Új arcot maszkolva indulnak lányok az iskolába, a szombati buliba, nagymamák a piacra, fiatal felnőttek az irodába: ürülnek a drogériák polcairól a legújabb hatóanyagú hidratáló ránceltávolító-megszüntető aktív szenes, micellás, keratinos, vitaminos „gumibogyó koncentrátumok”. Vaskos magasfedésű rétegeket pakolnak a fejükre az elvarázsolt mimikájú lányok, majd a botox hatást nyújtó bíbor rúzzsal megkoronázva a produktumot, mosolyogva vihetik le a szemetet a környezettudatosság jegyében, a szelektívbe.
Őszintén vallom a „minden nő reggel a legszebb” szállóigét, ám ettől függetlenül én sem erősítem a smink nélküli, teljesmértékben naturális lányok táborát. Úgy érzem, hogy az ész és az egészség által szabott határok mentén haladva mindenki annyi festéket kenhet magára, amennyit szükségesnek érez ahhoz, hogy kellő magabiztossággal, komfortérzettel végezhesse el mindennapi feladatait, de a célnak megfelelő termék kiválasztása mindenkinél eltérő.
Akció vadászok
Logikus döntésnek hangzik az akciós termékek vásárlása, ha már havonta költünk a szépségünket kiemelő vagy bizonyos esetekben elfedő kozmetikai cikkekre. Az igazi akció vadászok minden hónapban más típust vesznek, a „jó árral, jól járok” elvet követve.
Márka érzékenyek: „mert megérdemlem”
Esélyt sem adva az olcsóbb szempillaspirálnak, kizárólag a Rimmel, a L’Oréal és a Maybelline kategóriájú termékek kerülhetnek a kosárba.
A jól bevált
Évekig tartó tesztelgetés, próbálgatás után megtalált, kiemelkedő ár-érték aránnyal rendelkező smink felszerelés használata.
Állatok szenvednek a hiúságunkért
Amikor megtudtam, hogy az általam „jól beváltnak” választott kozmetikumaim forgalomba helyezéséhez állatokon végeznek kísérleteket arcul csapott a tény: kutyák, nyulak, csimpánzok szenvednek azért, hogy rúzst kenjünk a szánkra? Ültem a csillogó szemű kutyám mellett és arra gondoltam, hogy csapatnyi Beagle-t bántanak azért, hogy a minta gazdi szempillái dúshatásúak legyenek.
Évente több száz millió állaton végeznek kísérleteket különböző iparágak termékeinek tesztelésére: kozmetikumokat, gyógyszereket, élelmiszereket és a késztermékek alapanyagait is az említett módszerrel vizsgálják. Annak ellenére, hogy Magyarországon és az EU területén az állatvédelmi szabályozásoknak köszönhetően tiltott az állatkísérletes tesztelés, az importált világmárkák termékeinek nagy része más élőlényeken való próbálgatás után kerül boltjaink polcaira.
Van döntés
Az állatkísérletek a modern technológiának köszönhetően már nem feltétlen szükséges részei a tesztelés folyamatának. Alternatív módszerek (mesterséges szövet előállítása, számítógépes tesztek) segítségével az alapanyagok és a késztermékek vizsgálata korszerűbb, hatékonyabb és sok esetben olcsóbb is, ám a Kínában hatályban lévő jogszabályok kötelezik a kozmetikai termékek tesztelését állatokon is, tehát azok a márkák, amelyeket ott is forgalmaznak nem tudtak áttérni más vizsgálati formára, ezáltal a magyarországi felhasználókhoz is állatokon végrehajtott teszteket követően jutnak el a nagymárkák kozmetikumai.
Mi a megoldás?
Rövid informálódás után úgy döntöttem, hogy „követem a nyuszit” és átállok a jó oldalra: a nyúl emblémával ellátott termékek cruelty free kozmetikumok, vagyis állatkísérlet mentesek. Az állatkísérlet mentes márkákról bővebben a PETA (People for the Ethical Treatment of Animals) oldalán lehet tájékozódni, illetve több magyar nyelvű blog és videó is foglalkozik a témával.