Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. november 23. Kelemen
Veszprém
-0°C
2024. november 23. Kelemen
Veszprém
-0°C

Oldtimer-Kánaánná vált a Tagore

2017. május 8. 4:28
Negyedik alkalommal rendezték meg a Concours d'Elégance veteránautó-szépségversenyt és kiállítást Balatonfüreden a hétvégén.

A Concours d'Elégance története a 17. századig nyúlik vissza, és eredetileg a francia főúri hintók szépségversenye volt, ezek helyét aztán az utóbbi évszázadban az automobilok vették át.

A balatonfüredi rendezvény – amit a Történelmi Járművek Nemzetközi Szövetsége, a FIVA is akkreditált – évről évre változatos mezőnyt vonultat fel. Ezúttal is minden igényt kielégített a sétányon felvonultatott széles paletta, ami időben a húszas évektől a jelenkor villanyomotoros BMW-jéig, márkák terén a Bugattitól a csehszlovák gépremekeken és a különböző korokból származó Mercedeseken át a Ferrariig, funkciójában pedig a ralliautótól az osztrák posta által használt Volkswagen kisbuszig terjedt.

A sétányon a főszezont idéző tömeg hömpölygött, a kiállítók pedig a mindent a szemnek és semmit a kéznek elv mellett azért más érzékszerveket is kényeztettek: hallhattunk több mint félévszázados motorokat járni, és érezhettük a benzingőz illatát (ez utóbbi a hétköznapi közlekedésből nekem nem fog hiányozni, ha a technológiai fejlődés végleg a villanymotorok uralmához vezet, de az autósportnak és az ilyen rendezvényeknek elidegeníthetetlen része).

Lehetetlen lenne egyetlen cikkben bemutatni a teljes mezőnyt, ezért inkább csak néhány érdekes darabot emelnék ki. Vonzották a tekintetet a Ferrarik: egy 1993-as Mondial T Cabriolet (egy 295 lóerős, 3405 köbcentis, V8-as motorral ellátott példány), illetve egy 1983-as 308 GTS QV (ezt 235 lóerős, 2927 köbcentis V8-as hajtja), nem is beszélve az 1989-es, 255 lóerős, 3185 köbcentis, szintén V8-as Ferrari 328-ról.

Az én személyes kedvencem szintén tűzpiros volt, ám nem Ferrari, hanem Bugatti: egy 1926-os Type 40, amit soros négyhengeres, 1496 köbcentis, 45 lóerős motorral hajtva, lábon hozott Balatonfüredre gazdája. Ez a típus a Type 13 egy módosított változata, amit Ettore és Jean Bugatti terveztek, és 1926-1930 között összesen 830 darabot gyártottak belőle.

Én magam rajongok a világháború előtti versenyautókért, és bár a Füreden látott példány múltjáról nincsenek információim, a Type 40 a maga idejében – ha nem is volt a francia gyártó legsportosabb modellje – felbukkant a különböző kategóriákban, olyan neves versenyeken is, mint a Le Mans-i 24 órás vagy az 1930-as Ausztrál Nagydíj.

Külön imponált, hogy – szemben a legtöbb kiállított darabbal – a T40 nem volt tökéletes állapotúra fényezve, kicsit ütött-kopott karosszériája épp azt sugallta, hogy nem egy iparművészeti műtárggyal van dolgunk, hanem egy igazi, nagybetűs AUTÓval, ami pontosan azt csinálja, amire tervezték: járja az utakat. Egy több mint kilencven éves géptől ez lenyűgöző.

A hagyományos autógyártó nemzetek – a franciák, az olaszok, a németek, a britek vagy az amerikaiak – mellett a kelet-európai régió is megmutatta magát: több csehszlovák gépcsodát is láthattunk, köztük több Praga modellt, egy tűzpiros, 1935-ben épített, 30 lóerős Aero 1000S-t, vagy azt a Wikov 7/28 Sport példányt, ami szintén lábon érkezett az olomouci múzeumból.

A szépségversenyt egyébként egy 1934-es Chrysler Airflow nyerte.

Schöngrundtner Tamás
további cikkek
Képzelt tudósítás egy magyar sajtótájékoztatóról Hétvezér Képzelt tudósítás egy magyar sajtótájékoztatóról Figyelem! A következő tudósítás egyelőre egy meg nem történt sajtótájékoztatóról szól. Viszont a Tisza párt háza táján az elmúlt napokban nyilvánosságra került hangfelvételekből és az azokra adott magyarpéteri reakciókból kiindulva egyáltalán nem biztos, hogy a közeljövőben ne válna mindez valósággá. Véleménycikk. 2024. november 17. 21:18 Útmutató, hogyan állj ki magadért telefonon, miközben egy gép felel Hétvezér Útmutató, hogyan állj ki magadért telefonon, miközben egy gép felel Biztos rengeteg előnye van annak, amikor telefonos reklamáció során nem élő ember, hanem egy gép végzi el a kevéssé kellemes munkát, hiszen őszintén, ki ér rá naphosszat panaszokat hallgatni, ha nem egy gép. De vajon hogyan lehet kiállni a véleményünkért, amikor nem is érti, amit mondok? Útmutató (a negatív példa is példa) ahhoz, hogyan őrizzük meg a hidegvérünket egy ilyen esetben. 2024. november 3. 17:55 Minek nevezzelek? Hétvezér Minek nevezzelek? A köztereknek van egy hivatalos neve, de néha a köznyelv felülírja ezeket és általában az utóbbi nyer. Veszprém egyik lépcsőjénél pár év múlva kiderül, hogy valóban törvényszerű-e mindez. 2024. október 20. 23:06 Megfelelések a világ felé; te melyik pontban ismersz magadra? Hétvezér Megfelelések a világ felé; te melyik pontban ismersz magadra? Bizonyára mindannyian hordozunk magunkban megfeleléseket, nem csak önmagunk, nem csak a szüleink és közeli hozzátartozóink, szeretteink felé, hanem megfoghatatlan, körbe határolhatatlan dolgok felé is, mint a világ. A sejtjeinkig berögzült megfelelésekre történő ráismerés igazi felszabadultságot hozhat, de ezen túl nem árt elengedni is azokat... Akinek nem inge, persze ne vegye magára. 2024. október 7. 21:36

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.