A középiskolai érettségire és a felvételire történő jelentkezéssel foglalkozó Ügy-kontrollunk negyedik részében a Pannon Egyetemet látogattuk meg, hogy megnézzük, egy intézmény hogyan készül fel a felvételi időszakára.
A Pannon Egyetem 6 képzési helyen, 5 karon, 41 alapszakon, 41 mesterszakon és 26 felsőfokú szakképzésen nyújt tanulási lehetőséget. Az intézmény a minőségi oktatás elkötelezettje, a régió szellemi központjaként működik, családias környezetet biztosít az itt tanulók számára, diákélete pezsgő és változatos – többek között ezzel várja a jelentkezőket a Pannon Egyetem. A középiskolai diákokat azonban meg kell találni, be kell mutatni nekik az egyetem kínálatát, amelyet a beiskoláztatási körúttal lehet a leghatékonyabban megtenni.
A beiskolázási kampány már november közepén megkezdődik az egyetemen, és egészen február 15-ig tart, amely során egyetemi dolgozók, oktatók és hallgatók látogatnak el a város, a megye és a régió középiskoláiba. A kampány szerves része a nyílt nap is, melyet január 26-án tartottak az intézményben.
− A nyílt nap kiegészítő információforrás, hiszen minden lényeges információ megtalálható egyetemünk honlapján – számolt be róla dr. Kristóf János rektorhelyettes. – Ez az elektronikus információáradat azonban rendkívül személytelen. A nyílt napnak kiemelt jelentősége van, hiszen megvan a lehetőség, hogy az érdeklődők beszéljenek a szakvezetőkkel, és a legautentikusabb forrásból kapjanak tájékoztatást, valamint megismerhetik az intézmény hangulatát is. Nem elhanyagolható az sem, hogy az egyetem az ország egyik legszebb vidékén található, valamennyi kampuszunkat tekintve.
A Gazdaságtudományi Karra jár a hallgatók 42 százaléka, a Modern Filológiai és Társadalomtudományi Karon pedig 20 százalékuk tanul, ezt követi a Mérnöki Kar, a Georgikon Kar, majd a Műszaki Informatikai Kar. A rektorhelyettes beszámolt róla, hogy a hallgatói létszám karok közötti megoszlása nagyjából lefedi az országos arányokat.
− Bár gazdasági területen túlképzés van, a jó szakember mindig keresett, így gazdászaink jól el tudnak helyezkedni. Az ország gazdasági igénye alapján leginkább a műszaki képzésekre van szükség, itt jóval kevesebb a hallgató, mint amennyire később a piac igényt tartana. Ahhoz azonban, hogy a műszaki képzések népszerűbbek legyenek, a diszciplínákat kellene megszerettetni a diákokkal már a középiskolában. A munkaerőpiac véleménye szerint nem jó mérnökből van kevés, hanem egyáltalán mérnökből – fogalmazott a rektorhelyettes.
– Az ember azt szereti tanulni, amit szívvel lélekkel tud csinálni. Fontos, hogy egy 18 éves fiatal érezze, mi szeretne lenni, hogy legyen jövőképe. A választásnál merjenek nagyot álmodni. Nagyon jó, hogy egyetemünkön felnőttképzéseket is kínálunk, de fontos, hogy a hallgató lássa: tanulmányait akár a legmagasabb szintig is folytathatja nálunk. Mikor rákapott egy terület ízére, folytathatja alapszakon, majd mesterszakon, és később akár PhD képzésen is. Intézményünk szinte valamennyi szak valamennyi képzési szintjét lefedi, nincsen zsákutcaképzésünk – számolt be dr. Nagyné dr. Stribl Tünde, a Pannon Egyetem oktatási igazgatója.
– A beiskoláztatási kampányt már az óvodában el kell kezdeni. Mi mindig a szívünket tesszük ki a diákok elé, pedig elmondhatnánk géphangon is egy begyakorolt szöveget. Bár a középiskolások megveszik a vastag továbbtanulási könyvet, amiben rengeteg adat megtalálható az intézményekről, az mégis személytelen marad. Biztatjuk őket, hogy szüleikkel jöjjenek el egy-egy nyílt napra, hiszen őket is meg kell győzni. Egy nagy egyetemen nagyon könnyen elvesznek a diákok, mi nagy figyelmet fordítunk a családias légkör fenntartására. Mindenkivel törődünk, ezt érzik is a hallgatóink. Legfontosabb célunk, hogy a fiatal megtalálja a helyét, megtalálja azt a képzést, amitől igazán csillogni fog a szeme – mondta az oktatási igazgató.