2020. október 30.
//
Alfonz névnap

Nem utazom a koronavírus miatt. Visszakapom a pénzem?

Sorra zárják le az országok határaikat és egymás után állnak le a légitársaságok a koronavírus miatt. Utazni most tényleg nem ajánlott, de mit tegyünk, ha már be volt fizetve az utunk?

Az elmúlt napokban, hetekben valószínűleg több emberben is megfogalmazódott ez a kérdés, hiszen márciusra sokan lefoglalják már a nyaralásukat, vagy éppen az off-szezon kedvezőbb árait kihasználva és a tömeget elkerülve tavaszra időzítik az utazásukat. A koronavírus miatt viszont most épp ez az előrelátó gondolkodás vált hirtelen hátránnyá: egyelőre nem tudni, meddig húzódik el a járvány vagy milyen gazdasági hatásai lesznek az egyénekre vonatkozóan, hogyan befolyásolja a munkaerőpiacot. Érthető tehát, ha mindenki szeretné inkább visszakapni a pénzét.

Az sajnos már most látszik, hogy a vírus nagyon megroppantja a turisztikai szektort, ennek ellenére a szolgáltatók igyekeznek a lehető legrugalmasabbak lenni a kialakult helyzetben – részben természetesen azért is, hogy a váráslóerő bizalma megmaradjon bennük és ha jobbra fordul a helyzet, visszatérjenek hozzájuk. A rendelkezések viszont eltérőek lehetnek területenként, ezért nézzük kategóriánként, mit tehetünk.

Légi közlekedés: törölt járat, foglalás módosítás

A Légi Utasok Jogait az EU261 számú uniós rendelet szabályozza – ez az, ami kimondja, jár-e kártérítés az utasoknak, ha a légitársaság törli a járatukat, illetve kérhet-e visszatérítést az, aki maga áll el az utazástól. Mivel ez a rendelet jelen pillanatban is érvényben van, alapvetően az abban foglaltak a mérvadóak. Ezek szerint,

  • ha a légitársaság 14 nappal az utazás megkezdése előtt törli a járatot, köteles értesíteni arról az utast és visszafizetni a repjegy árát.
  • Két héten belüli járattörlés esetén az utas választhat, hogy visszafizetik-e neki a jegyárat vagy átfoglalják egy alternatív járatra annak érdekében, hogy eljusson a célállomásra. Ha utóbbit nem tudja biztosítani a légitársaság (fapadosoknál általában ez a helyzet) és az utas nem kíván élni a visszafizetési lehetőséggel, inkább saját maga szervezi meg az eljutását, annak a költségeit blokk vagy számla ellenében a társaság állja, illetve átfoglalás esetén az új út megkezdéséig felmerülő esetleges költségeket (szállás, étkezés) is.
  • Két héten belüli járattörlés esetén a távolság függvényében 250-től 600 euró összegig kártalanításra is jogosultak lehetnek az utasok, hacsak nem vis maior esetről van szó. A koronavírus miatti beutazási tilalom bizony az, a csökkent utazási kedv miatt, kereskedelmi okokból történő törlés viszont nem feltétlenül. Egyelőre azonban ez nem tisztázott, csak későbbi bírósági ügyek döntenek majd róla, ezért érdemesebb inkább benyújtani a kártérítési kérelmet.
  • Amennyiben az utas maga dönt úgy, hogy eláll az utazástól, de a járata rendben repül, nem jár neki semmiféle kárpótlás. Illetve amennyiben inkább későbbi időpontra tenné át a jegyét, a foglalása viszont nem tartalmazott rugalmas változtatási lehetőséget, az átfoglalásért többletköltséget számol fel a társaság.

Általában tehát a fentiek a mérvadóak, ha a koronavírusra hivatkozva törlik a járatunkat vagy úgy döntünk, mégsem utazunk, lehetnek és vannak is azonban egyedi esetek. Mivel a légitársaságok maguk is érzik, hogy a jelenlegi egy rendkívüli helyzet és ha nem akarják elveszíteni az utasok bizalmát, nem lehet csak a rendeletre hivatkozva kezelni a már meglévő és a közeljövőben történő foglalásokat, a legtöbben ingyenes átfoglalási lehetőséget biztosítanak másik időpontra, esetenként pedig másik útvonalra is. A sort az Air France, a KLM és a Delta kezdte meg, de azóta csatlakozott hozzájuk többek között a Quatar Airways, az Emirates, az Austrian Airlines, sőt a fapadosok közül a Ryanair, az Easyjet és a Volotea is. A Wizz Air erre nem ad lehetőséget, csupán a Wizz Flex szolgáltatás megvételére (járatonként és utasonként 12 €), amivel már tetszőlegesen törölhetjük vagy módosíthatjuk a foglalást. A légitársaság által törölt járatoknál viszont ugyanúgy lehetőség van a jegyár visszatérítésére vagy a Wizz számlán való 120%-os jóváírásra vagy a felajánlott alternatív útvonal elfogadására.

Fontos azt is megjegyezni, hogy az ingyenes átfoglalási lehetőség nem feltétlenül korlátlan idejű, hanem adott utazási időszakra szól – tehát most főleg a tavaszi időszakban történő utazásokat érinti. Ez azonban légitársaságonként eltérő lehet, és a járvány alakulásának függvényében későbbi járatokra is kiterjeszthetik azt, ezért a pontos információkról mindig az adott társaság honlapján érdeklődjünk először!

Lemondott szállások

Mivel a légitársaságok törlés esetén csak a repjegyért felelősek, minden egyéb, előre lefoglalt és befizetett szolgáltatást (szállás, transzfer, programok stb.) külön kell kezelni. A legegyszerűbb eset az, ha olyan szállást választottunk, amely ingyenesen módosítható és lemondható – ilyenkor nincs más dolgunk, mint ennek megfelelően jelezni a szándékunkat a szállásadó felé.

Ennél bonyolultabb már a helyzet, ha csak mérsékelten lemondható a szállás, vagy alapjáraton nem jár vissza a szállásdíj törlés esetén. A légitársaságokhoz hasonlóan van, ahol itt is bevezették az ingyenes lemondási lehetőséget: miután a koronavírust világjárvánnyá nyilvánították, az Airbnb lehetővé tette, hogy a házigazdák és a vendégek díj vagy büntetés nélkül törölhessék a foglalásukat a világ összes országában. A szabályozás azokra a foglalásokra vonatkozik, amelyeket március 14-ig véglegesítettek és amelyeknél az utazás időpontja április 14-re esik.

Népszerű szállásközvetítő a Booking.com is, amely már február végén körlevelet küldött szállásadóinak, arra kérve őket, hogy legyenek elnézőek azokkal a vendégekkel, akik a betegség vagy az attól való félelem miatt lemondanák szállásukat. Mivel azonban ez nem kötelező érvényű felszólítás volt, egyelőre a szállásadók jófejségén múlik, hogy eltekintenek-e a módosítás vagy a törlés költségétől, legalább bizonyos mértékig. Egy próbát azonban mindenképpen megér felvenni velük a kapcsolatot – legyen szó Booking.com-os vagy bármilyen más szállásfoglalásról.

Mire jó az utas- és a sztornó biztosítás?

Sajnos, ebben az esetben nem sok mindenre. Maga az utasbiztosítás eleve csak az utazás megkezdése után lép érvénybe, így a biztosító csak akkor fizet, ha a külföldi tartózkodás során betegedne meg valaki. Ugyanez igaz a sztornó biztosításra: félelemből nem érvényesíthető, csak akkor jár kártérítés, ha igazoltan beteg a biztosított személy és ez akadályozza az elutazásban.

Mi több, ha utazási irodán keresztül foglaltunk utat és elővigyázatosságból felbontanánk a szerződést, számolni kell azzal, hogy az iroda ún. bánatpénzt követelhet tőlünk bizonyos határidőn túli lemondás esetén. Ennek oka egyébként nem a direkt lehúzás, hanem az, hogy az irodát komoly kötbérfizetési kötelezettség terheli a kiközvetített szállás vagy repülő lemondása esetén – nyilván az az összeg, ami saját szervezésű út esetén is terhelne minket sztornózás esetén.

Természetesen itt is igaz, hogy a kialakult helyzetre való tekintettel az irodák is lehetnek méltányosak, illetve a légitársaságok leállásához, beutazási tilalmakhoz és annak következményeihez nyilván nekik is igazodniuk kell. Éppen ezért a tájékozódás alapvető fontosságú. Illetve, amennyiben az utazás azért hiúsul meg, mert a Konzuli Szolgálat utazásra nem javasolt térséggé nyilvánítja a kiszemelt desztinációt, az iroda köteles visszafizetni a befizetett út árát, vagy felajánlani egy másik utat a 472/2017. (XII.28) kormányrendelet értelmében.

Szóval akkor mit tegyünk? Lemondjuk a nyaralást?

Tökéletes válasz erre a kérdésre nincs, hiszen egyelőre egy nagyon bizonytalan helyzettel állunk szemben. Abban az esetben semmiképpen se próbáljunk meg a maradék kevés kiskaput kijátszva útnak indulni, ha az utazásunk az elkövetkezendő hetekre esne. Egyelőre azt látjuk, a legtöbb helyen épp durvul a járvány, és bármilyen fájó is lemondani a régóta dédelgetett álomról, a biztonság fontosabb, a rugalmasabb opcióknak köszönhetően pedig többnyire elkerülhető a nagy veszteség. Ha azonban az utazásunk, a nyaralás csak későbbi időpontra esne, érdemesebb a kivárás taktikáját alkalmazni. Optimális esetben az év második felére lecseng a koronavírus járvány és ismét szabadabban utazhatunk, akkor pedig jól fog jönni, hogy már el van intézve az utunk és olcsóbban tudtuk megoldani. A turizmust illetően ugyanis ne legyenek illúzióink: sajnos a bevétel kiesés miatt, a járvány után a jelenlegi mérsékelt árakhoz képest biztosan drágítani fognak a szolgáltatók. Amennyiben pedig ez mégsem így lenne és a járvány nagyon elhúzódna, az intézkedéseket is meghosszabbítják, megtérítve a további utazások árát is.

Bertalan Melinda