Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. november 22. Cecília
Veszprém
2°C
2024. november 22. Cecília
Veszprém
2°C

A Facebook a média olvasztótégelye

2016. február 27. 22:35
Ma már a Facebook dönti el, hogy ki mit olvas. Valószínűleg ön is a közösségi oldalon talált rá erre a cikkre.

Úgy tizenöt éve, az internet széleskörű elterjedésével a médiakonvergencia-elmélet a médiakutatók kedvelt témája lett. Az elmélet leegyszerűsítve azt állította, hogy a média átalakulása abba az irányba tart, amikor nem lesznek majd tévécsatornák, rádióállomások meg hírportálok, hanem minden médium mindenféle tartalmakat gyárt. Badarság – gondolhatnánk –, hiszen az RTL ma is televízió, a Kossuth ma is rádió, az Index meg továbbra is portál.

Az elmúlt évtized második felének divatos kifejezése volt a webkettő. Az volt az elképzelés, hogy a hírportálok előbb-utóbb felhagynak azzal a gyakorlattal, hogy maguk állítják össze címlapjukat. Ehelyett az oldalak figyelnék a felhasználók szokásait és kapcsolati hálóját, az olvasók pedig saját és ismerőseik érdeklődési köre alapján összeállított személyes címlapokat kapnának. Badarság – gondolhatnánk –, hiszen az Origo meg a 24.hu meg úgy általában mindenki továbbra is maga állítja össze a címlapját.

Csakhogy mára a Facebook megvalósította mind a médiakonvergenciát, mind a webkettőt.

A legnagyobb közösségi oldal lett az a felület, ahol a tévék szöveges tartalmakat osztanak meg, a hírportálok videókat tesznek közzé, mindenki csinál mindent, és mi, felhasználók mindezt saját és ismerőseink érdeklődési köre alapján, személyre szabott tálalásban kapjuk.

A Facebook üzenőfala lett a világ minden médiumának közös címlapja.

Időközben az is kiderült, hogy a fenti elméletek a gyakorlatba átültetve is működnek: a Facebook alapjaiban változtatta meg a médiafogyasztási szokásokat, és mára valóban a legfontosabb tartalomelosztó központtá vált. Egyre inkább rá hagyatkozunk, azokat a cikkeket olvassuk, azokat a videókat nézzük, amik az üzenőfalunkon ránk találnak. Ez meg is látszik az olvasottsági adatokon: a Facebookon közzétett tartalmakra látványosan többen kattintanak, mint azokra az anyagokra, amik „csak” a címlapon jelennek meg.

A kék közösségi oldal jelentőségét minden kutatás alátámasztja, néhány héttel ezelőtt például az MTE megbízásából, az NMHH Médiatanácsának finanszírozásával az NRC készített egy felmérést, aminek tanulságai között az is szerepel, hogy a megkérdezettek "46%-a bevallása szerint van olyan oldal, amit csak Facebookon keresztül követ, 58%-nak pedig olyan, amit többnyire a közösségi oldalon néz, s csak ritkán látogatja magát a portált vagy blogot. Tízből kilenc felhasználó vallja, hogy továbbkattint, ha egy hírfolyamban megjelenő cikk felkelti az érdeklődését, s a hírportálok, blogok tartalmai meglehetősen nagy aktivitást is generálnak, hiszen a lájkolás, és a tovább osztás igen széles körben jellemző az ilyen tartalmak esetében."

A Facebook olyan helyzetbe hozta az online médiumokat, mint annak idején az internet elterjedése az ómédiát: aki okosan használja a kibontakozó lehetőségeket, az fejlődhet, aki viszont alábecsüli a felület jelentőségét, az lemarad a versenyben.

Nem is ragoznám tovább a sztorit, inkább megyek, és lájkolok néhány macskás gifet.

Schöngrundtner Tamás
további cikkek
Képzelt tudósítás egy magyar sajtótájékoztatóról Hétvezér Képzelt tudósítás egy magyar sajtótájékoztatóról Figyelem! A következő tudósítás egyelőre egy meg nem történt sajtótájékoztatóról szól. Viszont a Tisza párt háza táján az elmúlt napokban nyilvánosságra került hangfelvételekből és az azokra adott magyarpéteri reakciókból kiindulva egyáltalán nem biztos, hogy a közeljövőben ne válna mindez valósággá. Véleménycikk. 2024. november 17. 21:18 Útmutató, hogyan állj ki magadért telefonon, miközben egy gép felel Hétvezér Útmutató, hogyan állj ki magadért telefonon, miközben egy gép felel Biztos rengeteg előnye van annak, amikor telefonos reklamáció során nem élő ember, hanem egy gép végzi el a kevéssé kellemes munkát, hiszen őszintén, ki ér rá naphosszat panaszokat hallgatni, ha nem egy gép. De vajon hogyan lehet kiállni a véleményünkért, amikor nem is érti, amit mondok? Útmutató (a negatív példa is példa) ahhoz, hogyan őrizzük meg a hidegvérünket egy ilyen esetben. 2024. november 3. 17:55 Minek nevezzelek? Hétvezér Minek nevezzelek? A köztereknek van egy hivatalos neve, de néha a köznyelv felülírja ezeket és általában az utóbbi nyer. Veszprém egyik lépcsőjénél pár év múlva kiderül, hogy valóban törvényszerű-e mindez. 2024. október 20. 23:06 Megfelelések a világ felé; te melyik pontban ismersz magadra? Hétvezér Megfelelések a világ felé; te melyik pontban ismersz magadra? Bizonyára mindannyian hordozunk magunkban megfeleléseket, nem csak önmagunk, nem csak a szüleink és közeli hozzátartozóink, szeretteink felé, hanem megfoghatatlan, körbe határolhatatlan dolgok felé is, mint a világ. A sejtjeinkig berögzült megfelelésekre történő ráismerés igazi felszabadultságot hozhat, de ezen túl nem árt elengedni is azokat... Akinek nem inge, persze ne vegye magára. 2024. október 7. 21:36

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.