Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. november 19. Erzsébet
Veszprém
3°C
2024. november 19. Erzsébet
Veszprém
3°C

Tortúra, ami a mélybe taszít, majd felemel

2019. november 18. 16:09
Színésznek, háttérmunkásnak és a nézőnek is megterhelő, mégis igazi nagybetűs színházi élmény Stephen King Tortúra című regényének színházi adaptációja. A Latinovits-Bujtor Játékszínben megnéztük az előadást, sőt a színfalak mögé is beleshettünk.

Hogyan lehet megnyugtató érzése az embernek, ha egy Stephen King nevével fémjelzett pszichothriller-t választ szombat esti kikapcsolódásnak? Ráadásul nem is az eredeti regény, vagy az abból készült film adaptációjában, ahol bármikor összecsaphatja a könyvet, vagy kikapcsolhatja a TV-t, ha idegei már nem bírják, hanem a történet színpadi feldolgozásában!

A megnyugtató érzést itt pont az váltja ki, hogy mi a közönség soraiban ülünk, külső szemlélői vagyunk annak a lelki és fizikai drámának, ami a színpadon kezdi kinőni magát.

Ez a nyugalom viszont csak addig tart, amíg a szereplő, egy tébolyult és kiszámíthatatlan nő ki nem néz ránk, ugyanazzal a tekintettel, mint amivel a színpadon terrorizálja a thriller szerinti társát. És akkor a közönség soraiban is elkezdődik a tortúra, a kínos feszengés, oldalra pillantás, vagy lesütött szem. Mi lenne a jó, vagy logikus megoldás ilyenkor? A kettő egyáltalán nem ugyanaz! Stephen King-nél és az általa megformált Annie Wilkes esetében legalábbis biztosan nem.

A Tortúra (Misery) az ismert amerikai író 1987-ben megjelent regénye, ahol a főszereplő Paul Sheldon, egy sikeres író éppen végzett legújabb regényének kéziratával, amikor a jól megérdemelt pezsgő elfogyasztása után autóba ül, a téli zord időben pedig súlyos balesetet szenved. Legnagyobb szerencséjére viszont egy képzett ápolónő, Annie Wilkes találja meg a roncsban, aki megmenti és otthonában kezdni ápolni az írót. Sőt... a hölgy amellett, hogy ellátja Sheldon sérüléseit, a legnagyobb rajongójának mondja magát. A rajongás azonban hamar átcsap a legdurvább kritikusi szellembe, a rögtönzött lábadozó szoba pedig börtönné. A sikeres írónak rá kell eszmélnie, hogy ebben a házban semmi sem logikus és minden egyes félmondata jelentheti egyben a menekülést, vagy pedig a tortúrájának a folytatódását.

A Petőfi Színház Latinovits-Bujtor Játékszínben Módri Györgyi és Keller János keltette életre Stephen King klasszikusát. A több mint kétórás darab egyetlen helyszínen, a már említett szobában játszódik, mégis a darab elején még az író életet megmentő szoba a végére a lelki és testi szenvedés megtestesítője lesz. Teljesen új értelmet nyer a négy fal közötti tér, ahogy Annie Wilkes kezdeti csodálata átalakul szadizmussá, Paul Sheldon-nak pedig a gyógyszerfüggősége mellett kell jól tapogatóznia a nő labilis személyiségében, hogy az élet-halál vékony jegén nehogy beszakadjon.

A színpadon nem is jelenik más karakter, a két színész egymaguk vezetnek be és kísérnek végig ebben a tortúrában. Percről perce mélyebbre süllyedve a káoszban. A rendezőt, a Jászai-díjas Tasnádi Csabát dicséri az is, hogy a két szereplő között alakuló feszültséget nem töri meg további mellékszereplők megjelenésével a színpadon, azon néhány karakter, akik még feltűnnek a darabban, csupán a hangjukkal, egy másik valóságban, az igazi társadalomban vannak jelen, nem pedig ebben földi purgatóriumban, amit a kis szoba jelképez.

Nem csupán színészi csúcsteljesítmény, ami a színpadon megjelenik, hanem rendkívül kemény fizikai igénybevétel is a szereplők részéről, hiszen a több mint két óra alatt alig van megállás, szusszanás. És bár a darab egyes elemei a keményebb horrorfilmek véres jeleneteit idézik a megfelelő színpadi trükkökkel felvértezve, mégis amikor Módri Györgyi a nyáltól fröcsögve üvöltözik, vagy amikor Keller János a szerepe szerint a láztól izzadva vonaglik a betegágyán, ezeket a gesztusokat aligha lehet mesterséges trükkökre fogni.

A színészek és a karaktereik mellett a közönség sem kap felmentést, és óhatatlanul is elképzeljük azt, mi történne, ha saját magunk kerülnénk abba a helyzetbe, mint Paul Sheldon. Amikor rabságba esünk és a kiút egyetlen pislákoló fénye az, ha elfogadjuk az őrült szabályait és megpróbálunk a logikát felborítva, jobban játszani, mint ő.

De bármennyire is megterhelő lehet a gyengébb idegzetűeknek a darab, végül is nem az a színház lényege, hogy beleéljük magunkat a szituációba és elgondolkodtasson? Ha ezt elfogadjuk, akkor minden szempontból nagybetűs színházi élményt kapunk a Tortúrától.

 

A Petőfi Színház rövidfilmje betekintést enged a kulisszák mögé, abba a feszített munkába, ami a Tortúra színfalai mögött zajlik. Színészek, kellékesek, öltöztetők másodpercre kiszámolt mozdulataiba.

Képek forrása: Petőfi Színház

Hajas Bálint
további cikkek
Színvonalas mezőnnyel jubilált a Pannonfíling kultúra Színvonalas mezőnnyel jubilált a Pannonfíling Huszadik alkalommal rendezték meg a Pannonfíling Mozgóképes Találkozót szombaton a Fotonban. tegnap 13:09 Hatvanéves jubileumát ünnepelte a Pergő-Rozmaring Táncegyüttes kultúra Hatvanéves jubileumát ünnepelte a Pergő-Rozmaring Táncegyüttes Gálaműsorral és sváb bállal ünnepelte fennállásának hatvanadik jubileumát szombaton a városlődi Pergő-Rozmaring Táncegyüttes. 2024. november 17. 13:52 Ötéves a Cholnoky Kerekasztal Sótonyi Mónika Ötéves a Cholnoky Kerekasztal Péntek délután ünnepelte ötödik születésnapját a Cholnoky Kerekasztal, ez alkalomból gyűltek össze a tagok a Cholnoky Jenő Általános Iskolában. 2024. november 16. 10:16 Filmbemutatón az EKF öröksége: a régió fejlődése és a közös jövő építése Európa Kulturális Fővárosa Filmbemutatón az EKF öröksége: a régió fejlődése és a közös jövő építése Veszprém és a Bakony-Balaton régió számára az Európa Kulturális Fővárosa 2023-as cím elnyerése és megvalósítása mérföldkő volt, amely új lendületet adott a helyi közösségeknek és a kulturális életnek. Ezt a kiemelkedő évet és az általa elindított kezdeményezéseket egy átfogó dokumentumfilm örökítette meg, amelyet pénteken mutattak be elsőként a FOTON Audiovizuális Centrumban. A film és az azt követő panelbeszélgetés bemutatta, hogyan született meg az ötlet, milyen háttérmunka zajlott az események mögött, és milyen irányokban folytatódhatnak az EKF által elindított folyamatok. 2024. november 15. 23:25

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.