Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Kisebb rezsi, kevesebb baleset, több csillag az égen - köszönhetően az új közvilágítási rendszernek

2024. december 9. 22:06
Veszprém fölött megszűnt a fényburok. Ez nem valamilyen természeti jelenség miatt alakult így, hanem azért, mert a városban befejeződött az a beruházás, amiben az összes közterületi lámpaizzót kicserélték, az elavult nátriumlámpákat modern LED-es égők váltották fel. A Gátiba Solar munkatársai közel ilyen 7000 lámpát cseréltek ki, így pedig nem csak a fényszennyezés csökkent, hanem a város rezsiköltsége is, sőt már közbiztonsági szempontból is van érezhető hatása. Ezekről beszéltek a cég illetékesei.

A csütörtöki Közbiztonsági és Bűnmegelőzési Bizottságon a városházán a napirendi pontok tárgyalásával nem ért véget az ülés, ugyanis Pálinkás Roland (Fidesz-KDNP) bizottsági elnök a Gátiba Solar Kft. ügyvezetőjét, Gazdag Barnát és kollégáját, Mészáros Marcellt szólította fel, hogy elsősortban a közbiztonság szemüvegén keresztül mutassák be azt a beruházást, aminek keretében Veszprém közvilágítását teljes egészében modernizálták az elmúlt időszakban.

Ez azt jelenti, hogy közel 7000 darab nátriumlámpát, vagy kompaktizzót cseréltek le LED-es fényforrásokra a villanyoszlopokon, ennek pedig csak az egyik pozitív hozadéka, hogy a halvány narancssárgás fényburok eltűnt a város feletti égboltról, és már akár a belvárosból is lehet látni a csillagos égboltot.

Veszprém ezzel a beruházással elébe ment egy jövő évi Európai Uniós döntésnek, aminek következtében a tagországokban mindenhol elkezdik megszüntetni az ilyen közterületi lámpákat, így pedig idővel már a cseréjüket is drágán, Ázsiából rendelve lehetne megoldani.

Egy korábbi képen jól látszik a különbség a régi és az új izzók fényereje köztEgy korábbi képen jól látszik a különbség a régi és az új izzók fényereje közt

Az új LED-es izzók előnyeit hosszan sorolták a Gátiba Solar szakemberei, ezek alapján jóval gazdaságosabbak, a városnak 60%-kal kerülnek kevesebbe, évente pedig annyi energiát spórolnak meg, ami felér 6-700 háztartás fogyasztásával, a környezetvédelem szempontjából ez 1000 tonnával kevesebb szén-dioxidot jelent a légkörben.

Amíg a korábbi izzók élettartama körülbelül 3000 óra volt, a mostani fénytesteknél ez megközelítőleg 80 000 óra, habár erre azért is nehéz pontos kalkulációt adni, mert a LED-es technológia még újszerű a világon, csak a 90-es évek végétől terjedt el, a legelső ilyen izzók pedig még huszonöt év alatt sem értek az élettartamuk végére. De, amikor ez elérkezik, akkor sem alszanak ki egyik pillanatról a másikra, hanem lassan elhalványulnak. Körülbelül, 25 év alatt 15%-ot veszítenek fényerejükből.

A meghibásodási arányuk is alacsonyabb, összehasonlításképpen Gazdag Barna elmondta, hogy a korábbi izzók esetében hetente 70-80 hibát regisztráltak, a LED-eknél ez heti 1-2. Ráadásul ebben az esetben sem a fénytest romlik el, hanem a vezérlőpanel, amit jóval egyszerűbb és gyorsabb kijavítani.

A bizottsági ülésen tartott előadásban külön kitértek az új közvilágítási rendszer közbiztonsági előnyeire is. Gazdag Barna ezt rögtön egy könnyen érzékelhető statisztikával támasztotta alá, amit az ülésen jelenlévő rendőrök is megerősítettek, miszerint mióta felszerelték a LED-eket, csupán elvétve vannak gyalogos gázolások a zebráknál. Ezt a LED-es izzók fényével magyarázták a Gátiba Solar szakemberei, amiben az esti időszakban a sötét ruhát viselő gyalogosokat is könnyebben észre lehet venni, ellentétben a korábbi narancsos fénnyel.

Éppen ezért a beruházás során legelőször a zebráknál és az úgynevezett „konfliktusos területeknél” lévő lámpaoszlopokat szerelték fel ilyen izzókkal, utóbbiakban a forgalmas, vagy beláthatatlan kereszteződéseket kell érteni.

A Gátiba Solar kollégái dolgoznak a lámpatestek cseréin (archív)A Gátiba Solar kollégái dolgoznak a lámpatestek cseréin (archív)

A 7000 LED-ből ráadásul 1000 okosizzó, azaz egyénileg is vezérelhetők, valamint a későbbiekben lehetőség van arra is, hogy olyan szenzorokat szereljenek fel rájuk, amik alkalmassá teszik őket forgalomszámlálásra, vagy akár ideiglenesen kihelyezett forgalomirányító lámpák vezérélésére, ami ilyen esetben a dugók esélyét csökkenti.

Gazdag Barna és Mészáros Marcell elmondta, a közvilágítás kialakításánál is vannak olyan fényerőre vonatkozó határértékek, amiket be kell tartani, viszont a LED-ek alkalmasak arra, hogy napszak szerint változtassák a fényerejüket, így este 11 óra után 30%-kal csökkentik a teljesítményüket. Ez még bőven határértéken belül van, viszont további megtakarítást érnek el vele Veszprémnek.

Hajas Bálint

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.