megdöbbenés uralkodott.

Mielőtt azonban elkezdődött volna a koncert, egy előttem ülő idősebb házaspár felfigyelt rá, hogy a felettünk tornyosuló diófa ága nem jó helyen van, hiszen az egyik, jobb oldali kivetítő elé nyúlik, kissé kitakarva azt. A férj habozás nélkül felpattant, és elkezdte letörni a kikandikáló, nem is kis méretű ágat. Láttam rajta, hogy hajthatatlan, nem úgy, mint szegény ágacska… Végül kiderült, hogy egyébként is rossz helyre ültek, a hölgy még meg is jegyezte, hogy ez esetben az egész akció felesleges volt… Ezen is túl voltunk, kisebb sokkhatás után elkezdődött a koncert.

Operakedvelőként úgy alakult, hogy a szóban forgó fesztiválon eddig valamiért nem az opera esteket választottam, a legutolsó operaélményem, legalábbis a királynék városában 2020-ra tevődik, amikor a Magyar Állami Operaház megajándékozta Veszprémet egy nyár végi Carmen előadással. Akkor is, most is félelem lett rajtam úrrá, hogy vajon a környezet, az emberek, és úgy egyébként minden adott lesz-e ahhoz, hogy a fellépők, kitekintve az operaházak falai közül, úgy tudjanak színpadra állni, hogy csak magukra és a feladatukra figyelhessenek. Szóval José Cura bejött a színpadra, és azonnal poénkodni kezdett, rögtön hangot talált közönségével, bár úgy tűnt, ő mindenkivel hangot talál. Mondanom sem kell, a kezdeti para elillant, hátradőltem…

Rögtön az első nóta egy gyönyörű argentin dal volt, melyet Barbora Kubíková gitárművész kíséretében énekelt el. Az első két dal után Bizják Dóra zongoristát hívta a színpadra, s a hangszerek valamint a művészek fokozatos bemutatása után végre a Kováts Péter vezette Mendelssohn Kamarazenekart szólította a nagyérdemű elé, továbbá a karmestert, Mario De Rosét. A második felvonásban Pasztircsák Polina operaénekes is színpadra lépett, megható pillanatokat okozva a közönségnek.

Piazzola, Carlos Guastavino és Alberto Ginastera átiratok mellett Verdi és Puccini operák, köztük a Nabucco, a Végzet hatalma, a Tosca, a Rigoletto és az Otello áriái közül is válogatott a művész. Így az ismertebb dallamok mellett hazájának, Argentínának a műveit is bemutatta.

José Cura nemcsak énekelni jött Veszprémbe, hanem tanítani is. Ezt ő ugyan bizonyosan nem fogalmazta meg előre, tudat alatt árad belőle az, hogy miként gondolkodik a világról. A pozitív szemlélete megszólalásaiban nyert teret, például amikor az aktuálisan soron következő dal előtt olyan izgatott lett annak szépségétől, hogy elmondta, szerinte mindenkinek ezt kellene reggelente hallgatni, mielőtt fogja a telefonját és elolvassa a híreket. Még az egyre fenyegetőbb széllökések sem zökkentették ki, igaz, közben megkérte az eget, hogy még néhány dal erejéig legyen türelmes.

Természetesen az is nagyot ütött, amikor magyarul köszönte meg a tapsot, vagy egyéb vicces helyzetekben hirtelen magyarul reagált. Zenészeinek minden dal után kifejezte őszinte háláját, érződött, hogy egységben van művésztársaival.

José Cura két dal között elmondta, látja a közönség szemén, a mosolygó arcokon, hogy végre sikerült kicsit kizökkenni a hétköznapokból, s letenni a letehetetlennek tűnő terheket. Valóban így volt, jól látta José Cura. Az idő megállt, s ahogy a művészek mondani szokták, angyal száll el fölöttünk…

Galéria
VeszprémFest – José Cura
Szabó Eszter
Domján Attila
további cikkek
Egy kis kreativitással életre szóló élményt szerzett magának egy fiú a VeszprémFesten VeszprémFest Egy kis kreativitással életre szóló élményt szerzett magának egy fiú a VeszprémFesten Nem egyedi eset egy koncerten vagy sportmérkőzésen az, amikor a közönségből egy jól látható táblára felírt üzenet célba ér, így pedig valaki boldog tulajdonosa lehet egy meznek, kedvence dobverőjének és még sorolhatnánk az így új gazdára lelt relikviákat. Az idei VeszprémFesten a Milky Chance koncertjén viszont egy fiatalember egészen más üzenetet fogalmazott meg a tábláján, ami aztán célba is ért, örökre szóló élményt adva neki. 2024. július 22. 14:30 Ilyen jól még nem szólt az Africa Veszprémben VeszprémFest Ilyen jól még nem szólt az Africa Veszprémben De nem csak az Africa. A VeszprémFest szombati zárónapjára Kaliforniából érkezett a Toto, és bár a zenekar tagjai közül többen már a hatvanas éveiket tapossák, kétórás fellépésüket úgy tolták végig az eső miatt az arénába költöztetett koncerten, hogy esélyt sem adtak adnak annak a kritikának, hogy csupán egy kelet-európai haknira jöttek Veszprémbe. 2024. július 21. 14:34 Esőhelyszínre költözik a VeszprémFest esti koncertje Esőhelyszínre költözik a VeszprémFest esti koncertje A Veszprém Arénában rendezik meg a Toto koncertjét. 2024. július 20. 13:49 A jazz egy kedves szakállas pasi, aki szeretne megismerkedni VeszprémFest A jazz egy kedves szakállas pasi, aki szeretne megismerkedni Van az a sztereotípia a jazz-zenészekről és úgy általában a jazzről, hogy azt füstös new yorki bárokban afroamerikai zenészek adják elő szintén hasonló összetételű közönségnek. Ezzel pedig jelentősen szegregálva műfajt és a közönséget is. Ezért is bátor vállalkozás minden évben a VeszprémFesttől, hogy a koncertsorozat valamelyik napját a jazznek szentelik. Viszont, ha elfogadjuk, hogy a VeszprémFest a két évtizedes múltjával már-már küldetést vállal, hogy hirdesse a zenei sokszínűséget, akkor szinte kötelező a jazzes nap a fesztiválon. Gregory Porterben pedig hű szövetséges találtak ebben a küldetésben, aki immáron másodszor lépett fel péntek este a veszprémi színpadon, koncertje pedig sztereotípia-romboló volt. 2024. július 20. 15:23

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.