Igazából ugyanis a legelső Magyar Nagydíjat nem 1986-ban, hanem 1936-ban rendezték meg.
Amikor 1986-ban az első mogyoródi Forma-1 futamra sor került, felmerült a kérdés: hogyan számozzák a magyarországi versenyeket? A legtöbb versenyhelyszín a világháború előtti futamokat is hozzászámolja az adott nagydíj történelméhez (így lehetett az idén például már a hetvenharmadik Monaco Nagydíj). Nálunk a már bomladozó, de még hatalmon lévő MSZMP végül nem vállalta fel a Horthy-korszakban megrendezett első Magyar Nagydíjat, és azóta is csak az újkori futamokat jelzik a számozásban.
Az első Magyar Nagydíj a tizennegyedik helyen szerepelt az 1936-os versenynaptárban, és nem számított bele a bajnokságba. Az évre furcsa kettősség volt jellemző: a bajnoki futamokon kivétel nélkül német gyártók és német pilóták nyertek (a bajnok végül a ma Audi néven ismert Auto Union színeiben versenyző Bernd Rosemeyer lett), ám a bajnokságba nem beleszámító versenyeken többnyire az olasz konstruktőrök vitték a prímet.
A futamot Budapest belvárosában rendezték meg 1936. június 21-én, a Népligetben kijelölt versenypályán (az aszfaltcsík egyébként gyalogosan és kerékpárral ma is teljesen bejárható). Az utcai pálya öt kilométer hosszú volt, és 50 körben (250km) határozták meg a versenytávot. Érdekesség, hogy a magyar futamra a bajnokság összes sztárja benevezett - ez nem minden bajnokságon kívüli versenyről mondható el.
A kvalifikáción az Auto Union versenyzői szerezték meg az első sort, Rosemeyer 2:38.15-ös idővel a pole-ból indulhatott, mellőle Hans Stuck. A második sorban a Mercedes-Benz versenyzője Manfred von Brauchitsch és a Ferraris Tazio Nuvolari. A mezőny egyetlen magyar versenyzője, Hartmann László (Maserati) 3:10.56-os idővel az utolsó helyet szerezte meg, de Charlie Martinnal (Alfa Romeo) helyet cserélve végül az utolsó előtti rajtkockából indulhatott a hazai versenyén.
Rajtsorrend
1. Bernd Rosemeyer (Auto Union) 2:38.15
2. Hans Stuck (Auto Union) 2:39.83
3. Manfred Von Brauchitsch (Mercedes-Benz) 2:39.87
4. Tazio Nuvolari (Scuderia Ferrari - Alfa Romeo) 2:40.08
5. Rudolf Caracciola (Mercedes-Benz) 2:40.38
6. Achille Varzi (Auto Union) 2:43.12
7. Mario Tadini (Scuderia Ferrari - Alfa Romeo) 2:47.52
8. Louis Chiron (Mercedes-Benz) 2:49.65
9. Austin Dobson (Maserati) 2:53.21
10. Hartmann László (Maserati) 3:10.56
11. Charlie Martin (Alfa Romeo) 3:02.51
A korabeli feljegyzések szerint százezer néző előtt vágtak neki a versenynek. A rajtnál Nuvolari ugrott az élre, ám a két Auto Union csakhamar átvette a vezetést, Nuvolari pedig visszacsúszott a németek mögé. A tizedik körben Caracciola felküzdötte magát az élre, így az Auto Unionok között egy Mercedes tört az első helyre. Carratch öröme azonban nem tartott sokáig, a 26. körben ugyanis motorhiba miatt fel kellett adnia a versenyt.
Történt baleset is: Nuvolari próbálta meg lekörözni Von Brauchitschot, azonban a két autó összeért, a Mercedes pedig megpördült és egy telefonpóznának csapódott. Mivel Chiron már korábban kiállni kényszerült (szintén motorhiba miatt), a negyvenedik körre már egyetlen Mercedes sem volt versenyben.
Rosemeyer 37 másodperces előnnyel állt az élen az utolsó szakaszon, amikor problémái adódtak, Nuvolari pedig három körrel a leintés előtt megszerezte tőle a vezetést. Hamar tizenöt másodperces előnyt tudott kiépíteni, Rosemeyer pedig csak annak köszönheti dobogós helyezését, hogy a mögötte haladó Varzi is két körös hátrányban volt. A futam után Rosemeyer kórházba vonult májproblémákkal - talán emiatt az egészségügyi probléma miatt csúszott le az első Magyar Nagydíj dobogójának legfelső fokáról.
A célba érők névsora
1. Tazio Nuvolari (Ferrari-Alfa) 2:14:03.5
2. Bernd Rosemeyer (Auto Union) +14.2
3. Achille Varzi (Auto Union) +2 kör
4. Mario Tadini (Ferrari-Alfa) +3 kör
5. Hans Stuck (Auto Union) +4 kör
6. Austin Dobson (Maserati) +5 kör
7. Hartmann László (Maserati) +6 kör
A Magyar Nagydíj az 1937-es és az 1938-as előzetes versenynaptárban is szerepelt, azonban anyagi okok miatt végül egyiket sem rendezték meg. A világháború után a Forma-1 távozni kényszerült a keleti blokkból (pedig a '30-as években Csehszlovákiában, Jugoszláviában és Romániában is rendeztek versenyeket), és csak 50 év múltán, 1986-ban tért vissza - akkor már a Hungaroringre.
Akit bővebben is érdekel a korszak autósportja, kövesse hobbiprojektemet a nagydijsport.hu címen.