Elsőként a kínai légtérben vezettek be korlátozásokat, amikor a koronavírus még csak a keleti térségben tombolt. Amellett, hogy a légi közlekedés minimálisra csökkent és komoly gazdasági kihívások elé állította az amúgy is instabil légitársaságokat, a levegő is sokkal tisztább lett az érintett gócpontok környezetében.
Ez a tendencia mára már globálissá vált, a vírus minden kontinensen és majdnem minden országban megjelent, ez pedig a földrészeken átívelő légi közlekedést is érintette, pontosabban a védekező intézkedések, valamint a gyér utasforgalom miatt több társaság is lecsökkentette a járatait, a gépek egy időre a földre kényszerültek.
A vírus megjelenése előtt átlagosan naponta 200 ezer járat emelkedett a magasba. Ebből csak Kínában átlagosan naponta 15 ezer gép szállt le, vagy fel. Ez a szám csökkent 2000-re a koronavírus miatt.
A flightradar24 internetes oldalon valós időben követhetjük a járatokat a Föld bármely pontján. A portál látványos grafikákon szemléltette a 2019-es, valamint 2020-as állapotok közti különbséget Európa légterében.
Jól kitűnik, hogy az amúgy zsúfolt és sűrű légi folyosókon ezekben a hetekben sokkal kevesebb gép közlekedik.
Ez valószínűleg a jövőben még inkább csökkenni fog, ugyanis a légitársaságok folyamatosan jelentik be, hogy ideiglenesen leállítják a vírus gócpontjainak számító városokba tartó járataikat.
Milánóba, a fapados társaságok egyik kiemelt célállomására már régóta nem repülnek ilyen gépek, a Ryanair pedig nemrég jelentette be, hogy napokon belül leállítja az összes járatát és csak az olyan létfontosságú útvonalait tartja fent, mint például Nagy-Britannia és Írország között közlekedő járatait.
Magyarországra sem érkezhetnek már repülővel külföldi állampolgárok, azok a gépek, amelyek leszállnak Ferihegyen, magyarokat szállítanak haza Európa és a világ különböző pontjairól. (Külföldi állampolgároknak átszállásra van lehetősége Budapesten, de a tranzitzónából nem léphetnek ki.)
Mindeközben a magyarországi székhelyű és Európa egyik legnagyobb fapados légitársasága a Wizzair pozitív a jövőt tekintve. Ők azzal számolnak, hogy április végére sikerül megállítani a vírus terjedését Európában, nyárra pedig visszatér a légi közlekedés is a megszokott menetrendbe, éppen ezért a cégnél leépítésekkel és megszorításokkal sem kalkulálnak egyelőre.