Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. november 25. Katalin
Veszprém
6°C
2024. november 25. Katalin
Veszprém
6°C

Megérkezett Budapestre az Uber

2016. január 18. 12:21 // Forrás: 444.hu, magyaridok.hu / címlapfotó: forbes
A közösségi alapon szerveződő „carsharing“ miatt Európa-szerte tüntetnek a taxisok. Budapesten sincs ez másképp.

A manapság egyre divatosabb közösségi alapon szerveződő szolgáltatások alapjaiban forgatják fel egyes iparágak működését. Egy nemzetközi tanulmány eredményeiből kiderül, hogy az ilyen vállalatok hatékonyságuknak köszönhetően nagy jövő elé néznek, azonban komoly fejtörést okozhatnak az adott terület gazdasági versenyzőinek. Vannak olyan országok, ahol az újszerű üzleti modell miatt a jogszabályi kereteken is változtatni kellett.

A közösségi alapon szerveződő szolgáltatások közös jellemzője, hogy hatékonyan fel tudják használni az eddig kihasználatlan erőforrásokat, tárgyi eszközöket. A legtöbbjük kizárólag internetes oldalakon és okostelefonos alkalmazásokon keresztül létezik, ami jelentősen olcsóbb működést biztosít a nagyvállalatokhoz képest. Ennek köszönhetően sokkal egyszerűbben tudnak belépni egy-egy új piacra is.

Az Uber

Hazánkba a napokban érkezett meg a világ legnépszerűbb közösségi autómegosztó szolgáltatása, az Uber. Az Uber működése egyszerű: ahelyett, hogy taxit hívnánk, egy okostelefonos alkalmazás segítségével választhatunk egy, a közelünkben autózó Uber sofőr közül. Az árak is kedvezőbbek egy taxinál, nincs fix tarifa, a díjat az határozza meg, hogy milyen autót és milyen sofőrt kértünk. Az üzleti modell lényege, hogy kiiktatja a közvetítő szereplőt – jelen esetben a taxitársaságot – és közvetlenül kapcsolja össze a keresletet a kínálattal. Uber sofőr pedig bárkiből lehet, ezért nincs szükség autóflottára vagy diszpécserközpontra.

Fotó: ForbesFotó: Forbes

Egy utazás után nincs közvetlen fizetés, az út árával az utas bankártyáját terhelik. A díj 80 százaléka a sofőrnek, a maradék 20 százalék pedig magának az Ubernek megy. A rendszer egyik legfontosabb eleme az értékelés. Minden alkalommal az utas és a sofőr is értékeli egymást, ami a nagyban befolyásolja, hogy a jövőben használhatjuk-e szolgáltatást. Az Uber zseniális ötlet, amivel mindenki nyer. Az utas olcsóbban érheti el a célját, a sofőr pedig egyfajta magánvállalkozásként kötetlenül dolgozhat.

Mégsem örül neki mindenki...

Az Uber terjedésének legnagyobb vesztesei a taxisok. A legtöbb nagyvárosban, így Budapesten is, a taxipiac verseny lehetőségei eléggé korlátozottak, nehéz beszerezni az engedélyeket, a taxik állapotára is szigorú szabályozások érvényesek, és akkor még nem beszéltünk a fix fuvardíjakról. Érthető, hogy a taxisok egyátalán nem örülnek az Ubernek. Párizsban, Londonban és most már Budapesten is taxisok ezrei tüntetnek a szolgáltaás ellen. A céljuk, hogy a kormány erőteljesen lépjen fel az Uber ellen, és tiltsa be azt. Brüsszelben egy helyi bíróság már be is tiltotta szolgáltatást, és komoly bírságokat szab ki azoknak, akik mégis használják azt. Ezt persze az Uber sem hagyta szó nélkül, és számos hasonló helyen a cég is jogi lépéseket tett. Szerintük a helyi cégek karteleznek.

Horváth Csaba, a Budapest Taxi vezérigazgatója a 444.hu kérdésére elmondta, hogy Budapesten létezik egy rendelet, ami tiltja a BKK engedélyei nélküli utaztatást. Az Uber szerinte a feketegazdaságot erősíti, olyan vállalkozókkal szemben, akik rendesen részt vesznek az adózásban.

Taxisok tüntetnek Budapesten. / fotó: 444.huTaxisok tüntetnek Budapesten. / fotó: 444.hu

Hétfőn nagyszabású demonstrációba kezdtek a budapesti taxisok is. Azt mondják, hogy addig nehezítik a főváros közlekedését, amíg az Uber letölthető a szolgáltatók áruházaiból.

Könnyen lehet, hogy demonstációval épp az ellenkezőjét érik el a taxisok. A londoni tüntetések után közel ezer százalékkal növekedett meg az Uberes utazások száma az európai városokban. Sokan ugyanis ennek köszönhetően hallottak először az alkalmazásról.

Az egyételműen látszik, hogy a helyzet egyre jobban fokozódik, és a döntéshozók egyelőre azt sem tudják, mivel állnak szemben. Az Uber idáig 45 ország 220 városában működik, és valószínűleg Budapesten is perekkel és jogszabályokkal próbálják majd kiszorítani a piacról. Az biztos, hogy az elkövetkező időszakban még rengetegszer fogunk hallani az Uber és a taxisok közötti parázs vitáról.

Csepely Máté
további cikkek
Képzelt tudósítás egy magyar sajtótájékoztatóról Hétvezér Képzelt tudósítás egy magyar sajtótájékoztatóról Figyelem! A következő tudósítás egyelőre egy meg nem történt sajtótájékoztatóról szól. Viszont a Tisza párt háza táján az elmúlt napokban nyilvánosságra került hangfelvételekből és az azokra adott magyarpéteri reakciókból kiindulva egyáltalán nem biztos, hogy a közeljövőben ne válna mindez valósággá. Véleménycikk. 2024. november 17. 21:18 Útmutató, hogyan állj ki magadért telefonon, miközben egy gép felel Hétvezér Útmutató, hogyan állj ki magadért telefonon, miközben egy gép felel Biztos rengeteg előnye van annak, amikor telefonos reklamáció során nem élő ember, hanem egy gép végzi el a kevéssé kellemes munkát, hiszen őszintén, ki ér rá naphosszat panaszokat hallgatni, ha nem egy gép. De vajon hogyan lehet kiállni a véleményünkért, amikor nem is érti, amit mondok? Útmutató (a negatív példa is példa) ahhoz, hogyan őrizzük meg a hidegvérünket egy ilyen esetben. 2024. november 3. 17:55 Minek nevezzelek? Hétvezér Minek nevezzelek? A köztereknek van egy hivatalos neve, de néha a köznyelv felülírja ezeket és általában az utóbbi nyer. Veszprém egyik lépcsőjénél pár év múlva kiderül, hogy valóban törvényszerű-e mindez. 2024. október 20. 23:06 Megfelelések a világ felé; te melyik pontban ismersz magadra? Hétvezér Megfelelések a világ felé; te melyik pontban ismersz magadra? Bizonyára mindannyian hordozunk magunkban megfeleléseket, nem csak önmagunk, nem csak a szüleink és közeli hozzátartozóink, szeretteink felé, hanem megfoghatatlan, körbe határolhatatlan dolgok felé is, mint a világ. A sejtjeinkig berögzült megfelelésekre történő ráismerés igazi felszabadultságot hozhat, de ezen túl nem árt elengedni is azokat... Akinek nem inge, persze ne vegye magára. 2024. október 7. 21:36

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.