Már több éve megrendezi a Veszprém Megyei Kereskedelmi és Iparkamara hagyományosan júniusban a szakképzési tanévzáró ünnepségét. A rendezvény egyfajta fórum és összegzés, ahol az elért eredményeket értékelik, illetve a közös munka során felmerült hiányosságokat
Somogyi Istvánné, a Veszprém Megyei Kereskedelmi és Iparkamara főtitkára elmondta, hogy az évzárón jutalmazzák a legkiválóbb tanulók teljesítményét: a szakma kiváló tanulója országos döntőjén kiemelkedően szereplő diákokat, illetve az iskolák javaslatai alapján átadják az év tanulója díjakat. Ebben az évben a kamara elnökségének döntése alapján kilencedik alkalommal a kiváló gyakorlati helyeket, ötödik alkalommal pedig a legjobb iskolai szakoktatókat is díjazták.
Dr. Markovszky György a Veszprém Megyei Kereskedelmi és Iparkamara elnöke köszöntőjében úgy fogalmazott, hogy a mai nap az ünnepnapok közé sorolható, hiszen minden esztendőben évzáráskor átadják azokat az elismeréseket, amelyek további inspirációt jelenthetnek a diákoknak, hogy a szakma területén továbbképezzék magukat.
Az elnök szerint a korábbi téves nézettel szemben, amely az elméleti tudást helyezte előtérbe az elmúlt időszakban kedvező változások alakulnak: “kezd visszatérni a köztudatba a szakképzés fontossága illetve, hogy milyen irányt kell követni annak érdekében, hogy az országnak legyen szakképzett rétege.”
- Az Osztrák-Magyar Monarchia idején a császári családban mindenkinek kötelessége volt megszerezni egy szakmai képesítést:
Habsburg Ottó asztalos lett, mert azt gondolta a császári család, hogy csak az az ember tudja megbecsülni egy ország munkáját, szakembereit, aki résztvesz egy ilyen képzésen.
Érdemes átgondolni, hogy ma is nagy értéke van a szakképzéseknek, a gyakorlati tudásnak - fűzte hozzá.
A következő évek ezekről a változásokról, fejlesztésekről, a technikusi képzés rendszerének megújításáról fognak szólni - zárta gondolatait Markovszky György.
Bihall Tamás a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara oktatási- és képzési ügyekért felelős alelnöke előadásában összefoglalta azokat a változásokat, amelyek a duális szakképzés fejlesztésével kapcsolatosak. Elmondta, hogy eljutottunk arra a pontra, amikor a gazdaság változása olyan igényeket fogalmaz meg a szakképzésben résztvevőkkel szemben, hogy muszáj átgondolni, hogyan lehet erősíteni a területet.
Kiemelte, hogy a duális képzés esetében ugyan fejlesztésekről beszélünk, ám egyértelműen nagy horderejű, a szektorban szereplő valamennyi résztvevőt érintő változásokra kell számítani.
Az alelnök két fontos alapelvet emelt ki a fejlesztésekkel kapcsolatban: vonzóbbá kell tenni a szakképzéseket, illetve kereslet vezérelt szakképzést kell kialakítani. Fontos, hogy a vállalatok határozzák meg melyik szakterületeken, milyen tudással igényelnek szakembereket.
Bihall Tamás a tananyagok megújításáról is beszélt: “a digitalizáció korában a tananyagok felülvizsgálatára van szükség és új digitális módszereket kell bevonni.”
A változásokról szóló előadás után, visszatérve a jelen eredményeihez ünnepélyes pillanatok következtek: a legkiválóbb tanulókat, szakképzési oktatóhelyeket és szakoktatókat jutalmazták.
A Szakma Kiváló Tanulója Verseny országos döntőjén öt tanuló ért el kiemelkedően szép eredményt: a kamara tárgyjutalomban részesítette őket.
Az Év Tanulója kamarai díjat az intézmények javaslata alapján Ányos Gergő Imre, Borbély Kristóf Balázs, Cili Anna, Horváth Gergő, Horváth László, Kancsal Márk, Kozári Kristóf, Kuczi Gábor, Nagy Bence, Polgár Eszter Pálma, Rózsás Marcell Attila, Rubus Noémi, Schmidt Krisztián, Somogyi Dóra, Szabó Bernadett, Szabó Damján Kornél, Sztankovics Máté és Tóth Márk érdemelte ki.
A legjobb gyakorlati képzőhelyek: Pálffy György e.v. (Veszprém), Tóthné Petrovics Márta e.v. (Olaszfalu), Ko-Fémtech Kft. (Nemesvita)
A legkiválóbb szakoktatók: Sebestyén Zsuzsanna (PSZC Reguly Antal Szakképző Iskolája és Kollégiuma), Győriné Egresi Adrienn (Padányi Biró Márton Római Katolikus Gimnázium, Szakgimnázium és Általános Iskola), Gulyás Mihály (Szent Benedek Általános Iskola, Középiskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Kollégium Balatonfüredi Tagintézménye)