Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2025. május 14. Bonifác
2025. május 14. Bonifác

Villogunk, mint a karácsonyfa

2016. október 9. 12:01
Vannak helyzetek, amikor a vészvillogó balesetveszélyes – a többségnek fogalma sincs, mi a teendő, ha vontatják az autót.

Időnként előfordul, hogy minden próbálkozásunk ellenére az autónk nem indul el, és nem marad más mód arra, hogy haza – vagy épp a szervizbe – juttassuk, mint a vontatás. Ilyenkor a vontatott autó vezetője jellemzően elköveti azt a hibát, hogy menet közben bekapcsolja (bekapcsolva hagyja) a vészvillogót.

Pedig ez nemcsak a KRESZ-nek és a józan paraszti észnek mond ellent, hanem kifejezetten balesetveszélyes is.

A járművezető ebben a helyzetben valószínűleg arra gondol, hogy a vészvillogóval jelzi a mögötte haladóknak, hogy a megszokottnál lassabb haladásra kényszerül – ezt azonban az őt követőnek magától is észre kell vennie, aki nem tudja felmérni a többi autós sebességét, az inkább ne is üljön volán mögé.

A probléma az, hogy a vészvillogó használatakor mindkét oldali irányjelző lámpa villog, vagyis

a mögöttünk haladónak semmi sem jelzi a kanyarodási szándékot.

A váratlan sebesség- és irányváltás pedig ráfutásos balesethez vezethet (nyilván ezen a ponton a hátul haladó felelősségét is meg kell említenünk a követési távolságot illetően.) Nem tudni, hogy ez a mítosz hogyan alakult ki, de ha az autóstársaimnak szegezem a kérdést: kell-e vészvillogót kapcsolni vontatás közben, a többség igennel válaszol.

Ezzel szemben a valóság az, hogy a KRESZ nem írja elő, sőt kifejezetten tiltja a vészvillogó működtetését ilyen helyzetben. A KRESZ 57. § (8). pontja kimondja:

"A vontatott jármű féklámpáját és irányjelző berendezését - kivéve ha a járművet emelve vontatják - működtetni kell, továbbá - éjszaka és korlátozott látási viszonyok között - a vontatott járművet is ki kell világítani."

Mivel az irányjelzőt meg a vészvillogót fizikai képtelenség egyszerre működtetni, a KRESZ pedig az irányjelző használatát előírja, ebből következik, hogy a vészvillogót tilos üzemeltetni.

A vontatással kapcsolatban érdemes még tudni, hogy a vontatott autóban csak a vezető tartózkodhat, és a vontatott jármű irányítása ugyanúgy jogosítványhoz kötött, mint az üzemképes autóé.

tomi-3643747
tomi-3643747
tomi-3643747
Schöngrundtner Tamás
további cikkek
conclave-sistine-chapel
conclave-sistine-chapel
conclave-sistine-chapel
A katolikus egyház nem egy demokratikus szervezet, mégis rendíthetetlenül működik A konklávé hamarosan elkezdődik, az egész világ a Vatikánra figyel, ahol, ha felszáll a fehér füst, emberek százmilliói fogják ünnepelni a megválasztott új pápát. Pedig ez a folyamat nélkülözi mindazt, amit a klasszikus demokráciáról gondolunk. 2025. május 4. 16:08
kínai verseny
kínai verseny
kínai verseny
Humanoid robotok is indultak a kínai futóversenyen Néhány nappal ezelőtt a pekingi félmaratonon humanoid robotok is versenybe szálltak az emberek ellen. Persze nekik könnyű, a mérnökök kifelejtették a zsírpárnákat a tervezésből, sokkal kevesebb súlyt kell cipelniük. Igaz, még így is az emberek győztek. De mire is jó ez? 2025. április 21. 11:43
1744230036368
1744230036368
1744230036368
„Mindenkinek a teste érdekes valahogyan” Jenny Saville kortárs brit festőművész portréiból és aktjaiból nyílt kiállítás a bécsi Albertina múzeumban. Megér egy kirándulást. 2025. április 14. 21:50
varosi_magany
varosi_magany
varosi_magany
Értheti egy veszprémi, hogy mit jelent a városi magány? Huszonegyedik századi nagyvárosi emberek lelkét szétcincálja a magány. Aztán szépen lassan a szervezetüket is. Van olyan ország Európában, ahol külön minisztérium foglalkozik ezzel a problémával. De vajon Veszprémben mennyire csap meg a magány szele, amikor kilépünk a lakásunk ajtaján? 2025. április 7. 15:23

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.