Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. november 12. Jónás, Renátó
Veszprém
3°C
2024. november 12. Jónás, Renátó
Veszprém
3°C

Talmácsi volt a díszvendége a suzukisoknak / Két hét múlva indul a rali vb

2009. február 24. 15:45
A Veszprémhez közeli Sólyi-erdőt választotta a ciprusi ralit megelőző utolsó edzésének színhelyéül a Suzuki Sport Europe versenyzőpárosa, Michal Kosciuszko és Maciej Szczepaniak, akik a lengyel-magyar barátság jegyében Talmácsi Gábort hívták vendégségbe.

Szakadó hóesésben érkeztem az emberpróbáló edzésre, ahol már állt a rögtönzött depó, mely egy különleges felszereltségű kamionból, egy hólé-áztatta erdei garázsból és egy VIP-sátorból állt.

            

A garázsban meg ott állt a csillogó-villogó kanárisárga Suzukija. Körülötte kisebb hadtest serénykedett: egyikük a számítógépes telemetriát olvasta, értelmezte, másikuk az elképesztő küllemű (áráról ne essék itt szó!) gumik nyomását mérte, a japán mérnök folyamatosan ingázott a pilótafülke és a versenyzők, meg a kamion között. Mindenkinek volt dolga, s nem esett le az aranygyűrű annak sem a kezéről, aki a sátorba mindenáron befolyó sűrű latyakot lapátolgatta ki.

Az autónak amúgy dukált a műanyag szőnyeg, a „kesztyűs” géz. Gyanítom, pár perc múlva derék Suzuki úr sem ismert volna rá a késő téli égi áldás okozta dagonya súlyos sárdarabjaitól.

Odébb két, versenyző ruhába öltözött lengyel fiatalember angolul vitatja meg a terepet jobban ismerő csapatbeliekkel a Sólyi-erdő izgalmas fordulóit. Az egyik „civil ruhás” valahogy kilóg a sorból. Nemcsak apró termetével, de folyamatos érdeklődésével is. Ő Talma, a magyarok nagy büszkesége, akinek a neve a technikai sportok történelemkönyvében arany betűkkel olvasható.

            

A 2007-es 125 cm3–es gyorsasági motoros világbajnok ugyanis vendég. Ennek ellenére szerény és csöndes. A két ralissal láthatóan jól megéri egymást, hiszen bőven van közös pont (és legalább ugyanannyi eltérő is!) a két-és a négykerekes versenyzés között.

Közben felhördül a Suzuki 220 lóerős motorja, a versenyzőket arasznyi széles övekkel szíjazzák az ülésbe. Kábelek csatlakoznak, aztán szolid kis gázfröccs, s a jármű belesüllyed a havas-saras útba. A szöges gumik megkapaszkodnak a sok helyütt kibukkanó szikladarabokban, s az autó nekilódul. Nem komótosan, hanem afféle rakéta üzemmódon.

A trió útját csak a szertefröcsögő sár, a tompuló hang jelzi. Pár perc, s vége az első körnek. A barnásfeketére „átmázolt” versenygép beáll a „depóba”, hogy aztán ismét a mérnököké, technikusoké legyen a főszerep. Aztán újabb kör, újabb számolás.

            

Talmácsi már tud valamit, mert látható izgalommal ölti magára a spéci bukósisakot. Behuppan a nem éppen cadillaces kényelmű ülésbe, barátságosan int az „otthon” maradóknak, s Michal már repíti is minden udvariasság és kímélet nélkül.

Öt perccel később örömmel nyugtázzuk, hogy sem külsejében sem belsejében (haj, kérem, szendvicset ettek előtte!) nem okozott károsodást a rohanás. Michal nem pihen, viszi Talma menedzserét is, aki hasonló keménységgel állja a sarat.

            

Az idő közben gyorsan szalad, gyors (és udvarias) interjú (rövidesen olvashatják a beszélgetéseket is), aztán a motorosok Oscar-díjasa elbúcsúzik, elegáns buszlimuzinjába pattan, s elraktározza emlékezetében a lengyelek meleg fogadtatását. Ajándék piros-fehér lengyel sál is a nyakába kerül, miként a lengyelekébe is a magyar.

Utolsó „lengyel-magyar két jó barát…”, aztán folytatódik az egyre keményebb edzés, küzdelem az óra tört másodperceivel…     

*     *     *

Elrendeltetett a lengyel-magyar siker? Ezzel a címmel kaptuk a sajtómeghívót. A választ sejthetik, de Michal Kosciuszko is finoman utalt rá. A 21. évében járó fiatalember az egyik legtehetségesebb raliversenyző a világon. Krakkóban született, 2008-ban JWRC-ben (J = junior) indult először a Suzuki gyári versenyzőjeként. Az egyik legnehezebb világbajnoki futamon, a Szardínia Ralin első helyezést ért el. Először aratott elsöprő győzelmet lengyel pilóta a FIA égisze alatt zajló rali vb-n.

– Michal, miért éppen a Suzukit választottad, amikor számos kiváló raliautó létezik?

– Ezt tartottam a legjobbnak, s az elmúlt két év igazolta is ezt. Nagyon jó a csapatszellem, s úgy érzem, jó úton haladunk a junior vb-cím felé ezzel az autóval.


            

– Számítottatok ilyen téli időjárásra?

– Hát ilyenre nem nagyon, de ez nem is zavar bennünket. Sokkal inkább hasonlít az út minősége a ciprusira. Ott is sok a sziklás, köves, olykor sodrós szakasz. Ezért is hoztunk magunkkal ilyen speciális gumikat.

– Fiatal létére tekintélyes autós múltad van. Hogyan kezdted?

15 éve én is kartosként kezdtem, ami nagyon jó iskola. A 125 köbcentis kategóriában bajnokságot is nyertem. Aztán a jogosítvány megszerzése után az Opel Corsa 1600-as kupában versenyeztem, majd Suzuki Ignisre, most pedig Swiftre váltottam.

– A rali sportban már csak az öregek emlékeznek az egyik legismertebb lengyel pilótára, Sobieslaw Zasadara. Egy fiatalnak is mond valamit még ez a név?

Természetesen, s büszke vagyok arra, hogy a lengyel motorizációnak olyan nagy öregjei vannak, mint Zasada is. A tradíciót pedig tovább kell vinni. Ez már a mi dolgunk.

– Hogyan kommunikálsz a csapat tagjaival?

– Mivel nem tudok még magyarul, a közös nyelv az angol. Kitűnően megértjük egymást.

– Sok sikert a Vehír olvasói nevében is!

*     *     *

Talmácsi Gábor széles mosollyal szállt ki a forró fékektől kissé még füstölgő Suzukiból.

– Milyen érzés volt?

– Fantasztikus. Amikor már azt hinnéd, hogy a repülés után csak borulhatsz, mégis a földön maradsz, száguldasz kanyarról kanyarra.


            

– Amúgy szeretsz autózni?

– Igen, többféle versenyautóban is ültem már. Pályán azonban teljesen más, mint terepen. De bevallom: nem szeretek a jobb oldali ülésen helyet foglalni.

– És motoron, hátul, utasként?

– Azt már elképzelni sem tudnám…

– Mikor láthatunk igazi életelemedben? Azaz két keréken?

Már csak bő két hét: március 15-17-én lesz Estorilban a versenyünk.

– Sok sikert!

*     *     *

A mérnökcsapat vezetője Harcsa Attila, aki megszállottként (és benzinnel beoltottként) járja az egyre több sikert felmutató csapatával a világot.

– Mikor alakultak?

– Öt éve, 2004-ben, abszolút japán vezetéssel. Eleinte ki kellett mennünk az autóért Japánba, hiszen ott építettük a gyári szakemberek irányításával az autókat. Folyamatosan belerázkódtunk, s minden átkerült Magyarországra. Most már a motor kivételével mindent magunk csinálunk az üres karosszériától kezdve a futóműig.

– Érdekes kategóriát választottatok…

– Ez a junior vb szuper 1600-as kategória.

– Mit kell tudni az autóról? Hogy szerepelnek vele?

– Ez egy 215-220 lóerős motor, amely 280 Nm körüli nyomatékot ad le, a váltója hatsebességes szekvenciális. Az utcai autóhoz az emblémáján kívül semmi köze. Úgy gondolom, elég jól szerepelünk: az egész eddigi világbajnoki pályafutásunk alatt egyetlen technikai hibából eredő kiállásunk nem volt. Ez bennünket is minősít.

– Hogyan épül fel a csapat? 

A „fej” természetesen japán, ő egyben a versenymérnök is. Alatta két mérnök, egy koordinátor dolgozik, s tizenhat szerelő. Szinte mindenkinek mindenhez kell értenie, legyen az a kamion vezetése vagy alkatrészek ellenőrzése, gumiszerelés. Gondolom, látja itt is, hogy ez nem egy családcentrikus foglakozás, de nincs ok a panaszra: ezt választottuk, ezt szeretjük.

           

Kell az a fanatizmus, amellyel minden egyes csapattag csinálja. Ráadásul a nemzetközi átlagtól eltérő pénzért (az eltérés irányát ugye nem kell megjelölnünk?). Nem szerénytelenségből mondom, de voltak olyan újításaink, amiket ellestek tőlünk a vetélytársak. Ez pedig elismerés!

– A két lengyel fiúval hogyan kerültek kapcsolatba?

– Nekünk már nem kell házalni, sőt: inkább a nálunk jelentkezőkből tudunk szelektálni. Michal és Macziej is jelentkezett nálunk, mivel volt már suzukis gyakorlatuk. Megtetszett nekik a gyári autó, a csapat szelleme, de ők is szimpatikusak nekünk. Kölcsönösen elégedettek vagyunk egymással, s nagyon keményen készülünk a vb egyik legkeményebb versenyére, a márciusi ciprusira.

– Mi adja a nehézségét?

Megfordították a sorrendet, s idén aszfalton kezdünk. Ez pokolian nehéz lesz, de a sziklás-köves etapok is feladják a leckét. Ennek kell megfelelnünk gyors átépítéssel. 45 perc alatt kell egy teljesen más stílusú autót.

Zatkalik András
további cikkek
Emelt fővel búcsúzott a Magyar Kupától a VKKFT Veszprémi KKFT Emelt fővel búcsúzott a Magyar Kupától a VKKFT A kedd esti férfi kézilabda Magyar Kupa-mérkőzés kétharmadáig jól tartotta magát a vendéglátó Veszprémi KKFT a Győr ellen. A hajrában azonban az élvonalbeli kisalföldiek akarata érvényesült, akik végül hat góllal nyertek és továbbjutottak a következő körbe.   ma 21:02 Sallai: ugyanarra a játékra készülünk a hollandok ellen, mint itthon magyar labdarúgó-válogatott Sallai: ugyanarra a játékra készülünk a hollandok ellen, mint itthon Sallai Roland szerint a magyar labdarúgó-válogatott ugyanarra a játékra készül Amszterdamban, mint amivel egy hónapja itthon 1-1-es döntetlent ért el a holland csapat ellen a Nemzetek Ligája élvonalában. ma 20:15 A kezdeti bizonytalanság után valódi együttműködés jött létre – interjú Mike Friderikával, az EKF programfejlesztési igazgatójával interjú A kezdeti bizonytalanság után valódi együttműködés jött létre – interjú Mike Friderikával, az EKF programfejlesztési igazgatójával Dr. Mike Friderika nyolc éven át meghatározó szereplőként vett részt, már a kezdetektől, a Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa programban, amely új alapokra helyezte Veszprém és a Bakony-Balaton régió kulturális életét. ma 17:26 Simon Petra lett az év legjobb fiatal női kézilabdázója az EHF-nél kézilabda Simon Petra lett az év legjobb fiatal női kézilabdázója az EHF-nél Simon Petra, a Ferencváros válogatott irányítója lett az év legjobb fiatal női kézilabdázója az európai szövetség (EHF) szavazásán. ma 15:01

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.