“Mindenki számára természetes, hogy gyalogosan közlekedve a csúszós járdán lassabban, óvatosan haladunk. Ezt a gondolatot kell átvezetni a közutakra is, a szokottnál körültekintőbb közlekedést igényel az ősz és a tél. Mindennél fontosabb az adott útviszonyoknak megfelelően megválasztott haladási sebesség” – hívta fel a figyelmet Gulyás Péter, az ATI Kft. ügyvezető-igazgatója.
“A ködlámpa fényereje nagyobb a tompított fényszórókénál, ezért jobban vakít. Téves az a felfogás is, hogy helyzetjelző mellett ködfényszórót használhatunk a tompított fényszóró kiváltására” – húzta alá. Ősszel és télen az autósok általában gyakrabban használnak ködfényszórót (elől) és ködlámpát (hátul). A gyakoribb használat egyrészt az időjárási és látási viszonyok kedvezőtlenebbé válásával függ össze, de sajnos olyan gépjárművezetőkkel is találkozhatunk, akik ezeket szabálytalanul, indokolatlanul (esetenként megfelelő ismeretek hiányában) kapcsolják be.
A ködfényszóró és a ködlámpa használatát a KRESZ szabályozza. Ezzel kapcsolatban a hatályos rendelet szerint tompított, vagy távolsági fényszóró helyett, vagy mellett ködfényszórót, továbbá hátsó helyzetjelző ködlámpát abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják.” (Az idézett szövegrész 1997. szeptember 15-től van hatályban. A korábbi évtizedekben a „látási viszonyok ezt indokolják” helyett a megfogalmazás úgy szólt, hogy ködfényszóró és ködlámpa használatának akkor van helye, ha „a látási viszonyok csak egészen lassú haladást tennének lehetővé”.) Hogy mikor indokolt a ködlámpa és ködfényszóró használata, azt a KRESZ nem konkretizálja, azonban egy másik jogszabály részletezi: a ködfényszóró köd, hóesés, felhőszakadás, vagy porfelhő képződése esetén, a hátsó ködlámpa pedig kizárólag köd esetén használható!
Gulyás Péter szerint az utat 5-10 méter távolságban világítja meg a ködfényszóró. Régen lakott területen kívül körülbelül 40, lakott területen 20 km/h-s haladásban határozták meg a határt, ha ennél lassabban lehet csak haladni a sűrű köd miatt, akkor van értelme a lámpa használatának. A ködlámpára is ez vonatkozik, ha az előttem haladó helyzetjelző lámpáját csak kis távolságból látom, akkor indokolt a használata. Minden más esetben csak vakítanak ezek a fények.
A világításnál maradva beszélgetésünk során szóba került az úgynevezett nappali menetfény. “Helyettesítheti a nappali, lakott területen kívüli tompított fényszóró használatát. Sötétben, illetve rossz látási viszonyok esetén azonban nem szabad használni. Hivatalosan a tompított felkapcsolásával a menetjelző fénynek el kell aludni, de mivel az autók többségénél ezt utólag szerelték be, nem minden esetben történik így” – számolt be tapasztalatáról Gulyás Péter.
A megváltozott útviszonyokhoz igazodva a járművet is át kell vizsgálni. Különösen ügyelni kell a futóműre, az akkumulátor állapotára, megfelelő gumiabroncsokra, és a fagyálló folyadékkal feltöltött ablakmosóra.
Emellett a vezetőknek is fel kell készülniük, más vezetési technikát igényelnek ezek az évszakok. Csúszós, havas, jeges utakon nem könnyű közlekedni, alapkövetelmény a finom jármű- és kormánymozgás, a gáz- és fékpedálok óvatosabb kezelése, ezeket érdemes gyakorolni, hogy rögzüljön, hol van a jármű tapadási határa, melyik az a kanyarodási sebesség, amikor még biztonságosan haladhatunk. A megcsúszott jármű kezelését sokkal nehezebb elsajátítani, ezért érdemes elkerülni ennek bekövetkezését.
Mindezeket alátámasztva az alábbi szimulátor segít megmutatni, hogy mennyire csökken a reakcióidő, ha alkoholos befolyásoltság alatt, telefonálva vagy éppen nedves körülmények között kell hirtelen döntést hoznunk.