Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. november 23. Kelemen
Veszprém
4°C
2024. november 23. Kelemen
Veszprém
4°C

Hogyan neveljünk kétnyelvű gyermeket?

2018. június 11. 12:30
A hiánypótló baba-mama angol nyelvklub nyelvtanárát, Győriné Farkas Ágotát kértük arra, igazítson útba minket a témakörben.

Számos tudományosan bizonyított előnye ellenére hazánkban még mindig gyerekcipőben jár a kétnyelvű gyermeknevelés. Leginkább csak olyan családokban láthatunk erre példát, ahol eltér a szülők anyanyelve, így lehetőség nyílik a kicsik számára a második nyelv elsajátítására is. Adódik a kérdés, érdemes-e belevágni a kétnyelvű gyermeknevelésbe úgy, hogy a szülő csak idegennyelvként, esetleg annak is csak kezdő szintjén ismeri az adott nyelvet. A folyamat mikéntjéről Győriné Farkas Ágota nyelvtanárral beszélgettünk, aki hiánypótló vállalkozásként baba-mama „angoloktatást” folytat Hajmáskéren.

Győriné Farkas ÁgotaGyőriné Farkas Ágota

– A gyermek négy-ötéves koráig nyitva áll egy ajtó, aminek segítségével szivacsként képes magába szívni a nyelveket. Érdemes kihasználni ezt a lehetőséget, mert óriási előnyt jelenthet a későbbiekben, ha a gyermek már ebben a korban magába szívott egy idegen nyelvet. Még akkor is érdemes belevágni a kétnyelvű nevelésbe, ha szülő csak idegennyelvként ismeri az adott nyelvet, s esetleg nem tökéletes a kiejtése vagy hiányosak nyelvtani ismeretei – vallja Győriné Farkas Ágota, aki kiemelte, nyelvészeti kutatások azt bizonyítják, hogy semmilyen negatív hatása nincs a kétnyelvű gyermeknevelésnek. Éppen ellenkezőleg egy sor pozitív hatását bizonyították a kutatók: fejleszti a kognitív képességeket és figyelmi kontrollt. A kétnyelvű gyerekeknek jobb a problémamegoldó készsége és a metanyelvi funkcióik is gazdagabbak, az egynyelvű gyerekekhez viszonyítva.

Győriné Farkas Ágota, aki gyakorló nyelvtanárként nap mint nap azt tapasztalja, hogy az iskolai nyelvoktatás még mindig „mumus” a diákok körében. – Nehezen megy a szótanulás, a nyelvtan, mégis elvárják a teljesítményt, ami rossz érzést kelthet a diákban a nyelvtanulási folyamattal kapcsolatban. Ha a gyermek kiskorban, természetes közegében megismerkedik az idegen nyelvvel, akkor egy pozitív élményt tud majd társítani hozzá, így sokkal gördülékenyebben megy majd számára az iskolai nyelvtanulás. Ha csak annyit elérünk a babakori idegennyelvi foglalkozásokkal, hogy az iskolarendszerben nem sokként éri a kisdiákot az új ismeret, akkor már megérte a befektetés – állítja a nyelvtanár, aki arra buzdítja a szülőket, hogy akár kezdő angolosként is vágjanak bele kétnyelvű nevelésbe.

Nem árt azonban némi felkészülés, mielőtt belevágnánk a kalandba

A témakörben számos kutatás eredménye és módszertani tanácsok is elérhetőek magyar és angol nyelven egyaránt. Bán Annamária – Nevelj kétnyelvű gyereket! című könyve iránytűként szolgálhat az érdeklődők számára, de Győriné Farkas Ágota workshopokat is szervez a témakör népszerűsítésének, s a tévhitek eloszlatásának érdekében. Az előadások során szó esik a kétnyelvűség tudományos hátteréről, s a gyakorlati tapaszlatokról egyaránt. – A cél az lenne, hogy a kiskori nyelvtanulás éppúgy beépüljön a szülők teendői közé, mint a kicsik sportoltatása, mert olyan pluszhoz juthatnak ezzel a gyerekek, aminek gyümölcsét egy életen át élvezhetik – tette hozzá a szakember, aki vállalkozásával még mindig úttörőnek számít környékünkön.

– A gyerekekkel kiscsoportokban dolgozunk, ami leginkább egy közös játékból áll. Együtt énekelünk, mondókázunk vagy építőkockázunk. A lényeg, hogy itt szinte minden angol nyelven folyik. Ebben a programban aktívan részt vehetnek az anyukák is, akiknek lehetősége nyílik a nyelvi fejlődésre, de a szülők felnőttképzéséből is profitálhatnak a karon ülő bébik. A cél egy felnőttkorig tartó nyelvtanulási folyamat felépítése lenne, amely során szülők és gyermekek is lépcsőről lépcsőre ismerik meg az angol nyelv mélységeit – húzta alá.

Hozzátette: nagyon fontos, hogy kedvtelésből, életszerű környezetben találkozzanak a csöppségek a számukra idegen nyelvvel. – Kiskorban nem szabad klasszikus nyelvoktatásként viszonyulni az új ismeret átadásához. Nem szabad erőltetni a foglalkozásokat vagy kikérdezni a gyereket az beérkező ingerekből, de kellő kreativitással érdemes becsempészni a mindennapi rutinba a második nyelv használatát. A kicsik rendkívül élvezik egyébként ezt a folyamatot. Tetszik nekik az új nyelv kiejtése, s bámulatos sebességgel fejlődnek foglalkozásról foglalkozásra. Azt azonban nem szabad elfelejteni, hogy mindig csak gyermek életkori sajátosságainak megfelelő gyakorlatokat szabad használni – húzta alá Győriné Farkas Ágota, aki gyakorló anyukaként saját csemetéjével is belevágott is kétnyelvű nevelés szépségeinek felfedezésébe. Az angol nyelvű rajzfilmek is pozitív hatással lehetnek a nyelvi fejlődésre: a Peppa malaccsalád kalandjai például remek témákat ölelnek körül, s nyelvi szempontból is kiemelkedő minőségűek – tudtuk meg.

Zatkalik Dániel
további cikkek
A magyarok ötöde szerint az egyedül élők magányosak és boldogtalanok életmód A magyarok ötöde szerint az egyedül élők magányosak és boldogtalanok Minden ötödik ember gondolja azt, hogy az egyedül élők többnyire magányosak és boldogtalanok, és közel ugyanennyien vélik úgy, hogy egyedül élni kiszolgáltatottsággal jár, mert baj esetén nincs kihez fordulni – derül ki az Egyedülfekvők.hu megbízásából készült reprezentatív felmérésből. 2024. november 11. 10:45 Tabusítás helyett legyen közügy a demencia! egészség Tabusítás helyett legyen közügy a demencia! Ma Magyarországon 250-300 ezer ember is érintett lehet a demencia tüneteiben, ennek felismerésében pedig az egyik legnagyobb szerepe az idős emberek hozzátartozóinak van. Persze léteznek olyan szakmai szervezetek is, akik azt a célt tűzték ki, hogy a társadalomban széles körben felhívják a figyelmet a demenciára. A közelmúltban Veszprémbe látogatott a Feledhetetlen Alapítvány Ne feledd! Napja, itt beszélgettünk a demenciáról dr. Kázár Ágnessel, az alapítvány elnökével és a téma szakértőjével. 2024. november 5. 21:14 Egy-másfél évvel megelőzik kortársaikat azok a gyerekek, akiknek rendszeresen olvasnak mesét közélet Egy-másfél évvel megelőzik kortársaikat azok a gyerekek, akiknek rendszeresen olvasnak mesét Egy-másfél évvel megelőzik az életkoruknak megfelelő fejlődési elvárásokat azok az általános iskolások, akiknek rendszeresen olvastak mesét – többek között ilyen „kézzelfogható” előnye van annak, ha egy család beilleszti a meseolvasást a mindennapokba. 2024. november 4. 12:53 Minden harmadik magyar felnőtt plüssjátékkal alszik életmód Minden harmadik magyar felnőtt plüssjátékkal alszik A plüssök különleges szerepet játszanak az életünkben: a REGIO JÁTÉK friss kutatása szerint a magyar felnőttek kétharmadának van olyan plüssállata, amelyhez személyes emlék fűződik, és minden harmadik felnőtt rendszeresen plüssfigurával alszik. 2024. október 17. 11:31

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.