Mióta lassan felnőtt egy generáció, mely tablettel a kezében született, még mindig van mit kutatni arról, hogy mit csinálnak az interneten. A Be Social nevű reklámügynökség 2018-ban 9875 magyar tinik kérdezett az internetezési szokásaikról. Az nem meglepő, hogy a válaszadók 78%-a napi 3 óránál többet internetezik, és az sem, hogy leginkább mobilról teszik mindezt.
A felmérés itt elolvasható, amik között van néhány érdekesség, melyet maguk a tinédzserek árultak el magukról. Ezek közül néhány meglepő:
-Kiderült, a tizenévesek 71%-ának vannak olyan barátja, ismerőse, akivel szinte csak virtuálisan tart kapcsolatot, közülük minden másodiknak több ilyen barátja is van.
-A megkérdezett tizenévesek 90%-a kapott már üzeneteket ismeretlentől, 43%-ukkal ez gyakran előfordul.
-A megkérdezett fiatalok 44%-a mondta azt, hogy volt már olyan érzése a közösségi médiában, hogy zaklatják. Minden 10. válaszolóval ez többször is előfordult.
-A felmérésben résztvevő tinik 39%-ától kértek már erotikus fotót chatbeszélgetésben- 7%-uk teljesítette is a kérést.
-A lányok közül minden 20., a fiúk közül minden 10. küldött már magáról kérésre erotikus képet chatüzenetben.
-A 14 év alattiaknak csaknem egyharmada számolt be arról, hogy kértek már tőle erotikus képet.
- A magyar tinik csaknem egynegyede szeretne influencer/YouTube-videós lenni. A válaszolók közel fele is úgy véli, vonzó lehet ez az út, de gyanítja, hogy hátrányokkal is jár mindez. Csak 18%-uk mondja azt egyértelműen, hogy inkább nem szeretne híres lenni a neten. Inkább a lányokat vonzza a sztárság.
Az idősebbek nem hisznek az influencereknek
Lazán, de ide kapcsolódik, hogy bár úgy tűnik, a magyar tiniknek fontosak az influencerek és hisznek is nekik, az idősebbekről lepereg a fizetett tartalomgyártás. Legalábbis ez derül ki a METU (Budapesti Metropolitan Egyetem) idei áprilisi felméréséből.
Ők ugyan csak 300, 1995 után született fiatalt kérdeztek meg, mégis látszik a különbség: a megkérdezettek többsége szerint döntéseit közvetlen környezete – családja (29%), párja (20%) vagy barátai (17%) – befolyásolja a legjobban.
Saját megítélésük szerint közel hasonló mértékben hatnak rájuk a statisztikák (18%), az internetes véleményekben azonban csak 10 százalékuk bízik. Az influencerek nyilatkozatai már nem számítanak hiteles információforrásnak a fiatalok körében: a válaszadók mindössze 1 százaléka véli úgy, hogy befolyásolják döntéseiket.