Összesen 650 Dusán által írt dal került máig nyilvánosságra, ennyi szöveget énekelték neves előadók, Zorán, Katona Klári, Presszer Gábor; persze ennél jóval több verset vetett papírra. A dalszövegíráshoz rengeteg kompromisszum kell, - mondta Dusán. Mindig először születik a zene, ami megadja az ihletet. Persze minden szövegbe saját magát írja bele, még akkor is, ha a dal előadója épp nő, mint Katona Klári. Mindössze néhány olyan dal született, ahol a szöveg ihlette a zenét. Amit magamtól írok, az valahogy mindig sötétebb, borúsabb. Nem vagyok egy búval bélelt figura, de ha csak úgy leülök írni, valahogy mindig elkap a melankólia, - mondta Dusán. Testvérével, Zoránnal és Presszerrel, vagyis ők hárman együtt 30 éve dolgoznak együtt. Különleges kapcsolat alakult ki közöttük, - többek közt erről kérdeztük Sztevanovity Dusánt.
- Amikor a Zorán dalokat hallgatjuk, kit hallunk, kiről szólnak ezek a dalok, Zoránról, Presszerről, vagy Dusánról? Elválasztható ez a hármas egység?
- Biztosan nem. Alapvetően magamat írom, akkor tudok hiteles lenni. Zorán esetében könnyebb a helyzetem. Testvérek vagyunk, értjük, érezzük egymást. Ha csak valamiről próbálok írni, egy élethelyzetről, valaki más gondolatairól, az soha nem lesz annyira jó. Nem lesz hiteles. A zene mindig meghatároz, kell a zene is. A mi dalaink csak egységben kezelhetők. Presszerrel együtt szerezzük a dalokat, de Zorán kell ahhoz, hogy azzá váljon, aminek megismerik.
- Mégis sokan érezzük úgy, hogy ezek a dalszövegek akár önálló versekként is megállják a helyüket.
- Ha csak a szöveget olvassa, az én vagyok. De tiltakozom a vers elnevezés ellen, mert ezek a dalok úgy készültek, hogy már a születésük pillanatától kötődtek a zenéhez, és az előadóhoz is.
- Hogy volt akkor, amikor épp nem Zoránnak, hanem mondjuk Katona Klárinak írt szövegeket? Hogyan kezd el megszületni a dal, hiszen egy nő szájából is hitelesen kell hangoznia…?
- A sorok a saját személyes emlékeimből, élményeimből jönnek elő. De hogyan fogalmazom meg arra a zenére? Mennyire engedem szabadjára az érzelmeket? Ez nagyon fontos. Ha Zorán az előadó, máshogy hangolom. Talán keserűbbre. Ha Katona Klári, akkor áradni hagyom, egy nő sokkal emocionálisabb. Kiindulópont a cél, miért írom azt a dalt, de hogy hogyan írom meg, az függ attól, ki fogja elénekelni.
- Annak a férfinak, aki szöveget ír egy női előadónak, nagyon kell ismernie a női lelket…
- Én úgy gondolom, mindkettő, a férfi és a női lélek is benne lakik mindegyikünkben. Ismernem kell a másik nemet, ahhoz, hogy bele tudjak érezni, adott időre eggyé tudjak válni vele.
- Minden dalszöveg önálló inspiráció, vagy előfordul, hogy az előadó azt kéri, írjon neki egy konkrét helyzetről?
- Minden előadó megpróbálkozott már ezzel a módszerrel, Zorán is, Katona Klári is. „Na üljünk le beszélgetni a lemezemről…” Van amikor leülünk és beszélgetünk róla, de ennek a világon semmi értelme sincs. Úgy is azt írom, amit én akarok. Legfeljebb nem tetszik neki, és azt mondja, írjak helyette másikat. Tisztelem a véleményüket, nem vagyok egy diktátor. Viszont nem tudom átvenni más gondolatait. Lehet, hogy van, akinél ez működik, nálam nem.
- Említette, hogy komoly kompromisszumok kellenek ezen a pályán. Hogy köttetnek a kompromisszumok?
- Nehezen. Kínlódva és gyűlölöm. De abban bízom, hogy nem veszik észre sokan.
- Azt mondta, hogy az esetek 90százalékában a zene van előbb. Miért?
- Jó, hogy így van, mert mások a szabályai a zenének, mint a szövegnek. A verseknek így az első pillanattól van dallama, lüktetése, ritmusa, nehezebb ehhez zenét illeszteni. Ha Presszer elszabadul, mint például a Mozi című számnál, akkor belőle ömlik a zene és egyáltalán nem érdekli, hol áll meg. Könnyebb így egymás alá, mellé dolgozni, összeilleszteni a két részt. Jön tőle valami, amit meg kell fejteni, és ebből egészen más születik, mintha csak leültem volna verset írni. Nagy alázattal kell viseltetni a zene iránt, hogy ez a hármas egység működjön.
- Szomorúan hallgattam, mikor arról beszélt, hogyan bulvárosodik a zene is. Van a mai modern, fiatal előadók között olyan, akinek szívesen írna dalokat?
- Nem is tudom, hogy tudnék e írni nekik. Vajon meg tudnék e felelni annak az elvárásnak, amit ma támasztanának velem szemben azok a fiatalok, akik sikeresek akarnak lenni. És nyilván mindenki azért megy erre a pályára, mert sikerre vágyik. Ma már mindent hallgatottság alapján mérnek. A rádiók azokat a dalokat játszák, amik között könnyebb reklámot eladni. Piaci alapokra helyeződött a zene is. Annak idején, amikor kijött az LGT dupla lemez, 100 ezer eladott példány után lett aranylemez. Ma ehhez elég 7 ezer.
- Sokan keresik ma is az előadók közül azzal, hogy írjon nekik?
- Egyszer kétszer nemet kell mondani, utána nem jönnek. Sokan futottak be azok közül, akiknek nemet mondtam, és nem bántam meg, hogy így tettem. Befutottak.
- Mit szólt ahhoz, hogy most Vándorfi László által önálló színpadi produkció készülhet ezekből a dalokból?
- Korábban már volt egy közös munkánk, amikor a színészei koreográfiákat adtak elő egy élő koncerten. Így tulajdonképpen van közös múlt. Elképedtem az ötleten, de örülök, és kíváncsian várom az eredményt. Tehetségesek, bízom bennük. Akár mennyire szokatlan és meglepő volt a gondolat, szurkolok nekik. Nem azért, mert az én szövegeimmel dolgoznak, hanem mert megérdemlik a sikert.
- Eszébe jutott már valaha, hogy ezek a dalok, a szövegek megfelelő egymásutánban elmesélhetnek egy történetet?
- Nem, soha. Laci mondta, hogy mennyi a visszatérő motívum, hogy vizuális élményt nyújtanak a versek, a szövegek és ő az egészet képekben látja. Én erről nem tudtam, vagy nem gondoltam bele. Mindenképpen elmegyek és megnézem a premiert.
- A próbákon is itt lesz?
- Egyetlen rendező sem szereti, ha a szerző jelen van. Talán ezért nyúlnak bátortalanabbul élő szerzők műveihez. Menthetetlenül beleszólnék. Nem biztos, hogy mindent ugyan úgy látnánk, gondolnánk .Jobb ha csak a végén, a kész produkciót látom.