Történelmi szempontból kevés értékes adatot találunk a sivatagi vándorlást bemutató könyvekben, annál érdekesebb ez a rész az eddig kicsit háttérbe szorult vallástörténeti szempontból. A pusztai vándorlásról szóló négy bibliai könyvet (2-4 Mózes ill. Kivonulás, Leviták, Számok könyve, Második Törvénykönyv) ugyanis úgy szerkesztették meg, hogy ide szúrták be a zsidóság legfontosabb törvényeit. A pusztában töltött idő nem csupán egy át-menet Egyiptomból a megígért Kánaánba, hanem egyben a néppé válás, az „alkotmányozás” ideje is. Az itt található különféle előírások részben továbbélnek még a mai értékrendszerünkben is, mások, főleg a kultikus előírások azonban a Biblia legnehezebben olvasható és legnehezebben érthető részei közé tartoznak.
Mielőtt áttekintenénk e törvényeket, érdemes felidéznünk e hosszú utazás bibliai elbeszélését. A szabadulás utáni nagy szabadság első nehézsége a hiánnyal való szembesülés: A sivatagban nincs (elég) víz és táplálék. A nép hozzászokott az aránylag jó ellátáshoz, a hiánnyal való szembesülés azonnal elfeledteti vele az egyiptomi nehézségeket, és már nagyon hamar visszakívánkoznak a rabszolgaságba. Ez a visszakívánkozás hol halkabban, hol hangosabban, de folyamatosan végigkíséri az utat. A hiány bár kellemetlen, a szükségesről gondoskodik Isten: száraz vidékeken ismételten csodás forrásokat fakaszt a sivatagban és egy addig ismeretlen „égi kenyérrel” táplálja népét. A vándorlás legfontosabb állomása a Sínai hegy, ahol Isten „fogadja” a választott népet, szövetséget köt vele, és elmondja neki a szövetség feltételeit. Az ókorban ugyanis nem egyenrangú felek kötöttek szövetséget, hanem mindig a nagyobb hatalom ajánlotta fel a szövetséget a kisebbnek, ami azt általában kénytelen volt elfogadni. A feltételeket természetesen az erősebb fél diktálta. Így van ez itt is: Isten felajánlja a szövetséget, a nép pedig dönt, hogy elfogadja azt avagy sem. A nép ugyan igent mond, később újra és újra megszegi a szövetséget, vagyis pont az ellenkezőjét teszi annak, mint amit megígért. Itt, a Sínainál készül el a szövetség sátra, egy olyan díszes sátor, ami az Istennel való találkozás helye lesz a további utazás során. Ez az a hely, ahol Isten együtt vonul a népével. A sátorhoz kapcsolódnak azok a kultikus törvények, amik az Istennel való kapcsolat kereteit szabályozzák. E törvények ismertetése után a nép felkészül a továbbhaladásra, majd folytatja útját az Ígéret földje felé. Az úton egyre erősödik az elégedetlenség, a nép egyre fáradtabb. A határról kémek indulnak az új haza felderítésére, akik az elkeseredés szélére sodorják a népet: gyengébbnek érzik magukat a bennszülötteknél, nem látnak semmi esélyt a győzelemre. Ekkor következik a vándorlás „meghosszabbítása”: A nép még negyven évet tölt a sivatagban, hogy megtanulja: életének igazi alapja nem a saját ereje, hanem a velük vándorló Isten.
Az egész út célja tehát, hogy néppé formálja az Egyiptomból menekülő rabszolgasereget. Hiszen a kivonulás, mint legnagyobb esemény önmagában még kevés ahhoz, hogy összetartson egy társadalmat. Ehhez nem elég a közös ellenség képe, szükség van valami belső megtartó erőre is. Ezt biztosítják a különféle előírások, törvények. E törvények szépen tükrözik a nép hétköznapjait, konfliktusait és azok megoldásait. Különösen a környező népek törvényeivel összehasonlítva tűnik fel az egyistenhit és a mindenkire kiterjedő emberséges bánásmód. Bár az egyistenhit gondolata szinte valamennyi ókori kultúrában felbukkan, mégis csak a zsidóságban vált egyeduralkodó eszmévé. Az egyetlen legitim Istenre vezethető vissza minden más törvény, azok is, amelyek az emberek egymás közötti kapcsolatát szabályozzák. A törvények betartásának célja ezért nem csupán bizonyos rend fenntartása, hanem az Istennel való élet bemutatása. Az emberek kapcsolatát szabályozó törvények különlegessége az emberséges bánásmód. Ez a törvény figyelembe veszi az elnyomottat, a jogfosztottat, az ellenséget, az idegent is, és felszólítja a mindenkori erősebbet, hogy vegye figyelembe és ismerje el embertársának igényeit. Még a különféle szankciók kiszabásában is mértéktartó előírásokkal találkozunk: A büntetés nem haladhatja meg az okozott kárt – holott ez a szomszédos népeknél gyakran a kár többszöröse volt.
Irodalmi szempontból az Egyiptomból való kivonulás, a sivatagban való tartózkodás, a törvények és a nép összekovácsolódása egy egységet képeznek. A szabadsággal csak akkor tud élni az ember, ha megtalálja azokat a kereteket, amelyek megóvják a széteséstől és az anarchiától. A pusztai vándorlás évtizedei pont az ott megélt nehézségek által járultak hozzá ahhoz, hogy a menekülő rabszolgasereg jól szervezett népként érkezzen meg Kánaán földjére. Ma is szükségünk van olyan mindenki által elismert biztos pontokra, amelyek mentén megtanulhatunk élni az egyre növekvő szabadságunkkal. A bibliai elbeszélés a sivatagban, a nagy szükségek helyén játszódik, ami figyelmeztet bennünket arra, hogy ez a folyamat minden ember és minden közösség életében fájdalmat okoz, mint minden növekedés. Ez a fájdalom azonban nem tönkretesz, hanem megnemesít, megerősít, és ezzel ellenállóvá tesz a külső veszélyek ellen.
A választott nép a pusztában
(Kivonulás könyve 15 – Második Törvénykönyv 34)
à Kivonulás Egyiptomból
Kivonulás könyve
Úton a Sínai felé (15,22-18,27)
A Sínainál (Kiv 19,1-Szám 10,10)
Teofánia a Sínainál (19; 20,18-21)
A Tízparancsolat (20,1-17)
Szövetség könyve (20,22-23,33)
Szövetségkötés (24)
A szövetség sátra (25-31)
Szövetségtörés (aranybprjú) és újabb szövetségkötés (32-34)
A szövetség sátrának elkészítése (35-40)
Leviták könyve
Áldozati előírások (a népnek ill. a papoknak) (1-7)
Áron és fiai szentelése, papi törvények (8-10)
Tisztasági előírások (11-15)
A kiengesztelődés napja (16)
A szentség törvénye (17-26)
Az ÚRnak szentelt személyek és tárgyak (27)
Számok könyve
Népszámlálás (1-4)
A közösség és a tábor tisztasága (5,1-6,27)
Kultikus előkészület a Síniai elhagyására (7,1-10,10)
A vándorlás folytatása (10,11-36,13)
Indulás a Sínaitól (10,11-36)
Zúgolódás és ellenállás (11-17)
Előírások és vándorlás (18-21)
Bálám története (22-24)
Vándorlás az Ígéret Földjének határáig (25-36)
Második törvénykönyv (a törvények és előírások megismétlése)
Első bevezető beszéd (történelmi visszatekintés) (1,1-4,43)
Második bevezető beszéd (buzdítás a hűségre) (1,44-11,32)
A deuteronomista törvény (12-26)
Figyelmeztetés, áldás és átok (27-28)
Mózes utolsó rendelkezései, éneke, áldása, halála (29-34)
Honfoglalás à