Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Hová tűnt a harmónia?

2013. június 3. 16:22
Nem értékítélet, inkább téma meghatározás: akár így is lehetett volna ajánlani a Pannon Várszínház május 31-én megtartott Fesztivál helyett című estjét, melynek keretében három produkciót tekinthettek meg a nézők, két táncszínházit és egy táncos és képzőművészet ötvözte performance-t. A közös nevező: egy ponton mind a három előadásban elveszik a harmónia, a béke, a kiegyensúlyozottság.

Az est nyitó előadásában, a Veszprémi Táncműhely Porcelánjában talán egyszer régen még megvolt, a darab történetidejére azonban már rég elveszett. Duettek egy házasságból – jelöli az alcím a témát, s igaz is, valóban duett ez, két ember, egy középkorú házaspár két tagjának (Ladányi Andrea, Krámer György) tánca, de közel sem egységben. Ez a házasság már rég csak látszat, papír, időnkénti próbálkozások csődje.

Férj és feleség között már első megjelenésük idején ott a távolság, s ez később sem oldódik fel, hiába érintkeznek, táncolnak egymástól két centire. Két külön világban mozognak, amiből időnként kikukucskálnak a másikra, néha úgy tűnik, egymásra találnak, olyankor crescendóban csap föl a zene is, aztán ismét távolodnak, még egyszer újra közelednek, de aszimmetrikus táncuk végig árulkodó.

Ladányi Andrea méltóságteljes tartással mozog, bár megkínzottságát, kiégettségét még a csábítás pillanataiban sem rejtegeti. Ő a racionálisabb elem, aki sokkalta inkább tisztában van ennek a kapcsolatnak a kudarcával, Krámer György figurája többször kezdeményez, morfondíroz, olykor épp emiatt fullad csődbe az egymásra találási kísérlet. Nem értik egymást, nincs mi összetartsa őket, belefáradtak a csatározásba is. Meglehetősen pesszimista kép a házasságról, de azt pontosan viszi színre, s emiatt jó előadás a Porcelán, noha a vetítést kissé feleslegesnek tartom, a nélkül is elvinné a hátán a két táncos a produkciót.

Férfi és nő kapcsolata a témája A csend szigeteinek is, a Duna Táncműhely darabjának, bár egészen más megközelítésben. Férfi majd nő szólójával kezd az előadás, mindketten egy-egy hangszer hangjára jelennek meg. Először a férfi (Juhász Zsolt), a nagy sötétség közepette egy kis fénykörben mozog, kortárs elemeket kever néptánccal, útkeresésének rövid történetét meséli el, miközben Szalay Tamás nagybőgőn kíséri – vagy éppen utasítja, kérdéses. Juhász Zsolt olykor a zenével együtt táncol, máskor ellenpontozza azt, összességében mindkettő a férfi magányos, küszködő önkeresésévé, belső energiák gyülemlésévé és kiadásává válik, amelynek végső konklúziója: ez vagyok én.

Cselló hangjára jelenik meg a nő is (Bonifárt Katalin); a férfival szemben sokkal nyugodtabb, játékosabb a tánca, levegőt ölelő karjai társkeresésre utalnak, noha neki is vannak vívódásai.

A harmadik tételben férfi és nő egymásra találását látjuk, sokkal kiegyensúlyozottabb már a zene is, amelyhez most a hegedű is csatlakozik (Bakai Márton). Bukkanók persze itt is vannak – a nő többször dacol, akadályozzák egymást, még meg kell szokni az új helyzetet – de kétségtelen az összetartozásuk. Olykor eltávolodnak egymástól, tökéletesen sosem érintkeznek, mégis ott feszül köztük egy láthatatlan szál, ami összefonja, egységbe rendezi őket, amíg a disszonáns zene közbe nem szól, megingatva ezt a harmóniát. De csak a történet szintjén, a darab egyszerű, nem túlbonyolított, szépen kivitelezett világával nagyon is kellemes élményt nyújt.

A legmélyebb benyomást talán mégis az est utolsó produkciója, Ladányi Andrea és Bánki Ákos performance-e tette. Békéről és harmóniáról beszélni itt a téma, a háború miatt eleve felesleges, egy percig sincs róla szó az előadásban, és ezúttal nem is kell, hogy legyen. A produkció erősségét épp a jó értelemben vett nyersessége adja, az egyszerre elvont és jól olvasható kódrendszere, szókimondása.

Bánki Ákos néhány színnel és ecsetvonással megrajzolja a helyzetet, atmoszférát teremt, amihez tökéletesen illik Ladányi Andrea tánca: eleven, dühös, megfeszített és kiszolgáltatott, olykor nem is önmaga uralja. Kettős szerepet tölt be, végrehajtó és elszenvedő is, beszennyező és beszennyezett, katona és háborús áldozat. Nem mellékes a zene sem, hiszen nem csak háttérfunkciót lát el, de ugyanúgy alapanyagát adja az előadásnak, nélkülözhetetlen elem. A PIN-programban minden részlet a helyén van, még a legapróbbak is, például Ladányi elhajlásai az őt festékkel fröcskölő Bánki elől – még ha tudattalanul is történnek – hozzáadnak a produkcióhoz, tudatot ébresztenek.

S ez egyébként a lényege az összes előadásnak: kisebb vagy nagyobb tételben egy-egy kortárs problémára világítanak rá, ahol nem is baj, ha nincs meg a harmónia, hiszen épp ez adja meg az értelmüket.

Bertalan Melinda
további cikkek
A shortlistre sem került fel a magyar jelölt az Oscar előszobájában kultúra A shortlistre sem került fel a magyar jelölt az Oscar előszobájában Tizenkét kategóriában tette közzé az Oscar-jelölésre esélyes produkciók szűkített listáját kedden az amerikai filmakadémia; Magyarország nevezettje, Nemes László Árva című filmje nem jutott tovább. 2025. december 17. 15:25 Nem fosztogatnak, hanem osztogatnak: amikor több kép lóg a múzeumban, mint kellene kultúra Nem fosztogatnak, hanem osztogatnak: amikor több kép lóg a múzeumban, mint kellene Az elmúlt hetekben sokat olvashattunk arról, hogyan rabolták ki a Louvre-ot és kelt lába számos értékes 19. századi ékszernek – ezúttal azonban éppen az ellenkezőjéről szeretnék beszámolni: egyre gyakrabban fordul elő ugyanis, hogy a rendbontók nem visznek, hanem hoznak alkotásokat a múzeumokba. tegnap 19:09 "Minden mozdulatából sugárzott a belénk vetett hite" - így emlékeznek a Veszprémi Petőfi Színház művészei Balázs Péterre kultúra "Minden mozdulatából sugárzott a belénk vetett hite" - így emlékeznek a Veszprémi Petőfi Színház művészei Balázs Péterre Balázs Péter és a Veszprémi Petőfi Színház története számos ponton keresztezi egymást. A veszprémi teátrum társulatának tagjai portálunkon keresztül osztották meg legkedvesebb emlékeiket a pár napja elhunyt Kossuth- és Jászai Mari-díjas színészről és rendezőről. 2025. december 16. 22:49

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.