Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. november 22. Cecília
Veszprém
1°C
2024. november 22. Cecília
Veszprém
1°C

Elnézést, milyen évet írunk?

2016. július 5. 19:12
Átfutottam az idén megjelenő filmek listáját. Tarzan, Ben-Hur, A dzsungel könyve.

Úgy tűnik, Hollywood végleg kifogyott az eredeti ötletekből, a kígyó a saját farkába harap, rekurzívvá vált a filmgyártás, újra meg újra ugyanazokat a mozikat forgatják le.

A remake-vihar persze nem most keletkezett, újabb meg újabb hullámokban támad, és valahányszor partot ér, mindig lerak valami szemetet a strand homokjába. Elszomorító, hogy abból a pénzből és munkából, amit ezekbe a filmekbe fektettek, valami értékeset és újat is létre lehetett volna hozni. Persze egyszerűbb ez így, nem kell gondolkozni, csak jó háziasszony módjára követni kell a receptben leírtakat, hogy fogyasztható eredményt kapjunk.

Minden tiszteletem a jó háziasszonyoké, de attól, hogy valaki tud főzni, még nem lesz séf. Ahhoz valami több kell.

Bármennyire jó is egy remake, szinte biztosan elmarad a katarzis, hiszen nincs meglepetés-faktor, ezeket a filmeket már láttuk egyszer. Tarzan már nem lesz akkora mánia, mint a negyvenes években volt, a Ben-Hur nem fog 11 Oscart nyerni, mint 1960-ban. A dzsungel könyvét persze bármikor el lehet adni, mert a célközönségének minden vicc új - ráadásul itt egy nagyon jó "viccről" van szó.

Hozzá kell tennem, hogy ezek a történetek persze már akkor sem voltak újak, amikor újak voltak.

Johnny Weissmüller 1932 és '48 között tizenkétszer játszotta el Tarzant, maga a történet azonban nem a két világháború között született, hanem még 1912-ben: ekkor jelent meg először a karakter Edgar Rice Burroughs magazinokban publikált regényében, ami 24 folytatást ért meg.

A dzsungel könyvét sem 1967-ben találta fel a Disney, az már 1894-ben megjelent regényként Rudyard Kipling tollából. A történet ugyanabból az alapfeltevésből indul ki, mint húsz évvel később a Tarzan – egy elveszett gyereket az állatok nevelnek fel a dzsungelben – ám míg A dzsungel könyve irodalmilag értékelhető darab, ami a La Fontaine-i hagyományokhoz visszatérve, azokra és az indai mese- és mondavilágra építve, emberi tulajdonságokkal felruházott állatokon keresztül a szó szerinti történeten túlmutató jelentéstartalommal bír, színes-szagos szimbólumrendszert épít fel, csodálatos mese, addig a Tarzan… a szórakoztatáson kívül nem sok értéket felmutató ponyva. Így – bármennyire is kiráz a hideg a feldolgozásoktól – A dzsungel könyvétől nem tanácsolnék el senkit, nézzék meg a gyerekkel, csak jót tehet neki.

Azt sem értem, hogy kinek szól az új Ben-Hur film. Annak a generációnak, aki az 1959-es Ben-Hur zsenialitásán nőtt fel, Jack Huston nem fogja pótolni Charlton Hestont. Annak a generációnak, aki az elmúlt másfél évtizedben évente kétszer ismételt Gladiátoron nőtt fel, az a rossz hírem van, hogy Huston még csak nem is egy Russel Crowe. Óriási bátorságra vall újraforgatni egy 11 Oscarral jutalmazott filmet, de elég gyanús, hogy még a Gladiátor öt aranyszobrocskájának sem jut a közelébe. Kérdés persze, hogy milyen lesz a mozi, hogy egy látványos, de butácska akciófilmet kapunk, vagy képes lesz-e átadni azt az üzenetet, ami miatt a Ben-Hur beírta magát a világirodalom nagykönyvébe.

Lew Wallace 1880-ban megjelent regénye, bár nagyon hasonló történetet ír le, mint a Gladiátor (ha a Tarzant A dzsungel könyve feldolgozásának neveztem, a Gladiátort sem kímélhetem meg ettől a jelzőtől), Maximus és Ben-Hur is magas rangú férfiak, akik érdemtelenül – árulás révén – rabszolgasorba kerülnek. Miután elsajátították a túlélés fortélyait, mindkettejüket az motiválja, hogy bosszút álljanak családjukért. A különbség az, hogy Ben-Hur – elsősorban a történetben többször is felbukkanó Jézus hatására – végül megtalálja a lelki békét, és belátja, hogy a megbocsátás a legnagyobb erény.

És ezt a történetet Timur Bekmambetov rendezi, aki olyan filmekhez adta a nevét, mint az Abraham Lincoln, a vámpírvadász. Az Úr irgalmazzon nekünk!

Az imént pozitív példaként hivatkoztam a Gladiátorra, mert szerintem ez a módja annak, hogy feldolgozzunk egy történetet: Ridley Scott filmjében van önálló gondolat, képes ugyanabból a gondolatmenetből egy új végkövetkeztetésre eljutni. És ami a legfontosabb: a Gladiátor a saját jogán lett sikeres, nem volt szüksége arra, hogy egy korábban jól bejáratott brand hívószavait használva csalogassa moziba a nézőket.

A nyárra én tehát a következő filmeket ajánlom: Tarzan, a majomember (1932), Ben-Hur (1959), A dzsungel könyve (1967), Gladiátor (2000).

Aki mégis inkább az idei feldolgozásoknál maradna, annak van még egy jó hírem a végére: szeptemberben jön az új A hét mesterlövész.

Schöngrundtner Tamás
további cikkek
Képzelt tudósítás egy magyar sajtótájékoztatóról Hétvezér Képzelt tudósítás egy magyar sajtótájékoztatóról Figyelem! A következő tudósítás egyelőre egy meg nem történt sajtótájékoztatóról szól. Viszont a Tisza párt háza táján az elmúlt napokban nyilvánosságra került hangfelvételekből és az azokra adott magyarpéteri reakciókból kiindulva egyáltalán nem biztos, hogy a közeljövőben ne válna mindez valósággá. Véleménycikk. 2024. november 17. 21:18 Útmutató, hogyan állj ki magadért telefonon, miközben egy gép felel Hétvezér Útmutató, hogyan állj ki magadért telefonon, miközben egy gép felel Biztos rengeteg előnye van annak, amikor telefonos reklamáció során nem élő ember, hanem egy gép végzi el a kevéssé kellemes munkát, hiszen őszintén, ki ér rá naphosszat panaszokat hallgatni, ha nem egy gép. De vajon hogyan lehet kiállni a véleményünkért, amikor nem is érti, amit mondok? Útmutató (a negatív példa is példa) ahhoz, hogyan őrizzük meg a hidegvérünket egy ilyen esetben. 2024. november 3. 17:55 Minek nevezzelek? Hétvezér Minek nevezzelek? A köztereknek van egy hivatalos neve, de néha a köznyelv felülírja ezeket és általában az utóbbi nyer. Veszprém egyik lépcsőjénél pár év múlva kiderül, hogy valóban törvényszerű-e mindez. 2024. október 20. 23:06 Megfelelések a világ felé; te melyik pontban ismersz magadra? Hétvezér Megfelelések a világ felé; te melyik pontban ismersz magadra? Bizonyára mindannyian hordozunk magunkban megfeleléseket, nem csak önmagunk, nem csak a szüleink és közeli hozzátartozóink, szeretteink felé, hanem megfoghatatlan, körbe határolhatatlan dolgok felé is, mint a világ. A sejtjeinkig berögzült megfelelésekre történő ráismerés igazi felszabadultságot hozhat, de ezen túl nem árt elengedni is azokat... Akinek nem inge, persze ne vegye magára. 2024. október 7. 21:36

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.