Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. május 8. Mihály
Veszprém
13°C
2024. május 8. Mihály
Veszprém
13°C

A Facebook a média olvasztótégelye

2016. február 27. 22:35
Ma már a Facebook dönti el, hogy ki mit olvas. Valószínűleg ön is a közösségi oldalon talált rá erre a cikkre.

Úgy tizenöt éve, az internet széleskörű elterjedésével a médiakonvergencia-elmélet a médiakutatók kedvelt témája lett. Az elmélet leegyszerűsítve azt állította, hogy a média átalakulása abba az irányba tart, amikor nem lesznek majd tévécsatornák, rádióállomások meg hírportálok, hanem minden médium mindenféle tartalmakat gyárt. Badarság – gondolhatnánk –, hiszen az RTL ma is televízió, a Kossuth ma is rádió, az Index meg továbbra is portál.

Az elmúlt évtized második felének divatos kifejezése volt a webkettő. Az volt az elképzelés, hogy a hírportálok előbb-utóbb felhagynak azzal a gyakorlattal, hogy maguk állítják össze címlapjukat. Ehelyett az oldalak figyelnék a felhasználók szokásait és kapcsolati hálóját, az olvasók pedig saját és ismerőseik érdeklődési köre alapján összeállított személyes címlapokat kapnának. Badarság – gondolhatnánk –, hiszen az Origo meg a 24.hu meg úgy általában mindenki továbbra is maga állítja össze a címlapját.

Csakhogy mára a Facebook megvalósította mind a médiakonvergenciát, mind a webkettőt.

A legnagyobb közösségi oldal lett az a felület, ahol a tévék szöveges tartalmakat osztanak meg, a hírportálok videókat tesznek közzé, mindenki csinál mindent, és mi, felhasználók mindezt saját és ismerőseink érdeklődési köre alapján, személyre szabott tálalásban kapjuk.

A Facebook üzenőfala lett a világ minden médiumának közös címlapja.

Időközben az is kiderült, hogy a fenti elméletek a gyakorlatba átültetve is működnek: a Facebook alapjaiban változtatta meg a médiafogyasztási szokásokat, és mára valóban a legfontosabb tartalomelosztó központtá vált. Egyre inkább rá hagyatkozunk, azokat a cikkeket olvassuk, azokat a videókat nézzük, amik az üzenőfalunkon ránk találnak. Ez meg is látszik az olvasottsági adatokon: a Facebookon közzétett tartalmakra látványosan többen kattintanak, mint azokra az anyagokra, amik „csak” a címlapon jelennek meg.

A kék közösségi oldal jelentőségét minden kutatás alátámasztja, néhány héttel ezelőtt például az MTE megbízásából, az NMHH Médiatanácsának finanszírozásával az NRC készített egy felmérést, aminek tanulságai között az is szerepel, hogy a megkérdezettek "46%-a bevallása szerint van olyan oldal, amit csak Facebookon keresztül követ, 58%-nak pedig olyan, amit többnyire a közösségi oldalon néz, s csak ritkán látogatja magát a portált vagy blogot. Tízből kilenc felhasználó vallja, hogy továbbkattint, ha egy hírfolyamban megjelenő cikk felkelti az érdeklődését, s a hírportálok, blogok tartalmai meglehetősen nagy aktivitást is generálnak, hiszen a lájkolás, és a tovább osztás igen széles körben jellemző az ilyen tartalmak esetében."

A Facebook olyan helyzetbe hozta az online médiumokat, mint annak idején az internet elterjedése az ómédiát: aki okosan használja a kibontakozó lehetőségeket, az fejlődhet, aki viszont alábecsüli a felület jelentőségét, az lemarad a versenyben.

Nem is ragoznám tovább a sztorit, inkább megyek, és lájkolok néhány macskás gifet.

Schöngrundtner Tamás
további cikkek
Film az élet: híres jeleneteket újraalkotva utazik ez a pár Hétvezér Film az élet: híres jeleneteket újraalkotva utazik ez a pár Bizonyára mindenkivel megesett már, hogy utazás közben, ikonikus filmes és sorozatos helyszíneken járva egy picit a „fikció része lett”: pózba vágta magát és úgy tett a kamera előtt, mintha az adott filmjelenet hőse lenne. Többségünk esetében ez csak spontán poénkodás, akad azonban, aki egyenesen erre szervezi rá a nyaralását. 2024. május 5. 22:24 Senki sem nézi, de mindenki látja – bizonyítottan tévéfüggő a magyar Hétvezér Senki sem nézi, de mindenki látja – bizonyítottan tévéfüggő a magyar A csattanót az elején lelövöm: minden korosztályt beleértve a magyarok átlagosan 4 óra 49 percet tévéznek egy nap. Ezzel hazánk a top 10-ben van világszinten, ami azért is furcsa, mert egyre többször hangzik el a mondat: „Nekem tévém sincs, vagy már rég felmondtam a kábelszolgáltatónál. Csak a Netflix van.” Akkor mégis hogyan jön ki a matek? Kik ezek a tévéfüggő emberek és mit néznek a fekete dobozban? 2024. április 22. 1:29 Hófehérke kakaó színű, Shakespeare Júliája pedig afro-amerikai – klasszikus-kedvelő egyenlő rasszista? Hófehérke kakaó színű, Shakespeare Júliája pedig afro-amerikai – klasszikus-kedvelő egyenlő rasszista? Valamikor réges-régen egy királynő ült az ablakánál, varrogatott és közben nézte, hogy hullik a hó. Megszúrta az ujját, és pár csepp vére az ablakpárkányon gyűlt hóra esett. Míg a vért nézte a havon, azt kívánta, hogy bárcsak olyan gyermeke születne, akinek bőre fehér, mint a hó, az ajkai pirosak, mint a vér, és a haja fekete, akár az ében.    2024. április 14. 22:06 A vegán életmód és a fogadtatása Eszter A vegán életmód és a fogadtatása Nem, ez nem egy táplálkozási tanácsadás lesz arról, miként érdemes jó és megfelelő tápanyagú termékeket a szervezetünkbe vinni, csupán azon tapasztalatokat osztom most meg, amelyekkel egy kezdő, félig vegán szembesülök az elmúlt időszakban, ami a környezet reakcióját illeti. 2024. április 7. 22:50

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.