Szegény királynő. A kívánsága összejött, megszületett a kívánt paraméterekkel rendelkező gyermek, Hófehérke, aztán a királynő elhunyt, azóta pedig a modernkori liberalizmus két lábbal ugrál az összes Disney-mesén. Lehet, hogy ez valahol olyan, mint a gyarmatosító nagyhatalmak, mint például Franciaország, vagy az egykori náci birodalmi Németország, akik elődeik tetteinek súlyát nyögik még mindig, és vezekelnek valami olyasmiért, amelyről már rég nem tehetnek. A nyíltan antiszemita és nácibarát Walt Disney lassacskán százéves meséi talán éppen ezért vannak súlyosan megerőszakolva, és kifacsarva.
Nem gondolom azonban, hogy olyan klasszikusokat kéne a sarkánál fogva kifordítani, amelyeken generációk nőttek fel, mert nem gondolom, hogy a gyermeki szív és ész a címszereplők bőrszínével van elfoglalva, de, ha mégis, mert adja magát a Hófehérke elnevezés, legalább teljesen összezavarodnak. Én elhiszem, hogy egy kolumbiai kislány örömmel azonosul egy kolumbiai hercegnővel, és rendkívül szép dolognak tartom, hogy Barbie-babát már mindenféle kiadásban lehet venni, hiszen a gyermek, az gyermek, még ha más alom kölykei is vagyunk.
Csak az agresszív liberál kampányt nem értem, ahol valóban semmi nem szent, és nem számít történelem, hagyomány, a klasszikus értelemben vett értékek. Miért Arielt és Hófehérkét kell újragondolni, és miért kell mindent személyes támadásnak venni. Lehet, hogy a producer zsidóellenes volt, de az biztos, hogy párszor újra tekerve a VHS-en az 1937-es Hófehérkét még senki nem lett nyolc éves korára skinhead – bár lehet, hogy ez már előjött egy Lakmusz-kutatásban, akkor my bad.
Legyen Hófehérke milka-csoki, de az egyből rasszista lesz, akinek feltűnik a különbség? Emellé most érkezik Francesca Amewudah-Rivers főszereplésével az új Rómeó és Júlia-adaptáció, de a darabot "rasszista támadások sorozata" érte, veszélybe került a debütálás.
"A fáklya tőle izzóbb lángra lobban!
Szépsége úgy csüng az éj arculatján,
Mint fényes ékszer szerecsen fülén!
Túl szép e földre, nem való ide!
Ki hófehér galamb, ahhoz hasonló..." – írta Shakespeare Júliáról.
Életidegen. És nem az életidegen, hogy valami – vagy valaki - fekete vagy fehér, hanem az, hogy egy elismert drámaíró művét meghazudtolva akarjuk elérni, hogy az emberek felfogása változzon bizonyos témákban, holott ez nem, hogy nem segít, hanem még olajat is önt a tűzre. Shakespeare rasszista, és homofób, és nőgyűlölő is volt, és az USA-ban már nincs helye az oktatásban, legalábbis a radikális baloldalon úgy vélik. Azt mondjuk nem tudom szegény amerikaiaknak oktatnak-e még egyáltalán valamit az iskolákban, lehet értük nem kár, ha William Shakespeare nélkül kell felnőniük, mikor ott köztudott, hogy Anglia Európa fővárosa. Vagy Párizs. Attól függ hol kérdezed, az álláspont még nem egységes.
Sosem olvastam a Rómeó és Júliát ilyen szemmel, ha valaki azonban csak azért olvassa az angol drámaírót, mert igazak a fent leírtak – azon segít majd egy afro-amerikai színésznő? Mi a cél, ha nem a hergelés, a megbotránkoztatás, hogy utána ujjal mutogathassanak másokra, hogy elnyomók, büdös radikális jobboldal, rasszista ufók. Szerencsétlen Mr. Bean meg csak meg akarta nézni a Globe színházban a szerelmesek kálváriáját.
A kiszínezett Hófehérkéhez visszaugorva, a diétás kóla a dupla big mac-mellé, hogy az is ki lett kérve, hogy a törpék, miért törpék. Peter Dinklage dühöngött ezen egy sort, aki főleg azért tett szert világhírnévre, mert ő egy olyan törpe, – kisnövésű pardon - aki törpét játszott a Trónok Harcában. A cím lehetne akkor már Kolumbiai nő és a hét felnőtt férfi, de az szerintem már egy nagyon másik mese, egy nagyon másik platformon.
A hasonló nyilatkozatok során szokott általában újra bootolni az agyam, mert ezeket a logikai bukfenceket már egyszerűen nem tudja megemészteni a normál növésű, heteroszexuális, női agyam. És totálisan mizogin, aki ebből a „női agyra” pattanna, csak mondom.
Vajon hol van az érzékeny és vékony határ az érzékenyítés és a direkt hergelés között? Honnan indul a józan paraszti ész, és mikor torkollik rasszizmusba egy egyszerű észrevétel? Sajnos a tények, azok tények, a dagi, alacsony pasi nem játszhatja a „daliás herceg” szerepét, Snow White neve pedig sosem volt Mud Brown. Utóbbi viszont még elmehetne egy NCIS nyomozónak.
Kép forrása: Getty/Rex