Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. november 22. Cecília
Veszprém
1°C
2024. november 22. Cecília
Veszprém
1°C

A számítógépes játékok nem ördögtől valók!

2016. június 3. 12:12 // Forrás: Nyugat
Tudomány, gyerekek! A számítógépes játékok meglepő módon rengeteg pozitív hatással vannak gyerekekre és felnőttekre egyaránt!

Úgy tűnik a videójátékok éppen arra nevelik a gyermekeinket, amire a mai modern világban szükségük lesz, legalábbis egyre több tudományos kutatás szerint a videójátékoknak igen sok pozitív hatása is lehet.

Gyorsabb tanulás, jobb összpontosítási képesség, több feladat egyszeri végzésének képessége, pontosabb becslés, jobb térbeli tájékozódás, és ez csak néhány azon képességek közül, amit fejleszthetünk a számítógépes játékokkal. Sőt, néhány játék képes a szociális készségek, az empátia fejlesztésére is – összegzi az eredményeket a gameshop.hu, a BBC-re hivatkozva.

A közbeszédet ebben a témában is az érzelmek mozgatják és a vélemények igen szélsőségesek, de a kutatók szerint mivel a társadalom egyre nagyobb része játszik, ezért túl kell lépni az általánosításokon, és mérni kell a videójátékok hatását.

Daphne Bavelier a New York Rochester Egyetem neurológusa szerint: „Tudjuk, hogy vannak hasznos tápanyagok és károsak is, mégsem mondjuk azt, hogy emiatt az étkezés önmagában jó, vagy rossz. Ugyan ez a helyzet a videójátékokkal is.”

Bavalier volt az egyike, aki a videójátékok pozitív hatására először rámutatott. Egy mentális teszten egyes alanyok kiugróan jól teljesítettek, és kiderült, hogy ezek a fiatalok az akciójátékok megszállottjai.

Az akkor népszerű Counter Strike nevű videójáték azonnali döntési helyzeteket teremtett, ennek köszönhetően nagymértékben javult a játékosok perifériális látása, információ-feldolgozó képessége. Bavalier kísérletei során kiderítette, hogy azok, akik hetente legalább négy napot játszottak ilyen játékokkal lényegesen jobban teljesítettek az összetett információk feldolgozásában, vagy több feladattal történő egyszeri munkában, mint társaik. Ez azért is érdekes, mert éppen ezek azok a képességek, amit az információs társadalom megkövetel a munkavállalóktól.

Joseph Chisholm pszichológus szerint az akciójátékok arra tanítják a személyeket, hogy jobban összpontosítsanak a feladatra, méghozzá sikeresen.

Egy másik kísérletben arra kérték az amúgy nem számítógépező résztvevőket, hogy egy másik videójátékkal, a Medal of Honorral játszanak rendszeresen. A kísérlet során már tíz nap elegendő volt ahhoz, hogy a résztvevők észlelő és befogadó képessége lényegesen javuljanak.

Bavalier itt nem állt meg, arra is kíváncsi volt, miért teljesítenek jobban a videójátékokat használó kísérleti személyek. EEG használatával sikerült kideríteni, hogy bár mindkét csoport koncentrációs képessége hasonló volt „a játékosok sokkal jobban kiszűrték az irreleváns zavaró vizuális információkat, és így gyorsabb és pontosabb döntéseket tudnak hozni” – nyilatkozta Bavalier.

Bavalier eredményei nem egyedülállóak, sőt egyre nagyobb számú kutatás erősíti meg eredményeit, a neves Berkeley Egyetemtől kezdve egészen európai kutatókig. Bavalier most azon dolgozik, hogy olyan videójátékokat dolgozzanak ki, amelyek fejlesztik a tanulók matematikai képességeit.

Bár kétségtelen, hogy a videójátékoknak lehetnek káros hatásai, de ahogy a tudomány legfrissebb eredményei mutatják, létezik pozitív hatás is. Úgy tűnik ez a terület is felsorakozik azok közé, ahol nincs egyértelműen jó, vagy rossz, hanem a használón és használaton múlik, hogy végül a pozitív, vagy a negatív hatásokkal lesznek többségben.

Szabó Virág
további cikkek
Képzelt tudósítás egy magyar sajtótájékoztatóról Hétvezér Képzelt tudósítás egy magyar sajtótájékoztatóról Figyelem! A következő tudósítás egyelőre egy meg nem történt sajtótájékoztatóról szól. Viszont a Tisza párt háza táján az elmúlt napokban nyilvánosságra került hangfelvételekből és az azokra adott magyarpéteri reakciókból kiindulva egyáltalán nem biztos, hogy a közeljövőben ne válna mindez valósággá. Véleménycikk. 2024. november 17. 21:18 Útmutató, hogyan állj ki magadért telefonon, miközben egy gép felel Hétvezér Útmutató, hogyan állj ki magadért telefonon, miközben egy gép felel Biztos rengeteg előnye van annak, amikor telefonos reklamáció során nem élő ember, hanem egy gép végzi el a kevéssé kellemes munkát, hiszen őszintén, ki ér rá naphosszat panaszokat hallgatni, ha nem egy gép. De vajon hogyan lehet kiállni a véleményünkért, amikor nem is érti, amit mondok? Útmutató (a negatív példa is példa) ahhoz, hogyan őrizzük meg a hidegvérünket egy ilyen esetben. 2024. november 3. 17:55 Minek nevezzelek? Hétvezér Minek nevezzelek? A köztereknek van egy hivatalos neve, de néha a köznyelv felülírja ezeket és általában az utóbbi nyer. Veszprém egyik lépcsőjénél pár év múlva kiderül, hogy valóban törvényszerű-e mindez. 2024. október 20. 23:06 Megfelelések a világ felé; te melyik pontban ismersz magadra? Hétvezér Megfelelések a világ felé; te melyik pontban ismersz magadra? Bizonyára mindannyian hordozunk magunkban megfeleléseket, nem csak önmagunk, nem csak a szüleink és közeli hozzátartozóink, szeretteink felé, hanem megfoghatatlan, körbe határolhatatlan dolgok felé is, mint a világ. A sejtjeinkig berögzült megfelelésekre történő ráismerés igazi felszabadultságot hozhat, de ezen túl nem árt elengedni is azokat... Akinek nem inge, persze ne vegye magára. 2024. október 7. 21:36

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.