Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Az örök fiatal lány 60 évesen sem megy nyugdíjba

2019. október 31. 9:58
A márka. A műanyag divatbaba. Az ellentmondásos jelenség. A kislányok karácsonyi kívánságlistáján első helyen álló. A legjobb barátnő. A társ a bajban. Ő Barbie.

A felnőtt nőt formázó, és gyakran a legújabb ruhakölteményeket bemutatni hivatott divatbabáknak már százéves hagyománya van, mégis az 1959. március 9-én megjelent Barbie lett az elsőszámú gyermekjáték, ami minden bizonnyal a világ valamennyi kislányának gyermekszobájában megtalálható a mai napig.

A tervező Ruth Handler egyik újítása az volt, hogy egy felnőtt nőt formázott meg az addig szokványos öltöztethető csecsemőkkel szemben. És hogy miért tett így? Handler az ötvenes évek közepén azt vette észre, hogy a lánya, Barbara szívesebben játszik a felnőtt nőt formázó papír öltöztetős babákkal, amelyeken cserélgetni lehet a ruhákat, mint a csecsemő alakúakkal. A másik újítása az addigi plasztikbabákkal szemben az volt, hogy egészen konkrét szerepmodellt képzelt el neki: az önálló, sikeres fiatal nőét, aki bármelyik kislányból lehet. Már a születésekor cél volt, hogy a baba azt közvetítse a kislányoknak: bármi lehet belőlük. 

Barbie azt jelképezte, hogy a nőknek van választásuk.

Nemcsak a Mattel (eredetileg képkereteket gyártó cég) tulajdonosait győzte meg Handler tervével, de a lányuk után elnevezett Barbie babát a kislányok is imádták, amit semmi nem bizonyít jobban, minthogy a megjelenése utáni első hat hónap alatt csaknem félmillió darabot adtak el belőle.

Egész univerzum épült köré, ami nem csoda, ugyanis Barbie-t születése óta személyiségként kezeli a gyártó cég is. Barbie-nak saját élete van, sőt, a cég tervezői szerint az önállóan sikeres nő modellje a kislányoknak. Ennek szellemében Barbie több, mint 125 karriert elindított már, többek között volt már üzletasszony, orvos, űrhajós, jógaoktató, építész, pilóta, balerina, rocksztár, tűzoltó, Nascar-versenyző vagy éppen katona. A siker akkora volt, hogy idővel Barbie-hoz ruhákat, sőt egész ruha kollekciókat lehetett vásárolni, sőt később társakat is kapott, melyeket Ruth szintén a családtagjairól nevezett el.

A tervező és alkotása - Ruth Handler és BarbieA tervező és alkotása - Ruth Handler és Barbie

A babához kezdettől fogva hozzátartoztak olyan külsőségek, amelyek folyamatosan negatívumot sugároztak az emberek felé, hisz már az első Barbie teste anatómiailag hibás volt: ésszerűtlenek az arányai, túl karcsú a dereka, torz a fejformája. Az első húsz évében Barbie semmit sem változott, a kilencvenes évektől viszont egyre több szó esett a testképzavarokról, így egy két változást követően – híres kék szem, kisebb mell, szélesebb derék, keskenyebb csípő, kevésbé formás láb, a természetesebb árnyalatú haj– a Mattel 1998-ban piacra dobta az új Barbie-t.

Barbie evolúció

A változtatások ellenére a ma 60 éves Barbie-t a kritikusai olyan súlyos vádakkal gyanúsítják, mint a kislányokban kialakult testképzavarok, nyílt szexualitás, kisebbrendűségi érzés, illetve Barbie lett az üresfejű szőke nő műanyag megtestesülése. Az egészségtelen testkép kialakulásának szélsőséges példától függetlenül is volt alapja, hacsak azokra az emberekre gondolunk, akik vagyonokat költöttek arra, hogy ideáljuk, Barbie mintájára szétműttessék a testüket.

A Barbie elleni vádak mégsem voltak olyan komolyak, és a gyerekek kitartottak mellette, és a ma hatvanéves örökifjú divatbaba ránctalan tökéletessége és idealizált világa kislányok több tízmillióinak életére van a mai napig pozitív hatással.

2016-ban a visszajelzések alapján a Mattel-nek sikerült egy paradigmaváltó kollekciót kiötölni, mely az évtizedek alatt megfogalmazódott kritikák egy jó részére reflektál. A modern babák három új testalkattípusban, hétféle bőrtónussal és 24-féle hajstílussal találhatók meg a játékboltok és áruházak polcain, ezzel hívva fel a figyelmet a sokszínűségben rejlő értékekre.

Barbie eladási statisztikái amúgy sem rosszak, jelenleg 150 országban évente 58 millió babát adnak el, 1959-es piacra kerülése óta pedig körülbelül egymilliárd baba lett a kislányok legjobb barátja. Magyarországon sosem számított olcsónak, de Amerikában eredetileg jóval kevesebbe került, mint a többi divatbaba, mindössze 3 dollárt kértek érte. 

Ezalatt a 60 év alatt Barbie mögé egy teljes iparág épült. Igaz, hogy ő volt az első játékbaba, aki komoly marketingtámogatást kapott már a kezdetektől, de azt senki nem gondolta volna akkor, hogy ilyen szerteágazó lesz a sikere: dalok, mesekönyvek, ruházati cikkek, filmek, szülinapi torták készülnek a Barbie égisz alatt. És ki tudja mi minden vár még rá, hiszen Barbie örök csajszi marad, és 60 évesen sem megy nyugdíjba.

Krónusz-Riskó Annamária
további cikkek
Mit tud a dubai csoki, amit más nem? - Marketinget legfőképp Hétvezér Mit tud a dubai csoki, amit más nem? - Marketinget legfőképp Valamit rosszul tudtunk a marketingről. Amikor már komplett tudományterületté nőtte ki magát a közgazdaságtanból az, hogy egy terméket megszerettessenek a vevőkkel és minden szelet csokoládé eladására külön stratégiát is alkotnak az irodaházak minimalista stílusában berendezett tárgyalóiban a marketingcsapat fiatalosan dinamikus tagjai, akkor az ember olyan értetlenül áll a dubai csoki népszerűsége előtt, mint John Travolta a Ponyvaregény mémmé vált jelenetében. Hiszen egy óriásplakáton sem köszön vissza, egy televíziós reklám sem szól arról, de még a Youtube-videók elején sem idegesít tizenöt másodpercen keresztül az a bejátszás, hogy milyen jó ez a tejcsokiba burkolódzó pisztáciakrémes tahinises – pirított török cérnametéltes – arab édesség-csoda. 2024. december 19. 15:49 Játsszon velünk és legyen ott az idei Gospel karácsonyon! gospel Játsszon velünk és legyen ott az idei Gospel karácsonyon! December 8-án a Veszprém Arénában lép fel a dél-karolinai Benedict Gospel Kórus, hogy különleges adventi hangulatot varázsoljon Veszprémbe. A koncertturné nemcsak Magyarországon, hanem Európa több nagyvárosában is - köztük a Vatinkánban - elhozza a gospel zene varázslatát. A veszprémi előadáson a világszerte elismert kórust élő zenekar kíséri, az est során pedig olyan energiákat és érzelmeket tapasztalhat meg a közönség, amelyek örökre emlékezetessé teszik az élményt. Portálunk segítségével most olvasóink is ott lehetnek ezen a varázslaton, ha velünk játszanak. 2024. december 2. 16:08 Nem kérünk többet a „mai fiatalokból” Hétvezér Nem kérünk többet a „mai fiatalokból” De igen, a fiatalokból természetesen kérünk, és akkor most áttérek egyes szám első személyre, mert más nevében nem beszélhetek, de bizonyára nemcsak én tapasztalom, hogy a „mai idősek” – persze nem mindenki, de akkor maradok én is az általánosításnál – folyamatosan lenézik a fiatalabbakat. Teszik ezt úgy, hogy valószínűleg a maguk módján ők pont ugyanolyanok voltak fiatalon, mint a mostaniak. 2024. december 1. 21:12 Képzelt tudósítás egy magyar sajtótájékoztatóról Hétvezér Képzelt tudósítás egy magyar sajtótájékoztatóról Figyelem! A következő tudósítás egyelőre egy meg nem történt sajtótájékoztatóról szól. Viszont a Tisza párt háza táján az elmúlt napokban nyilvánosságra került hangfelvételekből és az azokra adott magyarpéteri reakciókból kiindulva egyáltalán nem biztos, hogy a közeljövőben ne válna mindez valósággá. Véleménycikk. 2024. november 17. 21:18

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.