Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. november 23. Kelemen
Veszprém
5°C
2024. november 23. Kelemen
Veszprém
5°C

Virtuális kedvenceink: tevék a panel tizedik emeletén

2018. október 4. 4:00
Minden ember életében eljön a pillanat, amikor úgy érzi: kiskedvenc nélkül üres a lakás. „Kutya nélkül nem otthon, az otthon” – végtelenítve mantrázzuk a jól ismert mondatot. Aztán megtörténik a nagy szerelem: az első találkozás a kutyával, macskával, hörcsöggel, tengerimalaccal, kígyóval, gekkóval. De mi történik akkor, ha életvitelünk, anyagi helyzetünk vagy bármilyen más személyes okból kifolyólag nem válhatunk gazdivá?

Már a régi időkben is voltak különböző alternatívák a gyerekek állattartás iránti vágyának csillapítására. Különböző bábok, figurák és plüssállatok segítségével, szerepjáték formájában alakíthatták ki saját fantáziavilágukat Buksival, Tapsival, Cirmivel vagy Brumival.

A 90-es évektől megjelentek a virtuális kedvencek, amik ugyan kevésbé kézzel fogható, de „életszerűbb” élményt nyújtottak. A csipogó, folyton éhes Tamagocsik Japánból indultak hódító útjukra és hamarosan minden gyerek kezében ott „csücsült” a kis tojás alakú műanyag kedvenc szimulátor. Az első generációs Tamagocsikat nem lehetett némítani vagy kikapcsolni, és ha nem foglalkoztunk velük valóban „elpusztultak”. Ebben az esetben kénytelenek voltunk új játékot vásárolni.

Az internet térhódításával az Y generáció szülötteinek már különböző online „neveldék” is rendelkezésükre álltak. A virtuális állattartásnak nem szabott határt a realitás, egyszerre lehettek lakótársaink tevék, tizenkét kutya, húsz macska a tizedik emeleti panellakásban.

A 2000-es évek elejétől élte fénykorát a TeveClub: az oldalon gyerekek tízezrei nevelték sötét vagy világosbarna tevéjüket. A platform lehetőséget nyújtott az állatok etetésére, tanítására és hibernálására is, arra az esetre, ha nyaralni utaztunk és nem volt lehetőségünk a képernyő előtt ülni. (Ez a funkció igazán jól jött akkor is, ha az ember egy rosszabbul sikerült matematika dolgozat miatt egy hétre el lett tiltva a számítógéptől.)

Ismét a zsebünkben hordhattuk kedvenceinket az okostelefonok megjelenését követően. A mobilapplikációk lényegében a webes játékokhoz hasonlóan működtek, de a letöltést követően nem feltétlen igényeltek internetes hozzáférést. A Pou nevű alkalmazás megosztó fogadtatásban részesült, de a kis űrlény nevelése közben egy modernebb Tamagocsira emlékeztető játékélményt kaptunk.

Talán a virtuális állatok legfejlettebb tagja Aibo, a Sony robotkutyája. Aibo kifinomult szenzorainak köszönhetően érzékeli az érintésünket, reagál a simogatásra, hívásra, illetve képes különböző utasítások végrehajtására.

Sokan ítélik el jogosan a virtuális állattartást, hiszen a legtöbb játékhoz hasonlóan ezek is addiktív módon hathatnak a gyerekekre. Ennek ellenére ésszerű korlátok között, talán jobb döntés lehet egy valódi állat befogadásánál abban az esetben, ha nem tudunk megfelelő körülményeket biztosítani az új családtagunknak. Igazi kedvencünkön nem tudunk „OFF” gombot nyomni és hibernálni sem lehet őket. Évente több ezer megunt állatot adnak le az ország különböző pontjain: menhelyeken, egyesületeknél, állatkertekben.

Természetesen a játékoknál léteznek „valósabb” megoldások is: egyre több menhely biztosít lehetőséget az árva állatok virtuális örökbefogadására, így az „örökbefogadott” kutya vagy macska támogatásával egy valódi állat életét tehetjük szebbé. A befogadó nemcsak anyagi támogatást nyújthat, hanem rendszeres látogatásokkal ténylegesen átélheti az állattartás, állatgondozás élményét. Az állatkertekben is lehetőségünk van örökbefogadóvá válni, így lehetünk igazi zsiráfok, tevék vagy elefántok gazdái, miközben segítjük kedvenc lakónk életét.

Sulyok Georgina
további cikkek
A magyarok ötöde szerint az egyedül élők magányosak és boldogtalanok életmód A magyarok ötöde szerint az egyedül élők magányosak és boldogtalanok Minden ötödik ember gondolja azt, hogy az egyedül élők többnyire magányosak és boldogtalanok, és közel ugyanennyien vélik úgy, hogy egyedül élni kiszolgáltatottsággal jár, mert baj esetén nincs kihez fordulni – derül ki az Egyedülfekvők.hu megbízásából készült reprezentatív felmérésből. 2024. november 11. 10:45 Tabusítás helyett legyen közügy a demencia! egészség Tabusítás helyett legyen közügy a demencia! Ma Magyarországon 250-300 ezer ember is érintett lehet a demencia tüneteiben, ennek felismerésében pedig az egyik legnagyobb szerepe az idős emberek hozzátartozóinak van. Persze léteznek olyan szakmai szervezetek is, akik azt a célt tűzték ki, hogy a társadalomban széles körben felhívják a figyelmet a demenciára. A közelmúltban Veszprémbe látogatott a Feledhetetlen Alapítvány Ne feledd! Napja, itt beszélgettünk a demenciáról dr. Kázár Ágnessel, az alapítvány elnökével és a téma szakértőjével. 2024. november 5. 21:14 Egy-másfél évvel megelőzik kortársaikat azok a gyerekek, akiknek rendszeresen olvasnak mesét közélet Egy-másfél évvel megelőzik kortársaikat azok a gyerekek, akiknek rendszeresen olvasnak mesét Egy-másfél évvel megelőzik az életkoruknak megfelelő fejlődési elvárásokat azok az általános iskolások, akiknek rendszeresen olvastak mesét – többek között ilyen „kézzelfogható” előnye van annak, ha egy család beilleszti a meseolvasást a mindennapokba. 2024. november 4. 12:53 Minden harmadik magyar felnőtt plüssjátékkal alszik életmód Minden harmadik magyar felnőtt plüssjátékkal alszik A plüssök különleges szerepet játszanak az életünkben: a REGIO JÁTÉK friss kutatása szerint a magyar felnőttek kétharmadának van olyan plüssállata, amelyhez személyes emlék fűződik, és minden harmadik felnőtt rendszeresen plüssfigurával alszik. 2024. október 17. 11:31

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.