2021. november 30.
//
András, Andor névnap

Ez nem KRESZ, hanem józan ész kérdése

2016. július 18. 11:49
Lassan járj, tovább érsz – tartja a mondás. Néha viszont abba is bele lehet halni, ha megáll az ember.

Épül-szépül a nyolcvankettes út, ez azonban azzal jár, hogy néha munkagépeket kell kerülgetni, és időnként jelzőőrök irányításával félpályán halad a forgalom – ez pedig torlódáshoz vezet. Több kilométeres torlódáshoz – a múlt héten jó húsz percen át rostokoltam két és fél kilométerre az átengedőponttól, és messze nem én voltam az utolsó a sorban (nem tartozik a cikk fő témájához, de ha már itt tartunk, megemlítem: talán okosabban is lehetne szervezni a forgalomirányítást).

Munkagépeket kell kerülgetni a 82-esenMunkagépeket kell kerülgetni a 82-esen

Egy ilyen torlódás közben figyeltem fel egy józan ésszel nehezen feldolgozható forgalmi helyzetre. A 82-es utat ugyanis vasúti sín keresztezi néhány száz méterre attól a ponttól, ahol a múlt héten zajló munkálatok miatt feltartóztatták a forgalmat, a kocsisor pedig, mint már említettem, ennél bőven hosszabb volt.

Gondolom összerakták már, hova akarok kilyukadni: volt, aki az előtte haladóra szorosan felzárkózva a vasúti kereszteződésben állt meg, és természetesen a mögötte haladó is szorosan felzárkózott, nehogy lemaradjon valamiről.

Emberünk azzal szembesült, hogy ott ül egy autóban, ami a vasúti sínen parkol, és se előre, se hátra nincs mozgástere, hogy szorult helyzetéből kimenekülhessen. Azt is említettem már, hogy jó húsz percet vártam, mire a jelzőőrök megfordították a forgalom irányát – a forróságban szenvedtem, mint a kutya, de annyira biztosan nem izzadtam, mint az, aki ezt a húsz percet a vasúti kereszteződésben üldögélve töltötte.

Vasúti kereszteződés a 82-esen, EplénynélVasúti kereszteződés a 82-esen, Eplénynél

Valódi veszélyben egyébként valószínűleg akkor sem lett volna, ha jön a vonat: Győr irányából olyan közel van a zirci vasútállomás, hogy a szerelvénynek nem lett volna ideje és lehetősége annyira felgyorsítani, hogy ne tudjon időben megállni, Veszprém felől pedig egy majdnem 3,5 kilométeres egyenes szakasz vezeti rá a vonatot a kereszteződésre, így a mozdonyvezetőnek bőven lett volna ideje reagálni a helyzetre. A Veszprém-Győr vonalon közlekedő vonatok amúgy sincsenek olyan műszaki állapotban, hogy gyorsnak nevezhető tempóra legyenek képesek (valószínűleg ezek a kocsik azért vannak még működőképes állapotban, mert utasok híján nincs, aki amortizálja őket).

Az elmúlt napokban a készülőfélben lévő új KRESZ kapcsán felmerült, hogy minden autósnak újra le kellene vizsgáznia. Nem tudom, mennyi értelme lenne: a szabályok ismerete nem sokat ér, ha hiányzik a józan paraszti ész.

Söge

További cikkek

Pénteki bevetésre készül a Magyar Közút megyénkben
Pénteki bevetésre készül a Magyar Közút megyénkben
Az Országos Meteorológiai Szolgálat előrejelzései alapján többek között Veszprém megyében pénteken már havazás várható. Egyelőre bizonytalan, hogy mekkora mennyiségű hó hullhat, de a Magyar Közút Nonprofit Zrt. érintett mérnökségei a szükséges előszórási, majd a hóeltakarítási munkákról is ütemezetten gondoskodni fognak.
Bicajozni jó, Szentgál és Herend között pedig már könnyebb is
Bicajozni jó, Szentgál és Herend között pedig már könnyebb is
A két települést összekötő több mint három kilométeres szakaszon új kerékpáros pihenőket és a nyomvonalat jelző táblákat is átadtak vasárnap.
Az adatdzsinn kiszabadult, és már nem tehetjük vissza a palackba
Az adatdzsinn kiszabadult, és már nem tehetjük vissza a palackba
Felfoghatatlan mennyiségű információt termelünk nap mint nap, ám ez kontextus nélkül értéktelen. Vajon mihez kezdünk a rendelkezésre álló adathalmazzal? Örök életre törekszünk? Egy hazai rendezvényen nemzetközi sztárszakértők próbálták megjósolni, milyen jövő várhat az adatvezérelt emberiségre.
Elkészült, hétfőtől használható az új Budapest úti csomópont
Elkészült, hétfőtől használható az új Budapest úti csomópont
Miért fontos, hogy egész életünkben tanuljunk?
Miért fontos, hogy egész életünkben tanuljunk?
Nem, nem (csak) azért, mert a változó világban mindig jól jön, ha van az embernek néhány pénzre és karrierre váltható plusz készsége. A válasznak sokkal inkább a boldogsághoz van köze.