Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Utolsó pillantás a bozót által elnyelt szakralitásra

2024. december 14. 15:14
Olasz Ferenc Balázs Béla-díjas fotográfus munkáiból nyílt életmű-kiállítás Credo címmel a Laczkó Dezső Múzeumban pénteken.

Olasz Ferenc fotóin fejfákat, útszéli kőkereszteket, kálváriákat, freskókat örökít meg – szó szerint: megőrzi őket a jövendőnek, mielőtt azok végleg eltűnnének, megsemmisülnének, elnyelné őket az enyészet. Olasz Ferenc 1943-ban született Alsópáhokon. Első filmjét 1973-ban készítette Fejfák címmel, azóta filmek, fotók és kötetek sokaságában örökítette meg a népi vallásosság tárgyi emlékeit. 2013-ban Balázs Béla-díjjal tüntették ki, 2019 óta Érdemes művész.

dr. Navracsics Tibor, Olasz Ferencdr. Navracsics Tibor, Olasz Ferenc

A péntek kiállításmegnyitón Navracsics Tibor közigazgatási és területfejlesztési miniszter köszöntötte az egybegyűlteket. Arról beszélt, hogy különös vidék ez a Felső-Pannónia, a különböző kultúrák találkozása és összeolvadása – a rómaiak által idehozott kereszténység, a szláv népi hiedelmek, a germánok államisága és ezek találkozása a magyarsággal – termelte ki a pannon polgárt. Itt született meg az a kultúra, aminek Olasz Ferenc emléket állít. 

dr. Navracsics Tibordr. Navracsics Tibor

Péterváry-Szanyi Brigitta múzeumigazgató a közelgő karácsonyi ünnepek kapcsán ajánlotta a látogatók figyelmébe a második emeleten berendezett kiállítást, ami jó lehetőséget teremt a lelki elcsendesedésre; Olasz műveit átitatja a csend és a hit ereje, a szakrális kincsek bemutatása az adventi időszakban különösen időszerű. 

Olasz képei vallomások – kezdte személyes hangvételű beszédét Rátóti Zoltán, a Magyar Művészeti Akadémia alelnöke, aki személyes viszonyulásáról számolt be: kérdések sora merült fel benne a képeket látva, azonban az alkotás folyamatát firtató kérdésekre nincs evilági válasz, magyarázatot csak azok kapnak, akik hisznek a tehetség isteni eredetű mivoltában. A művész szemével, kezével ad parancsot a gépnek, ami engedelmeskedik. A létrejött képek kifeszített pillanatok, általuk mégis történések sora születik meg a szemlélőben, akit meditációra kényszerít a művész. Képeiben nincs sietség. Azokat nézve reményt, felszabadulást, felemelkedést, harmóniát élünk át. Olasz megállítja az időt, de a megállított pillanatban intenzitás, energia, az élet szeretete izzik.

Feledy Balázs művészeti író felidézte: Olasz Ferenc karrierjében az 1998-as, a Vigadóban megrendezett kiállítása jelentett fordulatot, hozott szakmai áttörést. Feledy rámutatott: nagyon ritka az, hogy valaki az álló és a mozgóképek művészeti ágát egyaránt gyakorolja, és e két területen egyforma hangsúllyal van jelen. Olasz egész életműve hitben fogant és arra épül. Megörökíti azt, ami még létezik – mindkét területen ez a cél vezérli. Munkássága misszió: a népi vallásosság körébe tartozó tárgyi emlékekkel korábban senki nem foglalkozott, nem figyelt oda ezekre, nem dolgozott ezek megmentésén vagy legalább valamiféle megörökítésén. Szomorú tény, hogy a képeken ábrázolt személyek és tárgyak közül sokan már nincsenek jelen a világunkban. Olasz Ferenc az utolsó előtti pillanatban örökítette meg a mulandót.

A megnyitón Kárász András, a Mendelssohn kamarazenekar csellóművésze működött közre. A kiállítás 2025. március 2-áig tekinthető meg a múzeumban.

Schöngrundtner Tamás
Domján Attila
további cikkek
Magyar–olasz művészi párbeszéd kortárs grafikában Művészetek Háza Magyar–olasz művészi párbeszéd kortárs grafikában Huszonhét olasz és huszonhét magyar grafikai művész „face to face” jelent meg az alkotásaikkal a Művészetek Háza Dubniczay-palotában lévő kiállítóterében. Mindez annak a nemzetközi kezdeményezésnek köszönhető, ami már tizenegy éve ácsolja a hidat az olasz és más országok, idén Magyarország képzőművészete között. tegnap 23:08 Így kell eladni a jazzt! VeszprémFest Így kell eladni a jazzt! A jazz és különböző leágazásainak lelkes rajongójaként nehéz elfogulatlanul írnom arról, ami péntek este a História kertben történt. A Postmodern Jukebox minden létező sztereotípiára rácáfolt, ami a műfajjal kapcsolatban él a fejekben. tegnap 14:57 Tátrai Tibor megmutatta, nem kell egy szót sem szólni, hogy értsük, amit mondani akar VeszprémFest Tátrai Tibor megmutatta, nem kell egy szót sem szólni, hogy értsük, amit mondani akar Coppola megtanított rá, hogy a keresztapa nem hangos, nem szószátyár, neki látszólag nem kell vásárra vinni a bőrét. Erre ott vannak a család tagjai. Viszont a keresztapa egy mozdulattal, egy egyszerű gesztussal is képes irányba terelni a dolgok menetét. Akár egy koncert ritmusát is. Pont, mint Tátrai Tibor, aki csütörtök este lépett a Veszprémfest, immáron a História kertben felállított színpadára Godfater nevű zenekarával és évtizedes zenész barátaival. 2025. július 11. 16:10

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.