Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Nézz, nézz az ég felé - lehet, hogy nem látsz semmit

2020. március 22. 11:04
Jelentősen csökkent a légiforgalom nem csak Európában, hanem minden kontinensen a járvány terjedése miatt bevezetett korlátozások miatt. Sok légitársaság a földre parancsolta járműveit, ez pedig szabad szemmel is látható, valamint a különböző infógrafikákon is jól nyomon követhető.

Elsőként a kínai légtérben vezettek be korlátozásokat, amikor a koronavírus még csak a keleti térségben tombolt. Amellett, hogy a légi közlekedés minimálisra csökkent és komoly gazdasági kihívások elé állította az amúgy is instabil légitársaságokat, a levegő is sokkal tisztább lett az érintett gócpontok környezetében.

Ez a tendencia mára már globálissá vált, a vírus minden kontinensen és majdnem minden országban megjelent, ez pedig a földrészeken átívelő légi közlekedést is érintette, pontosabban a védekező intézkedések, valamint a gyér utasforgalom miatt több társaság is lecsökkentette a járatait, a gépek egy időre a földre kényszerültek.

A Wizzair is több gépét hazarendelte Európából, jelenleg a debreceni reptéren tárolják őket. (Fotó: PlaneSpotting Hungary (PSH) Varga János, 2020. március 20.)A Wizzair is több gépét hazarendelte Európából, jelenleg a debreceni reptéren tárolják őket. (Fotó: PlaneSpotting Hungary (PSH) Varga János, 2020. március 20.)

A vírus megjelenése előtt átlagosan naponta 200 ezer járat emelkedett a magasba. Ebből csak Kínában átlagosan naponta 15 ezer gép szállt le, vagy fel. Ez a szám csökkent 2000-re a koronavírus miatt.

A flightradar24 internetes oldalon valós időben követhetjük a járatokat a Föld bármely pontján. A portál látványos grafikákon szemléltette a 2019-es, valamint 2020-as állapotok közti különbséget Európa légterében.

2019. március 18-ai állapotok Európa felett2019. március 18-ai állapotok Európa felett

Szemmel látható a gépek csökkenése a radarképen is 2020. március 18-ánSzemmel látható a gépek csökkenése a radarképen is 2020. március 18-án

Jól kitűnik, hogy az amúgy zsúfolt és sűrű légi folyosókon ezekben a hetekben sokkal kevesebb gép közlekedik.

Ez valószínűleg a jövőben még inkább csökkenni fog, ugyanis a légitársaságok folyamatosan jelentik be, hogy ideiglenesen leállítják a vírus gócpontjainak számító városokba tartó járataikat.

Milánóba, a fapados társaságok egyik kiemelt célállomására már régóta nem repülnek ilyen gépek, a Ryanair pedig nemrég jelentette be, hogy napokon belül leállítja az összes járatát és csak az olyan létfontosságú útvonalait tartja fent, mint például Nagy-Britannia és Írország között közlekedő járatait.

Kapcsolódó cikk
Nem utazom a koronavírus miatt. Visszakapom a pénzem?
Sorra zárják le az országok határaikat és egymás után állnak le a légitársaságok a koronavírus miatt. Utazni most tényleg nem ajánlott, de mit tegyünk, ha már be volt fizetve az utunk?

Magyarországra sem érkezhetnek már repülővel külföldi állampolgárok, azok a gépek, amelyek leszállnak Ferihegyen, magyarokat szállítanak haza Európa és a világ különböző pontjairól. (Külföldi állampolgároknak átszállásra van lehetősége Budapesten, de a tranzitzónából nem léphetnek ki.)

Mindeközben a magyarországi székhelyű és Európa egyik legnagyobb fapados légitársasága a Wizzair pozitív a jövőt tekintve. Ők azzal számolnak, hogy április végére sikerül megállítani a vírus terjedését Európában, nyárra pedig visszatér a légi közlekedés is a megszokott menetrendbe, éppen ezért a cégnél leépítésekkel és megszorításokkal sem kalkulálnak egyelőre.

Hajas Bálint
további cikkek

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.