A lényeg röviden
Míg tavaly csak a klasszikus, egytestű hajók indulhattak, az idén megnyílik a lehetőség a könnyebb, gyorsabb kéttestű katamaránok előtt is. Az élboly várhatóan jóval rövidebb idő alatt teljesítheti majd a légvonalban nagyjából 155 kilométeres versenytávot, mint a korábbi években, ehhez azonban megfelelő időjárási körülményekre is szükség van. Megfelelő szélviszonyok között a katamaránok verhetetlenek, szélcsend esetén azonban az egytestű hajók is helyzetbe kerülhetnek.
A rekordot jelenleg a Fifty-Fifty nevű kétárbocos katamarán tartja, ami 10 óra 32 perc alatt kerülte meg a tavat 2012-ben Józsa Márton kormányzásával. Ezzel ötvenhét éves rekordot döntött meg, az előző leggyorsabb ugyanis a Nemere II. hajó volt, ami 1955-ben 10 óra 40 perc alatt ért körbe. Az idén azonban még ennél is erősebb eredményre számíthatunk, a Fifty-Fifty ugyanis gyenge szél mellett érte el a rekordot, kedvező szélviszonyok esetén akár már délután befuthat a győztes.
A Kékszalag rajtja július 10-én, csütörtökön reggel kilenc órakor lesz Balatonfüreden, ahogy a célba érőket is itt fogadjuk. Nap közben kulturális és gasztronómiai programokkal várják a közönséget a Tagore-sétányon, az érdeklődők pedig online streamen és a DigiSport csatornáján FullHD minőségben is követhetik a verseny állását.
A Balaton ünnepe
A vitorlásverseny beharangozó sajtótájékoztatóját hétfőn tartották a balatonfüredi Vitorlás étteremben. Bóka István, Balatonfüred polgármestere kijelentette: a Kékszalag több mint egy verseny, a vitorlástársadalom, a Balaton és a régió ünnepe, és egyben az egyik legerősebb hétvége a balatoni szezonban. Egy olyan különleges esemény, ahol az élsportolók és a tömegsportolók is rajthoz állnak, közben a parton pedig kulturális és gasztronómiai programokkal szolgálják ki az idelátogatókat.
Hasonlóan vélekedik Kollár Lajos, a Magyar Vitorlás Szövetség Elnöke, aki a magyar vitorlássport legnagyobb ünnepének nevezte a balatoni futamot. Az elnök az idei szabályokkal kapcsolatban felmerült ellentétekről is beszélt. Vitát keltett a vitorlás társadalomban a katamaránok csatlakozása a versenyhez, ezzel ugyanis a klasszikus vitorlások elesnek az abszolút győzelem esélyétől. Kollár szerint azonban ha figyelembe vesszük az alapítók szándékát, hogy a leggyorsabb hajó nyerjen, akkor nem szabad kizárni a technikai fejlődést.
A vizek Le Mans-ja
Az idei verseny névadó főszponzora az Audi Hungária lesz – az autógyártó képviseletében Mátrabérci Sándor márkaigazgató beszélt arról, hogy a két terület nem is áll olyan távol egymástól, és nem csak azért, mert a legrangosabb autóversenyekhez hasonlóan a legrangosabb vitorlásversenyek is elsősorban prémium sportágak – a győzelemre esélyes kifinomult technikák bizony nem olcsók.
Mindkét sportágra jellemző, hogy a csapatok progresszív gondolkodásra, tabudöntögetésre kényszerülnek, és a versenyre elkészült fejlesztések néhány év után megjelennek a hétköznapi termékekben is. A néhány évvel ezelőtt a vitorlás Amerika Kupán megjelent exkluzív szárnyaló katamaránok ma már a magyar versenyzők számára is elérhetők. Mátrabérci szerint ez az autósportra is jellemző: a néhány héttel ezelőtti Le Mans-i 24 órás versenyen a győztes Audi is számos olyan újítást vetett be, amelyet néhány év múlva már az utcai prémium kategóriás autókba, és egy idő után a hétköznapibb járművekbe is beépíthetnek – így például a lézer-fényszórót, ami egy kilométer távolságban is képes megvilágítani az utat.
A Kékszalag és a Le Mans közötti hasonlóság az is, hogy mindkettő hosszútávú verseny, nem feltétlenül a leggyorsabb csapat lesz a végső győztes, hanem az, aki a teljes versenytávon okosabban taktikázik, jobban él az adódó lehetőségekkel.
Az esély Fifty-Fifty
Az idei Kékszalag nagy esélyese a két évvel ezelőtt már diadalmaskodó Fifty-Fifty legénysége. A hajó kormányosa, Józsa Márton elmondta: a magyar tervezésű és építésű katamarán két éve épült. Komoly innovációt jelent, hogy a vitorlás két árboccal rendelkezik, amelyek egymás mellett helyezkednek el. Sokan nem hittek a tervekben, de bebizonyosodott, hogy a koncepció működőképes, a hajó gyorsabb, mint az egyárbocos vetélytársak. Az elmúlt két évben kiküszöbölték a gyerekbetegségeket, a hajó az egészen gyenge szelektől a 30 csomóig biztonságosan használható.
A Fifty-Fifty 2012-ben már bizonyított, amikor 57 év után megdöntötte a Nemere II. rekordját. Láng Róbert, a korábbi rekordtartó hajó tulajdonosa nem tartja elképzelhetetlennek, hogy vitorlása jó eredményt érjen el, de ehhez nagyon erős szélre lenne szükség, amivel a modern, könnyebb hajók már nem tudnak mit kezdeni. Láng realistán úgy értékelte, hogy az abszolút győzelemre minimális esélye van a csapatnak, azonban nem is ez a céljuk: az oldtimer hajóval elsősorban saját kategóriájukban szeretnének szép eredményt elérni.
Nem úgy az Evopro Katamadárral vízre szálló Litkey Farkas csapata, akik a kormányos bevallása szerint is amatőrök. „Mindenki munka mellett készül, hat óra után tudunk edzeni, amikor már a srácok befejezték a munkát. Amennyire amatőr csapattól lehetséges, azt megtesszük” - fogalmazott a tizenegyszeres (!) Kékszalag-győztes.