Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. május 9. Gergely
Veszprém
14°C
2024. május 9. Gergely
Veszprém
14°C

Az Ébredő Erőről spoilermentesen

2015. december 18. 4:04
Megnéztem a filmet, elmondom a véleményem, igyekszem nem lelőni egy poént sem.

Sokáig úgy gondoltam, hogy a Csillagok Háborúja lesz számomra az idei év legmeghatározóbb sci-fi élménye. Aztán a Doctor Who új évada olyan magasra tette a lécet, amiről sejtettem, hogy az Ébredő Erő nem lesz képes megugrani – így azzal az előítélettel vettem meg a jegyet az éjféli premierre, hogy kellemes, de nem katartikus moziélményt kapok a pénzemért.

Hát, nem volt katartikus, ez tény.

Pedig minden olyan jól indult, a stáb igyekezett nem CGI-re alapozni mindent, visszatértek az alapokhoz, amit csak lehetett megépítettek modellben, a Pinewood Stúdióban életnagyságban felhúzták a Millennium Falcont, és úgy általában a látvány újra a régi filmekben megszokott koszos-poros-rozsdás lett. Egyetlen pillanatra sem emlékeztetett a hangulat az előzmény-trilógiára, és ezért óriási piros pont jár a vizuális felelősöknek.

Abrams bátran használta a csendet, kifejezetten jót tettek azok a jelenetek, amelyekben egy-két percig senki nem szólal meg. A film dinamikája okosan kiszámított, és az ilyen csendes jelenetek tökéletes alapot jelentenek két látványos zúzás között, hogy egy pillanatra megálljunk, megvessük a lábunkat és elrugaszkodjunk újra a következő akciójelenet felé.

A csend azért is jó, mert a párbeszédek néha a középsulis korunkban írt rajongói történetek szintjét idézik – nem is beszélve az olyan hibákról, mint amikor az egyik szereplő nevén szólítja a másikat, majd utána rögtön megkérdezi, hogy hívják.

A következő bekezdésben a történetvezetéssel foglalkozok, és bár semmi konkrétat nem írok, azt javaslom, aki minden infót szeretne elkerülni, ugorjon eggyel lejjebb.

A narratíva számos párhuzamot mutat Az Új Remény történetvezetésével. Ezt eleinte nagy pozitívumnak tartottam, mintha a készítők kikacsintanának a régi rajongókra, mintha azt sugallnák, hogy igen, egy ismerős utazásra indulunk, és ez – itt és most – egy új kezdet. A film második felében viszont egyre inkább zavart a sok párhuzamosság, ugyanis a korábbi epizódok ismeretében könnyen kikövetkeztethetővé váltak a fordulatok, nemcsak nagy vonalakban, hanem egész konkrét részletekre vonatkozóan is. Végtelen lehetőség állt Abrams előtt, akármerre elindíthatta volna az új trilógiát, de ő ahelyett, hogy egy új történetet talált ki, egyszerűen újraforgatta az Új Reményt.

A két főszereplő közül inkább a Rey-t alakító Daisy Ridley-t dicsérném, végre van egy olyan nőkarakter a Csillagok Háborújában, akinek életszerű személyiségfejlődést írtak, szép ívet rajzoltak annak, ahogy az epizód elején látott állapotból eljut a zárójelenetig, és Ridley egész jól hozta a karaktert. Finn – John Boyega – ellenben idegesítő, hisztérikus, és borzasztó izzadságszagú az az igyekezet, hogy a karakterből egy új Han Solót faragjanak, aki eleinte inkább a saját bőrét mentené, kimaradna a harcokból, aztán persze mégis a becsületes utat választja. Különösen gyenge a szereplő úgy, hogy végig ott van mellette az igazi Han Solo. Ez a film ugyanis Harrison Ford egyszemélyes játszótere, a teljes szereplőgárdát lemossa a színről, az ember 73 évesen olyan karizmatikus, hogy uralja az összes jelenetet, amiben szerepel.

Mindent összevetve sajnos csalódottan álltam fel a székből a film végén. A kiszámítható sztori megölte a katarzissal kecsegtető pillanatokat, és bár voltak pillanatok, amik rajongóként megdobogtatták a szívem – mint a Millennium Falcon első feltűnése, és az azt követő üldözős jelenet –, de ezek a pillanatok nem tudták ellensúlyozni a negatívumokat.

De legalább Jar-jar nem tűnt fel.

Schöngrundtner Tamás
további cikkek
Film az élet: híres jeleneteket újraalkotva utazik ez a pár Hétvezér Film az élet: híres jeleneteket újraalkotva utazik ez a pár Bizonyára mindenkivel megesett már, hogy utazás közben, ikonikus filmes és sorozatos helyszíneken járva egy picit a „fikció része lett”: pózba vágta magát és úgy tett a kamera előtt, mintha az adott filmjelenet hőse lenne. Többségünk esetében ez csak spontán poénkodás, akad azonban, aki egyenesen erre szervezi rá a nyaralását. 2024. május 5. 22:24 Senki sem nézi, de mindenki látja – bizonyítottan tévéfüggő a magyar Hétvezér Senki sem nézi, de mindenki látja – bizonyítottan tévéfüggő a magyar A csattanót az elején lelövöm: minden korosztályt beleértve a magyarok átlagosan 4 óra 49 percet tévéznek egy nap. Ezzel hazánk a top 10-ben van világszinten, ami azért is furcsa, mert egyre többször hangzik el a mondat: „Nekem tévém sincs, vagy már rég felmondtam a kábelszolgáltatónál. Csak a Netflix van.” Akkor mégis hogyan jön ki a matek? Kik ezek a tévéfüggő emberek és mit néznek a fekete dobozban? 2024. április 22. 1:29 Hófehérke kakaó színű, Shakespeare Júliája pedig afro-amerikai – klasszikus-kedvelő egyenlő rasszista? Hófehérke kakaó színű, Shakespeare Júliája pedig afro-amerikai – klasszikus-kedvelő egyenlő rasszista? Valamikor réges-régen egy királynő ült az ablakánál, varrogatott és közben nézte, hogy hullik a hó. Megszúrta az ujját, és pár csepp vére az ablakpárkányon gyűlt hóra esett. Míg a vért nézte a havon, azt kívánta, hogy bárcsak olyan gyermeke születne, akinek bőre fehér, mint a hó, az ajkai pirosak, mint a vér, és a haja fekete, akár az ében.    2024. április 14. 22:06 A vegán életmód és a fogadtatása Eszter A vegán életmód és a fogadtatása Nem, ez nem egy táplálkozási tanácsadás lesz arról, miként érdemes jó és megfelelő tápanyagú termékeket a szervezetünkbe vinni, csupán azon tapasztalatokat osztom most meg, amelyekkel egy kezdő, félig vegán szembesülök az elmúlt időszakban, ami a környezet reakcióját illeti. 2024. április 7. 22:50

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.