Elsőre úgy tűnhet, egy egyszerű pszicho-thrillerrel van dolgunk. Donnie Darkonak, a lázadó szellemű kamasz srácnak pszichológushoz kell járnia, ugyanis paranoid skizofréniás betegsége miatt gyakorta képtelen megkülönböztetni a valóságot a képzelettől.
A fiú barátságot köt egy beszélő nyúllal, aki rögtön megismerkedésükkor lényegre tér, és közli aggasztó jövendölését a világ pusztulásáról.
Richard Kelly filmje fantáziadús és elgondolkodtató, amely átmenetet képez egy sci-fi és egy zavaros fejű tinédzser naplója között. Donnie éjszakánként alva jár, így családja már meg sem lepődik, ha a fiú reggelente toppan be. A film perspektívája viszont ott kezd tágulni, amikor az éjszaka közepén egy repülőgép hajtóműve zuhan a fiú szobájára. Donniet az éjszakai csatangolása menti meg a haláltól.
A gáz viszont az, hogy a jövőből visszatérő nyúl összekuszálta a történéseket. Donnienak lejárt az ideje, így amikor kicselezi a végzetét, a halál „párkái” elkezdenek azon ügyködni, hogy kijavítsák a hibát. Ez így bonyolultan hangzik, de ígérem, ha megnézitek a filmet, össze fog állni a kép. Nem fog.
A Donnie Darko sok miértet tartogat, de meglepően intelligens, és figyelembe veszi a fizika törvényeit, és komoly szerepet kap az kérdés is, hogy megvalósítható-e az időutazás.
Ennek feltételeit egy mindenki által bolondnak tartott öregasszony könyve vizsgálja, amely „Az időutazás filozófiája” címet viseli. A történet előrehaladtával Donnie egyre közelebb kerül a kérdés megválaszolásához, hogy hogyan élheti át életének egy szakaszát újra és újra, korrigálva a korábban elkövetett hibákat. Talán gondolatban, talán a pusztítás útján vagy csupán újabb hibák elkövetésével.
Az író-rendező, Richard Kelly maga is egy minden konzekvenciát felmérő időutazó következetességével nyúl bele az eseményekbe. Végül ejtsünk egy szót, a főszereplő, Jake Gyllenhaal színészi teljesítményéről is: az akkor még szemtelenül fiatal színész tökéletesen megtestesítette a zsenialitást, az őrületet és azt a küszködést, amelyet az okoz neki, hogy nem képes megbirkózni a külvilág „fenyegetéseivel”.