Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Egy kiemelkedő neveléstudós öröksége él tovább a Pannon Egyetem Zsolnai-archívumában

tegnap 21:42
A Pannon Egyetem 2024-ben ünnepli fennállásának 75. évfordulóját, amely alkalomból számos eseményt szerveznek. A Humántudományi Kar Neveléstudományi Intézete is különleges mérföldkőhöz érkezett: ünnepélyes keretek között átadták a Zsolnai József professzor nevét viselő emléktermet és archívumot, tisztelegve a neves neveléstudós szellemi hagyatéka előtt.

A emlékteremnek és archívumnak köszönhetően Zsolnai életműve hozzáférhetővé válik a kutatók és hallgatók számára, illetve ezzel ünnepli a Neveléstudományi Intézet 25 éves fennállását, amelynek létrehozása szintén Zsolnai nevéhez fűződik.

Dr. Györe GézaDr. Györe Géza

Az emlékterem és archívum dr. Györe Géza és dr. Kubinger-Pillmann Judit, Zsolnai egykori tanítványainak kezdeményezésére született meg. Mindketten jelenleg is a Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézetében dolgoznak, és fontosnak tartották, hogy a professzor szellemi hagyatéka ne merüljön feledésbe, hanem elérhető és kutatható legyen a hallgatók számára. Az emlékterem nemcsak Zsolnai életművét őrzi, hanem lehetőséget nyújt a hallgatóknak, hogy betekintést nyerjenek a professzor munkásságába és továbbvigyék azt a szellemiséget, amelyet ő képviselt.

Dr. Kurdi RóbertDr. Kurdi Róbert

Az átadóünnepséget dr. Kurdi Róbert, a Pannon Egyetem rektorhelyettese nyitotta meg, majd dr. habil. Somogyvári Lajos, a Humántudományi Kar dékánhelyettese mondott köszöntőt. A Zsolnai József emléktermet és archívumot dr. Györe Géza, a Zsolnai Archívum kezelője mutatta be, aki részletesen ismertette a professzor életének és munkásságának legfontosabb állomásait.

Zsolnai József (1935–2011) a magyar neveléstudomány meghatározó alakja volt, aki pályafutása során nemcsak a pedagógia tudományának művelésében, hanem annak gyakorlati alkalmazásában is kimagasló eredményeket ért el. Zsolnai hitvallása szerint az oktatás nem csupán a lexikális tudás átadására kell, hogy korlátozódjon, hanem elsősorban az értékek, az erkölcsiség és a társadalmi felelősségvállalás fejlesztését is szolgálnia kell. Munkássága középpontjában az értelmiségi nevelés állt, amely során nagy hangsúlyt fektetett a diákok kreativitásának és kritikai gondolkodásának fejlesztésére.

Az 1998-ban az MTA doktorává választott professzor munkáját számos elismerés övezte, különösen innovatív nevelési módszertanai és pedagógiai programjai révén. Az általa kidolgozott oktatási modellek célja a gyerekek és fiatalok társadalmi érzékenységének és személyes felelősségvállalásának erősítése volt, amelyet a hazai pedagógusok széles körben alkalmaztak. Zsolnai a magyar pedagógiai gondolkodás egyik legfontosabb alakja lett, akinek hatása generációkon átívelően érezhető a neveléstudományi kutatások és gyakorlatok területén.

Zsolnai József több mint három évtizeden keresztül volt oktató a JATE Tanárképző Főiskoláján, ahol jelentős szerepet vállalt a pedagógusképzés megújításában. Kutatói és oktatói tevékenysége révén nemcsak a pedagógia tudományát gazdagította, hanem olyan szakmai közösséget épített, amely a mai napig meghatározza a neveléstudományi gondolkodást Magyarországon.

Az emlékterem létrejötte jelentős mérföldkő a Neveléstudományi Intézet életében, hiszen nem csupán a professzor iránti tisztelet kifejezése, hanem lehetőség arra, hogy a következő generációk neveléstudósai ismerjék és alkalmazzák Zsolnai pedagógiai örökségét.

vehir.hu
Szalai Csaba

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.