Több holland helyszín és Monaco után Magyarország felé vették az irányt azok a csapatok, akik Európa élmezőnyét jelentik a versenyszerű elektromos hajózásban, nemzetközi nevén a solar boatokban. Balatonalmádi ugyanis a tavalyi sikeres bemutatkozás után idén már második alkalommal ad otthont a nemzetközi versenynek, amelynek a főszervezője az a Pannon Egyetem, aki saját hajóval és csapattal a versenyzők között is ott van a magyarországi futamon.
A solar boat verseny lényege, hogy a napelemtechnológiára építve ultrakönnyű hajókat terveznek és építenek meg a csapatok, hogy azok tisztán a megújuló napenergiát felhasználva különböző kategóriákban, például szlalomverseny, gyorsasági szakasz, vagy megbízhatóság szempontjából mérjék össze tudásukat.
Már csak a hajótestbe épített műszaki megoldások miatt is kuriózum ez a verseny hazánkban, ami Nyugat-Európában már régóta nagy népszerűségnek örvend. Ugyanakkor a hajók megjelenése is a balatoni vitorlásokhoz és motorcsónakokhoz képest jóval futurisztikusabb látványt nyújt, gyakorlatilag egy vékony és könnyű hajótestbe csupán egy pilótafülkét építettek, ezzel az áramvonalas kialakítással is segítve a hajó minél jobb manőverezését és gyorsulását a vízen.
Ilyen hajóból összesen tíz érkezett Balatonalmádiba pénteken: hét Hollandiából – innen ered a solar boat verseny ötlete – egy Lengyelországból, kettő pedig Magyarországról, a Pannon Egyetem és a BME csapataival, de a többi nemzetközi induló is valamelyik európai egyetemet képviseli a versenyben.
Hogy hogyan kell tökéletesen versenyképest hajót építeni, arra nincs konkrét leírás, a kreativitás, a megújuló energiák hasznosításában való jártasság és a csapatmunka ugyanannyira fontos – ezt emelte ki dr. Abonyi János, a Pannon Egyetem rektora is a pénteki megnyitón, aki a veszprémi solar boat projektet már a tavalyi indulása óta nagy figyelemmel követi.
A rektor szerint az összehangolt erőfeszítések hozhatják el egy csapatnak a sikert, ez annak tükrében valóban megállja a helyét, hogy a solar boatoknál – hasonlóan a Forma-1-hez vagy más technikai sportokhoz – a hajó pilótája csupán egy tag a csapatból, mellette számos fiatal mérnök dolgozik a technika kialakításán, vagy épp a teljesítmény monitorozásán, a Pannon Egyetem csapatának munkájában is több mint egytucat hallgató vesz részt.
A versenynek otthont adó Balatonalmádi nevében Kajári Gyula, a Pénzügyi Településfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság elnöke köszöntötte a rektorhoz hasonlóan angolul a résztvevőket és szurkolókat.
Felidézte, hogy a hajózás a 15. századtól terjedt el az egész földön, segítették a népek vándorlását és a kereskedelmet is. Ezek a hajók pedig mind-mind megújuló energiával, széllel közlekedtek. Később a gőzhajtású hajók felváltották ezeket, viszont a technológia ilyen jellegű fejlődése egyben tönkretette a természetet is. A napelemes hajók megjelenése viszont nemcsak alkalmazza a legújabb technológiákat, de a környezetet sem teszi ki a káros rombolásnak, éppen ezért üdvözlendő minden olyan kezdeményezés, ami ezt hirdeti – emelte ki a város képviselője.
A Pannon Egyetem csapata a Sparky névre keresztelt, hat méter hosszú és körülbelül másfél méter széles hajójával nevezett a versenyre. Ennek a hajónak a teste a többihez hasonlóan karbonból készült, a tetejét pedig hat négyzetméteren fedik napelemek.
A versenyszabályzat szerint csupán ez a hat négyzetméternyi napelemfelület az, amit kötelezően be kell tartani, minden másban – hajótest formája, meghajtása, elektronikája – szabad kezet kapnak a csapatok, így a Sparky-t is Veszprémben, a Pannon Egyetemen fejlesztették és építették meg egyedi hajóként.
A futamok péntektől vasárnapig tartanak Balatonalmádiban a Balatonban, amire a mólóról, vagy az Erzsébet-sétány egyes részeiről is jól rá lehet látni, miközben a Pannon Egyetem a parton különböző interaktív foglalkozásokkal, este pedig DJ-szettekkel készül.
Balaton Solar Boat Challenge teljes programja: