Mennyire tervezhető előre egy-egy hét az Ön pozíciójában?
Általában két hetet látok előre, ennyivel korábban telik be a naptáram is – azt gondolom, ez még egy belátható és jól tervezhető időtáv. Igyekszem egy megszokott menetrend szerint beosztani a napjaimat, a nagyobb lélegzetvételű megbeszéléseket, vezetői értekezleteket szeretem délelőttönként megtartani, hogy délután legyen időm feldolgozni az információkat és elvégezni az adott napra előirányzott teendőket. Természetesen óhatatlanul bejönnek olykor új események és feladatok, de többnyire pontosan le van bontva, hogy mikor milyen témákkal kell foglalkoznom. Az persze nagyon fontos, hogy ez egy olyan mennyiség legyen, amelyet ténylegesen el is tudok végezni. Bár kötetlen a munkaidőm, nem szeretem és nem is tartom célszerűnek hazavinni a munkát, próbálok a munkahelyen időben megcsinálni mindent. Előfordul persze, hogy például családi ügy miatt korábban el kell mennem, ilyenkor kénytelen vagyok otthon befejezni az aznapra betervezett munkát.
Ezt a tudatos tervezést tanulta is, vagy az élet hozta? Nantes-ban, a vezetői képzésen például oktattak időmenedzsmentet?
Humánerőforrás-gazdálkodást is tanultunk, azon belül foglalkoztunk az időmenedzsmenttel, illetve a fejlesztő cégben, ahol a gyakorlatomat töltöttem minden hónapban volt egy-egy közérdekű téma, amit a kollégáknak kellett feldolgozniuk a vezetői értekezleteken. Egy ilyen alkalommal az egyik kolléga épp az időmenedzsment kapcsán tartott egy tudományos alapú prezentációt (érdekes módon épp olyan kolléga kapta a feladatot, aki általában elúszott a teendőivel). A mai napig is az ott megszerzett tudást kamatoztatom. Feladatkezelőt használok, amit a telefonomra is szinkronizáltam, emellett egy noteszbe is vezetem a napi teendők listáját, amikor pedig végzek eggyel, azt kipipálom. Így utólag is minden visszakereshető és rend van. Ez elengedhetetlen, mert annyi információt kell folyamatosan feldolgozni, amit lehetetlen lenni fejben tartani.
Ha váratlan feladat érkezik, csúszik egy másik, azt hogyan kezeli? Olyankor sem stresszel?
Ezen felesleges stresszelni, olyankor inkább gyorsan újra kell tervezni az aznapi feladatokat: meg kell nézni, mi az, ami égetően szükséges, mi közepesen, és mi az, ami hátrébb sorolható.
Ezt a szemléletet a szervezeten belül is igyekszik átadni?
Természetesen, hiszen így tudunk hatékonyak lenni, illetve ha az egyik területen csúszás van, az az egész szervezetre kihat. A vezetői szinten dolgozó kollégáim is ugyanúgy listákkal és feladatkezelővel dolgoznak, illetve folyamatosan egyeztetünk velük arról, hogy egyes feladatok elvégzésére mi lenne az optimális időkeret – akár szúrópróbaszerűen megnézzük, jelenleg mennyi időbe telik végrehajtani egy feladatot, majd javaslatot készítünk annak optimalizálására. Vesszőparipám a tervszerű időgazdálkodás és a tervszerű munkavégzés minden szinten, de azt hiszem, ez nem haszontalan dolog. Persze emberek vagyunk, nem megy mindig minden tervszerűen, de ha elakadás van például a parkgondozásban vagy a városüzemeltetésben, így könnyebb visszakeresni az okokat amiből a csúszás fakad.
Mindezek alapján hogy látja, sikerül mindenre időt szakítania, vagy van olyan terület, amire szeretne többet szánni?
Igen nagy önfegyelmet követel meg, hogy amit az ember eltervez, azt végre is tudja hajtani, de úgy érzem, jelenleg ebben nincs hiányérzetem. Igyekszem úgy igazítani az életem, hogy mindenre jusson idő: a munka mellett a magánéletre, a szabadidőre, testmozgásra is. Ebből a szempontból egyensúlyban vagyok.