Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. május 20. Bernát, Felícia
Veszprém
16°C
2024. május 20. Bernát, Felícia
Veszprém
16°C

Elnézést, milyen évet írunk?

2016. július 5. 19:12
Átfutottam az idén megjelenő filmek listáját. Tarzan, Ben-Hur, A dzsungel könyve.

Úgy tűnik, Hollywood végleg kifogyott az eredeti ötletekből, a kígyó a saját farkába harap, rekurzívvá vált a filmgyártás, újra meg újra ugyanazokat a mozikat forgatják le.

A remake-vihar persze nem most keletkezett, újabb meg újabb hullámokban támad, és valahányszor partot ér, mindig lerak valami szemetet a strand homokjába. Elszomorító, hogy abból a pénzből és munkából, amit ezekbe a filmekbe fektettek, valami értékeset és újat is létre lehetett volna hozni. Persze egyszerűbb ez így, nem kell gondolkozni, csak jó háziasszony módjára követni kell a receptben leírtakat, hogy fogyasztható eredményt kapjunk.

Minden tiszteletem a jó háziasszonyoké, de attól, hogy valaki tud főzni, még nem lesz séf. Ahhoz valami több kell.

Bármennyire jó is egy remake, szinte biztosan elmarad a katarzis, hiszen nincs meglepetés-faktor, ezeket a filmeket már láttuk egyszer. Tarzan már nem lesz akkora mánia, mint a negyvenes években volt, a Ben-Hur nem fog 11 Oscart nyerni, mint 1960-ban. A dzsungel könyvét persze bármikor el lehet adni, mert a célközönségének minden vicc új - ráadásul itt egy nagyon jó "viccről" van szó.

Hozzá kell tennem, hogy ezek a történetek persze már akkor sem voltak újak, amikor újak voltak.

Johnny Weissmüller 1932 és '48 között tizenkétszer játszotta el Tarzant, maga a történet azonban nem a két világháború között született, hanem még 1912-ben: ekkor jelent meg először a karakter Edgar Rice Burroughs magazinokban publikált regényében, ami 24 folytatást ért meg.

A dzsungel könyvét sem 1967-ben találta fel a Disney, az már 1894-ben megjelent regényként Rudyard Kipling tollából. A történet ugyanabból az alapfeltevésből indul ki, mint húsz évvel később a Tarzan – egy elveszett gyereket az állatok nevelnek fel a dzsungelben – ám míg A dzsungel könyve irodalmilag értékelhető darab, ami a La Fontaine-i hagyományokhoz visszatérve, azokra és az indai mese- és mondavilágra építve, emberi tulajdonságokkal felruházott állatokon keresztül a szó szerinti történeten túlmutató jelentéstartalommal bír, színes-szagos szimbólumrendszert épít fel, csodálatos mese, addig a Tarzan… a szórakoztatáson kívül nem sok értéket felmutató ponyva. Így – bármennyire is kiráz a hideg a feldolgozásoktól – A dzsungel könyvétől nem tanácsolnék el senkit, nézzék meg a gyerekkel, csak jót tehet neki.

Azt sem értem, hogy kinek szól az új Ben-Hur film. Annak a generációnak, aki az 1959-es Ben-Hur zsenialitásán nőtt fel, Jack Huston nem fogja pótolni Charlton Hestont. Annak a generációnak, aki az elmúlt másfél évtizedben évente kétszer ismételt Gladiátoron nőtt fel, az a rossz hírem van, hogy Huston még csak nem is egy Russel Crowe. Óriási bátorságra vall újraforgatni egy 11 Oscarral jutalmazott filmet, de elég gyanús, hogy még a Gladiátor öt aranyszobrocskájának sem jut a közelébe. Kérdés persze, hogy milyen lesz a mozi, hogy egy látványos, de butácska akciófilmet kapunk, vagy képes lesz-e átadni azt az üzenetet, ami miatt a Ben-Hur beírta magát a világirodalom nagykönyvébe.

Lew Wallace 1880-ban megjelent regénye, bár nagyon hasonló történetet ír le, mint a Gladiátor (ha a Tarzant A dzsungel könyve feldolgozásának neveztem, a Gladiátort sem kímélhetem meg ettől a jelzőtől), Maximus és Ben-Hur is magas rangú férfiak, akik érdemtelenül – árulás révén – rabszolgasorba kerülnek. Miután elsajátították a túlélés fortélyait, mindkettejüket az motiválja, hogy bosszút álljanak családjukért. A különbség az, hogy Ben-Hur – elsősorban a történetben többször is felbukkanó Jézus hatására – végül megtalálja a lelki békét, és belátja, hogy a megbocsátás a legnagyobb erény.

És ezt a történetet Timur Bekmambetov rendezi, aki olyan filmekhez adta a nevét, mint az Abraham Lincoln, a vámpírvadász. Az Úr irgalmazzon nekünk!

Az imént pozitív példaként hivatkoztam a Gladiátorra, mert szerintem ez a módja annak, hogy feldolgozzunk egy történetet: Ridley Scott filmjében van önálló gondolat, képes ugyanabból a gondolatmenetből egy új végkövetkeztetésre eljutni. És ami a legfontosabb: a Gladiátor a saját jogán lett sikeres, nem volt szüksége arra, hogy egy korábban jól bejáratott brand hívószavait használva csalogassa moziba a nézőket.

A nyárra én tehát a következő filmeket ajánlom: Tarzan, a majomember (1932), Ben-Hur (1959), A dzsungel könyve (1967), Gladiátor (2000).

Aki mégis inkább az idei feldolgozásoknál maradna, annak van még egy jó hírem a végére: szeptemberben jön az új A hét mesterlövész.

Schöngrundtner Tamás
további cikkek
,Hogyan legyél influencer' gyorstalpaló Dóri ,Hogyan legyél influencer' gyorstalpaló Marketing szempontból a legjobb fogás az élő szövet reklámtábla-ipar, amikor az ész és a tehetség nem kell, hogy párosuljon se egymással, se semmi egyébbel.   tegnap 22:05 Nem minden vadállat férfi, de minden férfi… Nem minden vadállat férfi, de minden férfi… Rendkívül furcsa, provokatív kérdést tett fel hét nőnek nemrégiben egy népszerű, külföldi tiktoker. A kérdés így szólt: inkább egy medvével, avagy sokkal inkább egy idegen férfival találkoznának egy elhagyatott erdőben? 2024. május 12. 21:18 Film az élet: híres jeleneteket újraalkotva utazik ez a pár Hétvezér Film az élet: híres jeleneteket újraalkotva utazik ez a pár Bizonyára mindenkivel megesett már, hogy utazás közben, ikonikus filmes és sorozatos helyszíneken járva egy picit a „fikció része lett”: pózba vágta magát és úgy tett a kamera előtt, mintha az adott filmjelenet hőse lenne. Többségünk esetében ez csak spontán poénkodás, akad azonban, aki egyenesen erre szervezi rá a nyaralását. 2024. május 5. 22:24 Senki sem nézi, de mindenki látja – bizonyítottan tévéfüggő a magyar Hétvezér Senki sem nézi, de mindenki látja – bizonyítottan tévéfüggő a magyar A csattanót az elején lelövöm: minden korosztályt beleértve a magyarok átlagosan 4 óra 49 percet tévéznek egy nap. Ezzel hazánk a top 10-ben van világszinten, ami azért is furcsa, mert egyre többször hangzik el a mondat: „Nekem tévém sincs, vagy már rég felmondtam a kábelszolgáltatónál. Csak a Netflix van.” Akkor mégis hogyan jön ki a matek? Kik ezek a tévéfüggő emberek és mit néznek a fekete dobozban? 2024. április 22. 1:29

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.