Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. szeptember 19. Vilhelmina
Veszprém
16°C
2024. szeptember 19. Vilhelmina
Veszprém
16°C

Alfa generáció és mesterséges intelligencia: út a jövő oktatásához

2024. szeptember 14. 22:39
A Veszprémi Szakképzési Centrum Jendrassik-Venesz Technikuma adott otthont a "Jövőformálók: Alfa generáció a Mesterséges Intelligencia világában" című konferenciának szombaton.

A rendezvény egy fontos és időszerű kérdésre összpontosított: hogyan formálja a mesterséges intelligencia (MI) a legfiatalabb generáció, az Alfa generáció jövőjét, és milyen szerepe lehet ennek a technológiának az oktatásban? A konferencia célja az volt, hogy felkészítse az oktatókat a digitális korszak kihívásaira, és bemutassa, hogyan tudják versenyképes tudással ellátni a diákokat.

A rendezvény köszöntőjét Kavalecz Gábor, a Veszprémi Szakképzési Centrum főigazgatója tartotta, aki kiemelte, hogy az intézmény célja a 21. századi oktatási feltételek megteremtése. „Olyan intézmények létrehozásán dolgozunk, ahol a gyerekeket a való életre készítjük fel, és ebbe már szervesen beletartozik a mesterséges intelligencia megismerése és alkalmazása is” – mondta Kavalecz. Hangsúlyozta, hogy az oktatási módszertani megújulás mérföldkőhöz érkezett: az oktatóknak olyan versenyképes tudást kell átadniuk, amely megfelel a jövő munkaerőpiaci és társadalmi elvárásainak. Ezért is tartják elengedhetetlennek az olyan továbbképzéseket, mint ez a konferencia.

Az Alfa-generációra van a legnagyobb hatással a mesterséges intelligencia (MI), mert ők már egy olyan világban nőnek fel, ahol a technológia és a digitális eszközök szinte minden szegmensét átszövik mindennapjaiknak. Az Alfa-generáció – amelyet a 2010 után születettek alkotnak – az első olyan generáció, amely már születése óta folyamatosan kapcsolatban áll a digitális technológiákkal, beleértve a mesterséges intelligenciát is. Számukra természetes, hogy okoseszközöket használnak, MI-alapú szolgáltatásokat vesznek igénybe, mint például hangasszisztensek, ajánló algoritmusok vagy akár tanulási platformok.

A technológia ennyire közvetlen jelenléte az Alfa-generáció életében jelentős szakadékot hozott létre köztük és az idősebb generációk között, például a Z- vagy az Y-generációhoz képest. Míg a korábbi generációk fokozatosan alkalmazkodtak a digitális forradalomhoz, az Alfa-generáció már "digitális bennszülöttnek" tekinthető. Az idősebb generációk esetében az MI és más technológiák még tanulást, alkalmazkodást és fejlődést követelnek meg, míg az Alfa-generáció esetében ezek már alapvető részei az életüknek.

A szakadék azért is nagy, mert az MI technológia gyorsan fejlődik, és az idősebb generációknak folyamatosan kell utolérniük a változásokat. Az Alfa-generáció viszont olyan készségekkel nő fel, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy az MI-t eszközként használják a tanulásban, a problémamegoldásban és a mindennapi életükben. Ez a technológiai előny az ő generációjukat valószínűleg sokkal gyorsabban teszi majd versenyképessé a munkaerőpiacon is, ahol a technológiai tudás egyre inkább alapvető követelmény.

A mesterséges intelligencia alapvetően az oktatásban számos területen segíthet. Az egyik legfontosabb előnye a tanulási folyamat személyre szabhatósága. Az adaptív tanulási rendszerek képesek valós időben követni a diákok előrehaladását, és ennek megfelelően alakítani a tananyagot. Így minden diák a saját tempójában haladhat, miközben a rendszer figyelembe veszi az egyéni szükségleteit és fejlődési ütemét. Ez különösen hasznos lehet az Alfa generáció számára, akik már gyermekkoruk óta digitális eszközökkel tanulnak és fejlődnek.

Előny lehet még, hogy az MI-támogatott oktatási eszközök jelentősen megkönnyíthetik a tanárok munkáját is. Az automatizált tesztelési rendszerek például képesek gyorsan és pontosan értékelni a diákok teljesítményét, ezzel időt takarítva meg az oktatóknak, akik így több figyelmet fordíthatnak a személyes mentorálásra és a kreatív gondolkodás ösztönzésére. Az MI ezenfelül segíthet az oktatási tartalmak fejlesztésében, legyen szó interaktív tananyagokról vagy virtuális valóság alapú tanulási élményekről, amelyek bevonják a diákokat és élményszerűbbé teszik a tanulást.

Magyarországon az elmúlt években több mesterséges intelligenciához kapcsolódó oktatási újítás jelent meg. Az MI-alapú tanulási platformok fejlesztése elkezdődött, de ezek még gyerekcipőben járnak, és nem terjedtek el széles körben. A virtuális valóság alkalmazása a természettudományos oktatásban néhány intézményben már jelen van, azonban ezek inkább pilot programok keretében működnek. Automatikus tesztelési rendszerek is elérhetők bizonyos helyeken, de ezek sem minden esetben MI-alapúak. Az oktatásban a mesterséges intelligencia széleskörű bevezetése tehát még várat magára, de az irányok és kezdeményezések biztatóak.

A konferencia során rámutattak, hogy az MI nemcsak technikai, hanem társadalmi szempontból is komoly kérdéseket vet fel. Az etikai kérdések – például, hogy miként használjuk az MI-t felelősen az oktatásban – szintén hangsúlyos szerepet kaptak. A résztvevők szerint az oktatási rendszereknek fel kell készíteniük a diákokat arra, hogy kritikusan gondolkodjanak, és képesek legyenek etikus döntéseket hozni a technológiai eszközök alkalmazása során.

A "Jövőformálók" konferencia egyértelművé tette, hogy az Alfa generáció és a mesterséges intelligencia közötti kapcsolat meghatározó lesz a jövő oktatásában és a munkaerőpiacon. Az ilyen továbbképzések kiemelt jelentőséggel bírnak abban, hogy az oktatók naprakészek legyenek a technológiai fejlődésben, és felkészítsék a fiatalokat egy olyan világra, ahol a mesterséges intelligencia nemcsak eszközként, hanem életformáló tényezőként is jelen van. A rendezvény sikeresen hozzájárult ahhoz, hogy az oktatási szakemberek és pedagógusok jobban megértsék a mesterséges intelligencia szerepét és lehetőségeit az oktatásban, és felkészültebbek legyenek a jövő kihívásaira.

Balogh Dóra
Szalai Csaba

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.