Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Az írás technológia, ami megváltoztatja a gondolkodást

2013. november 15. 10:13
Dr. Hudi József, a Dunántúli Református Egyházkerület Levéltárának vezetője beszélt az újkori Magyarország alfabetizációjáról a Verancsics Akadémia legutóbbi előadásán, csütörtökön a Dubniczay palotában.

- Fontos némi különbséget tenni alfabetizáció és literáció között, noha egy időben mindkettő jelölte az írni-olvasni tudás képességét, illetőleg utóbbi tág irodalomfogalomként szolgált, a 19. századtól kezdve azonban elsősorban szépirodalmat értünk alatta. Az írás-olvasás nagyon sokáig csupán a latin nyelvre korlátozódott, de például Toldy kódexében már jelentős magyar irodalmi emlékeket találunk – emelte ki előadása elején Dr. Hudi József.

Ha az írásbeliséget a kommunikációelmélet felől akarjuk megközelíteni, Walter J. Ong rendszerét használhatjuk. Ong három nagy korszakot különböztetett meg: az első az elsődleges szóbeliség kora volt, a második az írásbeliség korszaka – ennek két szakaszát különítjük el, amikor még csak kézzel írtak, majd már a nyomtatás is megjelent – a harmadik pedig a másodlagos szóbeliséghez köthető, amikor legfőképp multimediális kommunikációról beszélhetünk.

Dr. Hudi JózsefDr. Hudi József

A nyelvet felfoghatjuk úgy is, mint egy folyamatosan tökéletesedő konstrukciót, ez esetben öt szintet különítünk el. Az első szint még a szóbeliségé, majd lassú elmozdulást követően a társadalom tagjai megtanulnak írni, de ez még inkább panaszlevelekre, diszpenziókra korlátozódik. A harmadik szint már a mindennapi levelezésé, mivel ez viszont még sokaknak elég fárasztó, így például a szerelmes leveleket is nem mindig a két fél írja, hanem egy felfogadott íródeák, aki jártasabb az írásban. A francia forradalom idejére már többnyire elérünk egy olyan ingerküszöböt, amikor a társadalom 60-70 %-a tud írni, olvasni, és a vitairatok széles körben elterjedhetnek. Magyarországon ez szintén megfigyelhető a szabadságharc esetében, a reformkor eszméi ugyancsak tág körben hathattak, mozgósító népdalok minden vármegyében olvashatóak voltak. Az irodalmi nyelvet a tudomány és a művészet nyelve követi, mint a legfelsőbb szint.

- Az alfabetizáció kutatása már az 1960-as évek második felében megjelenik Nyugat-Európában, hozzánk pedig egy évtizeddel később jut el. Elsősorban leíró, elbeszélő források segíthetik a kutatást, naplók, visszaemlékezések, szépirodalmi művek irodalomszociológiai vizsgálata. Talán meglepő, de a legjobban dokumentált társadalom a nemesség. Jelzésértékű az is, hogy egy településen mikor jelenik meg az iskola, a mezővárosokban az első könyvkereskedők, de a telepítési szerződésekből is következtethetünk az adott település alfabetizációjára. A legnehezebb dolgunk a parasztság esetében van, kérdéses, hogy olvastak-e és mit, erre leginkább még a tűzkári jegyzékek adhatják meg a választ – mondta el Dr. Hudi József.

Az alfabetizáció egyben a civilizációs folyamat része is: polgári normák szerint kezd el élni a társadalom, halad az oktatás ügye – már nemcsak az iskola falain belül van lehetőség a tanulásra, hanem otthon házitanítók segítségével is okosodhatnak a gyerekek. Fontossá válik a nyelvtanulás, a cseregyerekek intézménye, többnyelvű közege ebben nagy előrelépést jelent. Az iskolák hatékonysága persze – mint ma is – sok tényezőtől függ, lehetséges, hogy valaki járt iskolába, mégis funkcionális analfabéta maradt. Idővel folyamatosan nőtt a továbbtanulás lehetősége, míg a 16. században még csekély helyen biztosítottak rá lehetőséget, a 17. században már egyre több a felsőbb szintű iskolák száma. A fordításoknak, szótároknak köszönhetően a nemzeti nyelv fejlődése is előremozdult: míg az oktatáspolitika még nagyon sokáig a latint akarta tanítani, a Biblia-fordítók egyre nagyobb és nagyobb előrelépéseket tettek annak érdekében, hogy előrelendüljön a filológia és a magyar váljon a nemzeti nyelvvé, ez 1844-ben meg is történik.

Összességében tekintve az írás-olvasás terjedését nagyon sok tényező határozza meg: a gazdaságföldrajzi helyzet, a regionális különbségek, az iskolarendszer, a személyes és társadalmi szabadság foka, a vallási-etikai hovatartozás, az egyéni, társadalmi mentalitás, a nemi hovatartozás és a kulturális divatok is. A 20. század második felére szinte az egész világ népessége megtanult írni-olvasni, kivételt a harmadik világ elmaradottabb területei képeznek – az UNESCO persze fáradhatatlanul dolgozik a helyzet itteni előrelendítésén is.

további cikkek
Gömbölyödő nép a magyar gasztronómia Gömbölyödő nép a magyar Szeptember 23-án Az étel étterme című beszélgetéssel indult útjára a Pannon Kultúrklub a Papírkutyában, mely esemény a Pannon Egyetem 75 éves jubileumához kapcsolódott. A moderátor Hajas Bálint, a Vehir.hu főszerkesztője volt, aki Dudás Katalin gasztropszichológust valamint Forgács Attila pszichológust, a Pannon Egyetem docensét kérdezte. tegnap 21:22 Átadták a Szent Gellért-díjakat kultúra Átadták a Szent Gellért-díjakat A Szent Mihály-napok rendezvénysorozat részeként szombat este átadták a Szent Gellért-díjakat is. 2024. szeptember 30. 11:53 A fény éltetői mi vagyunk kultúra A fény éltetői mi vagyunk A Szent Mihály-napi búcsú vasárnapi szentmiséjét Felföldi László pécsi megyéspüspök mutatta be a Szentháromság téren, aki számos gondolatot intézett a fiatalokhoz. 2024. szeptember 30. 14:58 Szubjektív tárlatvezetést tartott a polgármester a veszprémi várban kultúra Szubjektív tárlatvezetést tartott a polgármester a veszprémi várban Porga Gyula, Veszprém tíz éve regnáló polgármestere szubjektív tárlatvezetést tartott a vár területén, amely nemcsak a helyszínek bemutatására, hanem a város gazdag történetének és kultúrájának felelevenítésére is alkalmat adott. A résztvevők bepillantást nyerhettek a székesegyház, a püspöki palota és a piarista gimnázium lenyűgöző világába, miközben a polgármester színes anekdotákkal és történelmi adatokkal fűszerezte az élményt. 2024. szeptember 29. 19:06

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.