Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. május 20. Bernát, Felícia
Veszprém
20°C
2024. május 20. Bernát, Felícia
Veszprém
20°C

A számítógépes játékok nem ördögtől valók!

2016. június 3. 12:12 // Forrás: Nyugat
Tudomány, gyerekek! A számítógépes játékok meglepő módon rengeteg pozitív hatással vannak gyerekekre és felnőttekre egyaránt!

Úgy tűnik a videójátékok éppen arra nevelik a gyermekeinket, amire a mai modern világban szükségük lesz, legalábbis egyre több tudományos kutatás szerint a videójátékoknak igen sok pozitív hatása is lehet.

Gyorsabb tanulás, jobb összpontosítási képesség, több feladat egyszeri végzésének képessége, pontosabb becslés, jobb térbeli tájékozódás, és ez csak néhány azon képességek közül, amit fejleszthetünk a számítógépes játékokkal. Sőt, néhány játék képes a szociális készségek, az empátia fejlesztésére is – összegzi az eredményeket a gameshop.hu, a BBC-re hivatkozva.

A közbeszédet ebben a témában is az érzelmek mozgatják és a vélemények igen szélsőségesek, de a kutatók szerint mivel a társadalom egyre nagyobb része játszik, ezért túl kell lépni az általánosításokon, és mérni kell a videójátékok hatását.

Daphne Bavelier a New York Rochester Egyetem neurológusa szerint: „Tudjuk, hogy vannak hasznos tápanyagok és károsak is, mégsem mondjuk azt, hogy emiatt az étkezés önmagában jó, vagy rossz. Ugyan ez a helyzet a videójátékokkal is.”

Bavalier volt az egyike, aki a videójátékok pozitív hatására először rámutatott. Egy mentális teszten egyes alanyok kiugróan jól teljesítettek, és kiderült, hogy ezek a fiatalok az akciójátékok megszállottjai.

Az akkor népszerű Counter Strike nevű videójáték azonnali döntési helyzeteket teremtett, ennek köszönhetően nagymértékben javult a játékosok perifériális látása, információ-feldolgozó képessége. Bavalier kísérletei során kiderítette, hogy azok, akik hetente legalább négy napot játszottak ilyen játékokkal lényegesen jobban teljesítettek az összetett információk feldolgozásában, vagy több feladattal történő egyszeri munkában, mint társaik. Ez azért is érdekes, mert éppen ezek azok a képességek, amit az információs társadalom megkövetel a munkavállalóktól.

Joseph Chisholm pszichológus szerint az akciójátékok arra tanítják a személyeket, hogy jobban összpontosítsanak a feladatra, méghozzá sikeresen.

Egy másik kísérletben arra kérték az amúgy nem számítógépező résztvevőket, hogy egy másik videójátékkal, a Medal of Honorral játszanak rendszeresen. A kísérlet során már tíz nap elegendő volt ahhoz, hogy a résztvevők észlelő és befogadó képessége lényegesen javuljanak.

Bavalier itt nem állt meg, arra is kíváncsi volt, miért teljesítenek jobban a videójátékokat használó kísérleti személyek. EEG használatával sikerült kideríteni, hogy bár mindkét csoport koncentrációs képessége hasonló volt „a játékosok sokkal jobban kiszűrték az irreleváns zavaró vizuális információkat, és így gyorsabb és pontosabb döntéseket tudnak hozni” – nyilatkozta Bavalier.

Bavalier eredményei nem egyedülállóak, sőt egyre nagyobb számú kutatás erősíti meg eredményeit, a neves Berkeley Egyetemtől kezdve egészen európai kutatókig. Bavalier most azon dolgozik, hogy olyan videójátékokat dolgozzanak ki, amelyek fejlesztik a tanulók matematikai képességeit.

Bár kétségtelen, hogy a videójátékoknak lehetnek káros hatásai, de ahogy a tudomány legfrissebb eredményei mutatják, létezik pozitív hatás is. Úgy tűnik ez a terület is felsorakozik azok közé, ahol nincs egyértelműen jó, vagy rossz, hanem a használón és használaton múlik, hogy végül a pozitív, vagy a negatív hatásokkal lesznek többségben.

Szabó Virág
további cikkek
,Hogyan legyél influencer' gyorstalpaló Dóri ,Hogyan legyél influencer' gyorstalpaló Marketing szempontból a legjobb fogás az élő szövet reklámtábla-ipar, amikor az ész és a tehetség nem kell, hogy párosuljon se egymással, se semmi egyébbel.   tegnap 22:05 Nem minden vadállat férfi, de minden férfi… Nem minden vadállat férfi, de minden férfi… Rendkívül furcsa, provokatív kérdést tett fel hét nőnek nemrégiben egy népszerű, külföldi tiktoker. A kérdés így szólt: inkább egy medvével, avagy sokkal inkább egy idegen férfival találkoznának egy elhagyatott erdőben? 2024. május 12. 21:18 Film az élet: híres jeleneteket újraalkotva utazik ez a pár Hétvezér Film az élet: híres jeleneteket újraalkotva utazik ez a pár Bizonyára mindenkivel megesett már, hogy utazás közben, ikonikus filmes és sorozatos helyszíneken járva egy picit a „fikció része lett”: pózba vágta magát és úgy tett a kamera előtt, mintha az adott filmjelenet hőse lenne. Többségünk esetében ez csak spontán poénkodás, akad azonban, aki egyenesen erre szervezi rá a nyaralását. 2024. május 5. 22:24 Senki sem nézi, de mindenki látja – bizonyítottan tévéfüggő a magyar Hétvezér Senki sem nézi, de mindenki látja – bizonyítottan tévéfüggő a magyar A csattanót az elején lelövöm: minden korosztályt beleértve a magyarok átlagosan 4 óra 49 percet tévéznek egy nap. Ezzel hazánk a top 10-ben van világszinten, ami azért is furcsa, mert egyre többször hangzik el a mondat: „Nekem tévém sincs, vagy már rég felmondtam a kábelszolgáltatónál. Csak a Netflix van.” Akkor mégis hogyan jön ki a matek? Kik ezek a tévéfüggő emberek és mit néznek a fekete dobozban? 2024. április 22. 1:29

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.